Jong kauwtje gevonden: hoe zal ik ermee omgaan?

Het zat midden op de weg; ongewoon stil; liet zich gewoon oppakken; er zwierf een poes omheen; heeft 'm misschien al aangevallen? Het kauwtje is nog steeds erg mak, voelt zich ook wel op z'n gemak, nu, pikt wat in het bevochtigde biscuitje dat ik 'm voorhoud, maar slikt niet. Van het bakje water drinkt ie ook niet. Maar z'n gang laten gaan? Weet ie al wel hoe hij drinken moet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10K

Antwoorden (8)

Je moet m gelijk weer "vrij" laten. Vogel moeders en vaders houden zich vaak schuil als er gevaar dreigt en komen later weer naar hun jongen. Het lijkt alsof ze zielig zijn maar dat is meestal niet zo. Als ze naar mensen ruiken stoot de moeder/vader ze vaak af. Dus een tip voor de volgende keer: gewoon niets mee doen en zo laten.

Toegevoegd na 2 uur:
We hebben allebei gelijk. Alleen geldt het toevallig alleen niet voor een kauw. Maar wel dus voor andere vogels. Dit is uit de bron van de vogelbescherming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op ongeveer dezelfde plek als je hem vond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Achterlaten was geen optie; ik schreef immers over de poes die steeds op hem afliep. Die heb ik voortdurend moeten wegjagen. Je kan zeggen: de natuur z'n gang laten gaan, maar daar ben ik het niet mee eens in dit geval. Katten zijn gesubsidieerde jagers!
Rieneke1
10 jaar geleden
Het is een fabel dat vogels jongen die door mensen zijn aangeraakt niet meer accepteren. Vogels zijn geen zoogdieren.
Zet dus een uit het nest gevallen vogeltje gerust weer terug.
Kauwen, Corvus monedula, zijn populaire vogeltjes bij sommige mensen. Voor anderen is het ongedierte. Jonge kauwtjes belanden niet zelden als huisdier in de huiskamer. Hiervoor zijn ze echter niet geschikt, zeker als ze groter worden leveren ze problemen op. Daarbij is het houden van kauwtje verboden. Kauwen eten vrijwel alles wat ze kunnen vinden.
De kauw is een echte alleseter. Hij eet insecten, zaden, vruchten en kadavers. Ook afval zoals brood patat op straat eet hij graag.
Met wat geduld zou je hem mogelijks kunnen houden,maar anderzijds is het blijkbaar verboden.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij zit nu te dommelen in de garage. Met de garage-deur wijd open. Is inmiddels naar buiten gehipt en dommelt daar verder. Wil niets eten of drinken. Ik laat 'm maar. Als hij er vanavond nog is, dan zet ik een mand over hem heen, want anders is hij een te gemakkelijke prooi voor de hier rondzwervende katten.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dit klinkt alsof de vogel niet in orde is.
Haal hem ajb binnen, en breng hem naar een vogelopvang of bel de dierenambulance!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou inderdaad meteen de dierenambulance bellen en die brengt hem dan naar de vogelopvang!
Ik heb hetzelfde eens gedaan met een duif die ik zomaar op kon pakken.
Kauwtjes kan je prima grootbrengen en later terugbrengen in de natuur.
Ze worden in vrijwel alle gevallen opgenomen in de groep, heb er zelf 3 rond mijn huis vliegen welke we met de hand grootgebracht hebben.
Op i-net is voldoende te vinden over het grootbrengen van jonge kauwtjes.

Dat ze verstoten zouden worden doordat ze naar mensen ruiken is klinkklare onzin.
Uiteindelijk kiezen ze zelf de vrijheid en gaan weer op in de groep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Het is (gelukkig) verboden kauwen te houden of groot te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas, het is namelijk vreselijk leuk.
Doe het ook bijna elk jaar wel.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik weet dat het leuk is, kauwen zijn makkelijk tam te maken, en ze zijn slim en sociaal.
Ik breng jaarlijks heel wat kauwtjes groot, en ik vind het belangrijk dat ze "op z'n kauws" opgroeien.
Dat ze dus van jongs af aan tussen kauwen opgroeien, en hun taal leren spreken en hun omgangsvormen leren.
Ze hebben maar 1 leventje, en ik wil graag dat dat natuurlijk verloopt..
Vloog er geen hele zwerm kauwen boven je hoofd?
Als dat niet het geval was, dan denk ik dat er kans bestaat dat het diertje iets mankeert en verstoten is.
Hoewel hij natuurlijk ook aan de aandacht van de ouders ontsnapt kan zijn.
Of hij al zelf kan eten en drinken hangt er vanaf: heeft hij een nog ietwat pluizig hoofd, en een gele streep langs de snavelrand?
Dan is het nog een jong wat gevoerd moet worden.
Geschikt is katten- of hondenvoer uit blik, of rundergehakt met een rauw ei erdoor.
Geweekte brokjes kunnen ook.
Op een sateprikker doen, en de snavel aantikken: als het goed is spert hij de bek open, en kan je het voer naar binnen stoppen.
Wil hij niet, dan niets forceren.
Hou het beestje verder schemerig, in een dichte kartonnen doos, of een emmer met een doek erover.
Breng het zo snel mogelijk naar een vogelopvang, of laat de dierenambu de vogel ophalen.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
hallo!
wij hebben een paar maanden geleden ook een paar kauwen gehad.
ik zou ze natte kattenbrokjes(soort van papje van maken) geven wat wij ook deden is bij de apotheek naaldloze spuiten halen(zijn gratis of 20 cent(niks dus) en daarmee de kauw eten geven en de kauw haalt zijn water uit zijn eten dus het eten ook goed natmaken en ik zou de kauw ook een nestgevoel geven dus een lekker knus plekje met veel handdoeken en wol etc.
en in welke regio woon je eigenlijk want als het niet lukt zouden wij de kauw ook wel willen verzorgen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jonge kauwen leren vliegen vanaf de grond,is het dier gewond dan kun je de dierenambulance inschakelen verder anders beter met rust laten ,de ouderdieren houden hun jong goed in de gaten maar eenmaal op de grond voederen ze het niet meer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja, lastig geval..al veel hulpvolle reacties zie ik, wat ik zou doen is een (sla)bak ofzo kopen, en daar een nestje van maken. als je huisdieren hebt op een tafel zetten of in een andere kamer. voeren met katte-of hondenvoer, en vooral dingen opzoeken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb ooit een duifje gevonden die was met het hele nest uit de boom gevallen eigenlijk moet je hem dan gewoon laten liggen maar iemand had hem al gepakt en geaaid, dan ruikt hij niet meer vertrouwd voor zijn ouders en zorgen ze niet meer voor hem en dan gaat hij dood dus toen hebben we hem naar bonte piet gebracht (een opvangcentrum) dus als hij nog niet is aangeraakt moet je hem gewoon laten liggen dan komen de ouders vanzelf wel weer terug. wel af en toe in de gaten houden of er geen kat ofzo aankomt maar anders moet je hem naar een opvangcentrum brengen dan kan je bijv debonte piet doen