Hoe kort is 12 mm haar ongeveer bij een hond ?

Hallo,

Ik heb vandaag een tondeuse gekocht om mijn hond zelf te trimmen, nu zijn er 4 opzetstukken bij maar ik weet niet welke ik moet kiezen

Ik wil mijn hondje absoluut niet kaal maar `kort` houden qua vacht
Hoe lang is 12 mm en heeft iemand tips voor het trimmen van mijn shi tzu/ maltezer kruising ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

12 milimeter is 1,2 centimeter. Dat is bij een hond net zo kort als bij een mens.

Waarschijnlijk heeft je hondje nu vrij lang haar ,ga hier nooit direct met de tondeuse overheen eerst even wat knippen .begin vervolgens met de langste stand en scheer hierbij eerst de rug ,wil je korter neem dan 1 of 2 maten korter,het mooist is om de rug en zijkant vrij kort te houden knip de onderkant van de buik en de achterkant van de pootjes mooi in 1 rechte lijn,het staartje knip je de onderkant mooi op 1 lengte en ga hierbij met de vorm van de staart mee,oortjes mooi met de vorm meeknippen ong 1 cm langs de randen en de sik ook recht afknippen ,het vergt wat oefening maar uiteindelijk wordt je heel bedreven in het knippen van je hondje ,succes,zoek eventueel op internet naar modellen van getrimde hondjes dan heb een een duidelijk beeld hoe het er uit hoort te zien

Zoals eerder aangegeven is 12mm 1,2 cm. Pak een liniaal of meetlint en kijk hoe lang dit is zodat je een beetje het idee krijgt hoe lang de vacht wordt als je eenmaal de tondeuse op die stand er hebt in gezet. In principe is dit wel een mooi kort maatje voor je hondje,niet te kort en niet te lang,let er wel op dat je met een korte vacht op moet passen dat je hondje niet te lang in de zon verblijft i.v.m. verbranden. Alles wordt getrimd,behalve de staart en kop/baard en sik,deze moeten geknipt worden. Je kunt op youtube bijvoorbeeld filmpjes vinden hoe je de voetjes en kop het beste kunt knippen. Veel succes ermee want het is een heidens karwei,je hebt geluk dat het om een klein hondje gaat. ;-)

Voor een shih tzu e.d. Is een lengte van ca. 2 cm wat mooier, in de winter zou ik het nog wat langer houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100