Worden katten vanzelf zindelijk?

Ik denk erover na om voor mijn verjaardag een kat te vragen. Als ik een jonge kat adopteer, wordt hij dan uitzichzelf zindelijk als ik een kattenbak neerzet? Zoniet, hoelang duurt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (7)

Als je een kitten neemt van 8 weken oud zijn ze vaak al zindelijk. Neem je hem in huis meteen binnen op de kattenbak zetten, misschien slim eerst zonder bovenkant, en dan weet hij meteen zijn plek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij je een kat bij een broodfokker haalt ofzo of een fokker die er amper naar heeft omgekeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kitten van minimaal 10 of 12 weken is véél beter. Katten worden meestal veel te vroeg uit het nest gehaald waardoor ze een belangrijk deel van hun opvoeding missen en gedragsproblemen kunnen krijgen.. 8 weken is gewoon nog te jong! Hoe later hoe beter en hoe leuker en socialer de kat de rest van zijn leven zal zijn.
In de natuur zijn kittens pas na 14 weken zelfstandig.
http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschafkitten.htm
Poet
10 jaar geleden
Eens
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens. eigenlijk zou elke fokker de kittens pas weg moeten doen, als de moeder ze 'verstoot' en vind dat ze op eigen benen verder moeten. Dat is bij elke kitten verschillend, maar nooit al na 8 weken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
luister alsjeblieft naar Astrid66, Poet en Bernonbuckger, en laat de kat tot 12 weken bij de moeder. Dan heb je veel meer plezier van de kat.
Een kat wordt vanzelf zindelijk en als er een ongelukje mocht gebeuren dan zet je hem/haar even in de schone kattebak terug.
Zodat hij/zij weet dat daar de plek is om zijn/haar behoefte te doen.
Even een aai over zijn kopje en dan gaat dit ook wel lukken.
10 jaar geleden
Kittens worden normaal gezien vanzelf zindelijk vanaf dat ze 4 à 5 weken oud zijn. Als er dan een kattenbakje in hun buurt staat, dan gaan ze daar automatisch op. Katten zijn normaal erg zindelijk, als ze onzindelijk zijn geeft dat aan dat er iets mis is. Dit kan zowel medisch als gedragsmatig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Katten zoeken een plek waarin ze kunnen graven om hun behoefte te doen omdat ze het willen bedekken na afloop. In huis zullen ze dus zoeken naar een bak. Voor de zekerheid kun je eventuele grote bloempotten / plantenbakken beschermen door het zand / aarde af te dekken. Dan zoeken ze dus bijna vanzelf de bak op. Voor een goede start kun je ze af en toe even op de bak zetten (ook als ze niet hoeven) zodat ze goed weten dat het daar een goede plek is om te graven en dus poepen/plassen.

Verder is het zo dat je katten de eerste 2 weken in huis moet houden zodat ze goed leren dat dit hun thuis is. Dan lopen ze namelijk niet meer weg. In die tijd hebben ze dus ook geen alternatief voor poepen & piesen en wennen ze dus ook aan de kattenbak.

Let op dat je de kattenbak wel voldoende verschoont want als katten het te vies vinden worden gaan ze elders hun behoefte doen, zoals in de tuin van de buren :-( en dat draai je dan moeilijk terug.

Veel plezier met je katje!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft het hier over een JONG katje en die zul je toch echt véél langer dan 2 weken binnen moeten houden. Foei toch...
De kat zal eerst gecastreerd moeten zijn voordat je deze op een verantwoorde manier naar buiten kan laten gaan en dat kan pas vanaf het moment dat de kat 6 maanden is.
Poet
10 jaar geleden
Ja, als het echt nog een kitten is dan is een week of 4 minimaal idd beter. En dan erbij zijn totdat je goed ziet dat de kat steeds het eigen huis weer ingaat. Dat dus duidelijk zichtbaar is dat hij / zij je huis als zijn/haar plek ziet .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee poet, als een kitten 10 of 12 weken is zal het dus nog zo'n 3 of 4 MAANDEN duren voordat het naar buiten kan omdat het eerst 6 maanden oud moet zijn om gecastreerd te kunnen worden.
Een poes raakt anders ongewenst of veel te jong zwanger en een kater gaat op zwerftochten ver van huis met een groter risico doodgereden te worden en gaat vechten met andere katers.. Vervolgens draagt zo;n kater ook bij aan het enorme kattenoverschot waardoor de asiels bomvol zitten. Dat moet je toch echt niet willen. Eerst goed inenten en castreren dus en dan pas aan het buitenleven laten wennen. (Als er tenminste geen drukke gevaarlijke weg in de buurt is, anders zal het een binnen-kat moeten worden)
Poet
10 jaar geleden
kat en poes zijn geslachtsrijp als ze plm een half jaar zijn. Onnodig om zolang binnen te houden. Van belang is of ze zichtbaar naar huis terugkeren. En als het een gevaarlijke omgeving is zou ik idd ook even langer wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, ik zou dat risico niet durven nemen. Je zal maar net een paar dagen te laat zijn met castreren/steriliseren met alle gevolgen van dien. Zo is mijn buurman ook ongewild aan een nest gekomen toen hij er te laat achter kwam dat de poes al krols en vervolgens zwanger was.
Daarnaast zal de kleine kat een paar maanden binnen zitten niet zo erg vinden omdat hij/zij nog niets anders kent. Als je maar voor genoeg speeltjes en aandacht zorgt.
Poet
10 jaar geleden
Paar maanden binnen zitten is idd helemaal niet erg voor ze. We dwalen overigens wel af. Vraag was of katten vanzelf zindelijk worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, we dwalen af, maar dat mag bij de reacties:-) Gebeurd heel vaak. En een paar extra tips voor de vraagsteller, die blijkbaar nog niet zoveel over katten weet, lijkt me niet overbodig.
Als katten moeten dan willen ze het wel bedekken dus ze willen er kunnen graven.
Maar als het binnen doen , bijvoorbeeld de bank dan moet je hem buiten zetten of in de kattenbak dan leren ze het wel vanzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kat wordt niet vanzelf zindelijk, je zult het dier moeten laten zien waar de bakken staan. Het is verstandig om in elk geval in het begin hetzelfde grit te gebruiken als op de plek waar het kitten (of de kat) vandaan komt. Als je het dier dan in de kattenbak zet zal hij vanzelf de link gaan leggen tussen de locatie en het reeds bekende grit.

Het is belangrijk de bakken goed schoon te houden. Enerzijds uit hygiëne oogpunt voor jezelf, anderzijds omdat er genoeg kieskeurige katten zijn die als de bak niet schoon genoeg is, het er langs doen.

Verder zou ik je aanraden om óf een kat van een paar jaar oud te nemen die gewend is om alleen te zijn, óf twee kittens. We vangen gedumpte en moederloze kittens op enzeggen altijd dat één kitten geen kitten is. Kittens willen spelen. Die willen niet de hele dag thuis zitten en geknuffeld worden als de mensen thuis zijn. Ik heb het afgelopen jaar drie mensen getroffen die dat aan den lijve ondervonden hebben. Één stel had verder geen katten en het kitten sloopt het hele huis, één stel met een oude kat (die niet zo goed kon spelen) en een hond die beiden geterroriseerd worden door het kitten en één dame met tig andere volwassen katten, die uiteindelijk maar een tweede kitten genomen heeft omdat het eerste zich verveelde...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kitten word meestal zindelijk gemaakt door de moeder, ze pakt de kittens op en zet ze op de kattenbak. De kittens hebben dan na enige tijd door hoe het moet en gaan dan de kattenbak zelf gebruiken. Als dit de kitten niet is geleerd zet dan gewoon een open kattenbak neer en zet hem er een paar keer op, hij zal het dan ook wel door hebben en er zelf op gaan ;-)