Hebben vissen planten nodig?

Weet iemand of aquariumvissen planten nodig? Of kunnen ze gewoon zonder planten. Als ik die planten plaats dan hebben ze geen ruimte.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dan is je bak dus veel te klein. Hoe groot is je bak en hoe groot zijn je vissen? En hoeveel zijn het er?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gemiddelde bak en de vissen zijn van een volgroeide goudvis. 2 goudvissen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat is 'gemiddeld'? Lengte, breedte, hoogte in cm.
Ritsuka
10 jaar geleden
Minimum aquariumgrootte 100x40x50 cm
Dat is voor 1 goudvis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudvis_(dier)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou, een meterbak voor 1 goudvis is overdreven. Als je voor zijn gezelligheid meerdere vissen neemt, moet je dus minimaal 2 meter neerzetten.
Een bak van 60 cm lang met 2 goudvissen kunnen best nog planten en een schuilplekje bij.
Ritsuka
10 jaar geleden
een goudvis kan 40 cm groot worden, dan is zo'n bakgrootte wel nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tegen dat de vis 40 cm is, zou ik inderdaad een hele grote bak voor hem kopen. Maar die grootte halen goudvissen in huis zelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie houdt er nu een goudvis van 40 cm in een aquarium? Ik heb altijd geweten dat in de natuur vissen echt heel groot worden wanneer ze in groot water vertoeven. Mijn zus heeft al vele jaren goudvissen in haar tuinvijver voorzien van veel en allerlei planten, er zwemt daar nog geen enkele van 40 cm rond. Hun lichaam is dikker dan hun kop, wat wijst op voldoende voedsel. Niet zeker dat ze nog veel groter zullen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn goudvissen waren 4 cm, toen had ik ze in een bak van 40 cm. Toen ze 8 cm waren, heb een bak van 60 cm gekocht, daar kon 3 keer zo veel water in. toen werden ze 15 cm,en heb ik weer een grotere bak gekocht.

Antwoorden (4)

Planten zorgen voor extra zuurstof, en zorgen voor het extra afbreken van schadelijke stoffen, plus de meeste vissen vinden het lekker om te kunnen schuilen. Is het per se nodig? Nee, want er zijn genoeg mensen met een goudvis in een kom zonder iets maar het is wel ontzettend wenselijk voor goede leefomstandigheden in je bak..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die goudvissen die in kommen gehouden worden, leven dan vaak ook maar een paar jaar of zelfs paar maanden, terwijl ze 20-40 jaar kunnen worden als ze goed verzorgd zouden worden.
Als jouw filtratie goed op orde is heeft een vis geen planten nodig, echter lees ik in jouw bericht dat ze (te) klein gehuisvest zitten en zal ook de filtratie niet voldoende zijn daar de waterinhoud gewoon te klein is, verstandig is dus een grotere bak aanschaffen waar wel wat planten in kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die hebben ze nodig om te kunnen ademen net als mensen bomen hebben daar voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen, die hebben ze niet nodig om te ademen. Vissen halen zuurstof uit het water met hun kieuwen, wij hebben longen.
Trouwens de meeste zuurstof op aarde komt van plankton en algen, niet van bomen.
Je kan jaren goudvissen houden in een kom zonder toevoeging van planten of extra zuurstof.
Om voldoende zuurstof te hebben is het niet per se nodig. Via voldoende waterbeweging of beluchting komt er reeds voldoende zuurstof in het water (met planten is waterbeweging of beluchting wel uit den boze omdat je anders teveel CO2 verdrijft en dat is net een voedingsstof voor planten).

Wel is het erg aan te raden om ervoor te zorgen dat afvalstoffen uit het water verdwijnen. Er komen op verschillende manieren afvalstoffen in het water terecht, vissen ademen dit uit, maar ook via ontlasting, voedingsresten, dode dieren of planten, etc... Een deel hiervan wordt verwerkt door bacteriën in de bodem. Een ander deel wordt verwerkt door bacteriën in het water en nog een ander deel + de afvalstoffen van de bacteriën uit het water worden verwerkt door bacteriën in het aquariumfilter. De laatste stap is echter de afvalstoffen van deze bacteriën wegwerken en het zijn net de planten die daarin gespecialiseerd zijn. Dus om je water gezond te houden heb je wel planten nodig. Zo vermijd je visziekten, troebel water en algen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grootste plaag is nitraat dat omgezet wordt in nitriet (door inderdaad uitwerpselen) Nitriet is nefast en dood alle vissen vrij snel.
Je kan best zonder planten door regelmatig het water te verversen. Zorg dan dat je minimum één nacht dat water al klaar hebt staan waar de visbak staat (als hij niet te groot is natuurlijk) Van te grote temperatuurschommelingen worden vissen ziek, ze zijn koudbloedig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig is dat niet zo. Nitriet wordt omgezet in nitraat, niet omgekeerd. Nitraat wordt gedenitrificeerd of door planten opgenomen. Waterverversen om deze stoffen te verwijderen is niet meteen de meest ideale oplossing en waterverversen dient vooral om op lange termijn niet teveel stoffen te laten ophopen en er zo voor te zorgen dat de planten blijven functioneren! Overigens worden niet alle vissoorten van temperatuursschommelingen ziek. Voor veel soorten zijn deze schommelingen zelfs vereist!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daki ga eerst is scheikunde studeren, Nitriet vormt zich uit nitraat en is zeer instabiel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoeft niet. Want als scheikundige ben ik reeds afgestudeerd. Nitriet nitrificeert tot nitraat en niet andersom! Als je me niet gelooft: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nitrificatie Wie moet hier scheikunde gaan studeren?