Waarom eet mijn kat de parkiet niet op?

Mijn parkiet kan op de rug van de kat meeliften door de hele kamer. Toch is de natuur van de kat om vogels te eten. Hoe kan het dan dat hij mijn parkiet als een vriend ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

als de kat van jongs af aan is opgegroeid met parkieten, dan zal hij er op ingeprent zijn ze niet als prooi te zien.
zo niet, dan zou ik het niet vertrouwen op den duur.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar, +1! Ik heb thuis iets vergelijkbaars, de poes lijkt de cavia's niet als prooi te zien. Meestal dan... We blijven er altijd bij, en na een jaar sloeg poeslief toch ineens een poot uit toen een cavia een snelle beweging maakte. Zelfs als de kat begrijpt dat een kleiner dier een 'huisgenoot' is, dat instinct valt nooit helemaal te overrulen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dikke plus+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat is inderdaad opgegroeid met een parkiet. Lijkt me een duidelijke uitleg. Bedankt.

Andere antwoorden (8)

Waarom zou hij? Hij krijgt toch eten van jou? Beesten zijn net als mensen, liever lui dan moe. Pas als hij niks meer te eten krijgt en aan zijn lot wordt overgelaten gaat hij (misschien) jagen. Dus als je je parkiet wilt behouden, geef je kat dan te eten. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kat van jou die lust geen parkieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn katten die vegetarisch zijn......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag mij dan af of hij wel andere vogeltjes eet wanneer hij buiten is. Want dat zal hij dan hoogstwaarschijnlijk ook niet doen.
De reden dat hij u parkiet niet opeet ligt in het feit dat hij waarschijnlijk niet zo een jager is (een echte huiskat) en dat de parkiet naar "mens" ruikt. Doordat de parkiet ruikt naar "mens" (doordat hij met mensen in aanraking komt) weet de kat dat hij geen prooi is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten hebben angst voor kromsnavels, in zoverre, dat ze zich niet wagen aan een jacht op die vogels.

Hier in huis zaten mijn dwergpapagaaitjes altijd bovenop de kat, maar zo gauw de kat een kanarie of zeebravink in het vizier kreeg, kwam de jachtdrift los. Die jachtdrift was er nooit bij de kromsnavels.
Ivana
14 jaar geleden
Katten zijn best wel intelligent. Ze leren van je en hopenlijk ook omgekeerd. Mijn poes bracht op een dag een gewonde vogel binnen en legde die voor me neer. Dat zou niet gebeurd zijn als ik vogels de tuin uit zou hebben gejaagd in plaats van ze te voeren en haar dat te laten zien om er dan samen naar te kijken en te genieten.
Als poppie was ze nog wel jagerig. Zat vaak de vogels op de tv na.
Met die vogel is het helaas toch niet goed afgelopen. Toen ik dacht dat het moment was aangebroken om het weer los te laten vloog het te laag weg en pakte een kat uit de buurt het uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten kunnen ook vriendschappen sluiten en dus de parkiet als zodanig te accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft deels met socialiseren te maken. De kat leert dat de parkiet een deel van de familie is. Jachtinstinct zal er altijd blijven maar nu heeft je kat een vriendschap gesloten met de parkiet.

Sommige katten zijn overigens te lui geworden om te jagen. Ze hebben dit niet nodig omdat ze door de mens voorzien worden. Valt dit weg dan zal het anders worden.