Nee hond kent geen heimwee.
Een hond kent wel dat als het baasje weg gaat en het baasje gedraagt zich vreemd oid dat er iets niet in de haak is.

Ceasar milan had hier een aflevering over, helaas kan ik die niet 123 vinden.
Hierin legde hij uit van wat en hoe de hond jou gedrag interpreteert op het moment dat jij de hond ergens achterlaat voor bv een vak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hachiko dan?
Ik weet zeker dat er voorbeelden zijn van honden die heimwee hadden. Denk eens aan honden die in pension komen of bij familieleden van baasjes en plotseling niet meer eten.

Mijn hond blijft op visite bij mijn moeder maar liggen, maar eenmaal thuis rent en speelt hij heel wat af.

Heiwee is niets anders dan verlangen naar een bekende plaats. Een plaats waar je je thuis voelt. Een hond zal dat ook hebben.
10 jaar geleden
Nee, een hond kent geen heimwee. Maar honden zijn wel gewoontedieren. Als er een verandering in hun omgeving komt of ze worden elders geplaatst, kan dat wel een dusdanige verstoring in hun leefpatroon geven, dat ze niet meer eten of apathisch worden.
Bij jonge honden zal dat maar heel kort zichtbaar zijn, maar honden op leeftijd, die niet meer zo flexibel zijn, kunnen daar aan lijden.
Bij heimwee denkt men terug aan wat geweest is en weet men wat men mist. Honden weten niet wat was, omdat ze zich niet iets kunnen inbeelden zonder daar een concreet voorbeeld bij te hebben. Maar de routine die uit hun leven is weggenomen zal hen onrustig maken.
Het is dus geen heimwee dat honden niet laat eten, het is de onduidelijkheid van een nieuw leefpatroon dat dit veroorzaakt. Het is ook niet voor iedere hond eender. Er zijn honden die zich slechts aan één mens hechten en er zijn allemansvrienden, die je overal kunt plaatsen zonder dat ze verstoord raken.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hachiko dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. Ik wist de naam niet meer, goed van jou dat je dat zo maar weet!
Ivana
10 jaar geleden
Die hond hield alleen het dagelijks patroon vast vanuit de situatie die er voordien ook was. Deze hond heeft dus iedere dag dat concrete voorbeeld van een huis dat niet compleet is en gaat zijn dagelijkse gang met een vaag gevoel dat er iets mis is.
De film is natuurlijk tranentrekkend en zwaar aangezet.
Als je deze hond verplaatst zou hebben in een totaal andere omgeving, was hij waarschijnlijk zwaar depressief geworden omdat hij iets miste dat al zo lang tot zijn levensritme behoorde, maar hij zou niet bewust naar het zelfde station zijn gelopen. Misschien zou hij weglopen en zijn gaan dwalen.
In het klein: een hond denkt niet 'ik heb mijn bal laten liggen op de hoek bij de melkboer', maar ga je de volgende dag bij de melkboer langs, dan gaat hij plotseling wel zoeken. Er moet dus concreet een link gelegd worden tussen wat hij ziet en wat hij mist.
In het geval van Hachi was de gewoonte al zo ingesleten, dat het niet meer te veranderen was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana, ik denk toch dat je honden iets onderschat.
Voorbeeld:
Mijn hond is altijd in mijn buurt. Als ik beneden in mijn huis ben dan is hij daar ook en als ik boven ben dan zit hij ook boven.
Toch gebeurd het af en toe bijvoorbeeld dat hij zomaar ineens naar boven loopt terwijl ik beneden ben om meteen daarna terug te keren met zijn bot of bal die nog boven lag. En nee, daar heb ik dan géén commando voor gegeven..Hij doet dat geheel zelfstandig en uit eigen beweging.
Blijkbaar krijgt hij dan ineens zin in zijn bot of bal en herinnert zich vervolgens dat deze nog boven ligt. Hij gaat dan ook niet in de keuken, tuin of op andere plaatsen zoeken, maar herinnert zich dus precies waar het ongeveer ligt.
Het klopt dus niet als jij zegt dat er altijd een link gelegd moet worden tussen wat hij ziet en wat hij mist. Als hij beneden is kan hij onmogelijk de bovenverdieping zien.
Hij denkt dus wel degelijk: ik heb mijn bot en/of bal boven laten liggen. en die ga ik nu even halen omdat we beneden zitten.
(Uiteraard zal hij dit niet in mensentaal denken, haha.., maar hij denkt zeker wel in beelden)
Ivana
10 jaar geleden
Het huis is klein genoeg om de link te leggen, dat is hetzelfde verhaal als ik beschreef: in de buurt van de plaats (melkboer) herinnert hij zich wel dat daar iets moet zijn en gaat zoeken. Maar stel dat jouw hond zijn bal heeft laten liggen bij je moeder (op visite) dan sleurt hij jou niet mee naar je moeder de volgende dag. Kom je er echter drie dagen later, dan zal een intelligente hond weer de link leggen en eventueel zelfs bij je moeder de bovenverdieping oplopen waar hij zijn bal heeft laten vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn hond sleurt me inderdaad nooit mee naar een ander adres, maar dat komt ook omdat hij me altijd volgt. Ik volg hem zelf niet.
Als ik de voordeur openzet om hem uit te laten, stormt hij enthousiast naar buiten en komt vervolgens na 10 seconden uit zichzelf weer terug om te kijken waar ik blijf. Hij zal inderdaad nooit zelfstandig een lange wandeling gaan maken om ergens een bal te gaan halen en blijft altijd redelijk in mijn buurt als ik hem los laat zonder dat ik iets hoef te zeggen. Hij wil gewoon graag bij zijn "roedel" zijn.
Waarschijnlijk vindt hij mij in zo'n geval interessanter dan een bal en is dit gedrag nog geen bewijs voor jouw theorie.
Ik beweer niet dat je per definitie ongelijk hebt, maar ik twijfel dus.
Jammer dat hij het zelf niet kan vertellen;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het al weer een paar dagen geleden is, had ik deze vraag al naar mijn achterhoofd laten verhuizen. Alles was al zo'n beetje gezegd, en alhoewel ik het grotgendeels met Astrid eens was, was ik het ook toch wel gedeeltelijk eens met Ivana's opinie. Ik ben actief betrokken bij honden reddingsacties via Facebook. En dit verhaal, over "Bell" en "Taco", vertelt over een pit bull (Bell) en een chihuahua (Taco), hoe het met Bell verging nadat ze de honden uit elkaar hadden gehaald, en hoe het verder ging. Echt een indrukwekkend verhaal (voor mij dan maar ik ben een hondengek). Ik geef hierbij de url van de originele post. Als jullie hulp bij de vertaling nodig hebben, laat me dat dan weten via een pm. Ik weet zeker dat jullie, Ivana en Astrid, het met interesse zullen lezen. https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=632762433403306&set=a.611290788883804.1073741851.152876678058553&type=1&theater Ik hoop dat het toegestaan is om een url te plaatsen hier. Groet,
Milli Denney
Een hond kan depressief zijn, maar het is moeilijk te bepalen of dat als heimwee uitgelegd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierin zullen meningen blijven verschillen en dat is prima. Ik ben ervan overtuigd dat honden (en andere dieren) wel degelijk heimwee kennen en ook een rouwproces bijv doorstaan. Het gaat denk hierin om je eigen mening, onderzoeken wijzen wel gedragsveranderingen op, maar hoe dat komt is nog steeds niet bekend. Ook onze dierenarts heeft hiervan veel voorbeelden in praktijk gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , een hond kan heimwee krijgen als hij wat ouder is en is opgegroeid met andere honden en dan ineens een ander baasje krijgt dan kan hij wel heimwee krijgen. Want dan is ineens alles waar hij mee is opgegroeid ineens verdwenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja natuurlijk!! Bijv. Als je niet met de hele familie bij elkaar bent. Of als hij iemand mist die nog thuis is bijv je opa of je oma.