Waarom begint mijn kat met eten als ik thuis kom?

Vaak als ik thuis kom, begroet mijn kat mij, gaat hij op zijn ruggetje rollen en beetje spelen. Als ik eenmaal op de bank zit, gaat ie ineens zijn brokjes eten. En dan niet op die gierige manier, maar hij kijkt mij vaak aan met zo'n 'eet je mee?' blik. Zou iemand weten hoe het kan? Dat doet die iedere keer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (1)

Katten zijn echte roofdieren. Dat betekent (vreemd genoeg) dat ze vooral slapen. Katten slapen gemiddeld zo'n 18 uur per dag. Dus als jij thuiskomt, dan worden ze waarschijnlijk wakker uit een heel uitgebreide kattentuk. En dan willen ze wel ontbijten, natuurlijk.

Dat ze het fijn vinden om dat 'samen' te doen, zit hem hoogstwaarschijnlijk in het feit dat huiskatten niet helemaal normaal zijn. In het wild leven de katers solitair (in hun eentje). Ze ontmoeten alleen andere katten als ze willen paren. Dan gaan ze zangduetten en gevechten aan met andere katers, en dekken ze de poezen. Met de jongen willen ze niks te maken hebben.

Poezen zijn socialer: ze zorgen voor hun kittens, en soms zorgen ze zelfs bij toerbeurt voor elkaars jongen. Dan gaat de ene moeder op jacht, en past de andere op al het kroost.

Met andere woorden: een kater zit alleen met andere katten in een nest als hij zelf een kitten is, Een poes zit in een nest als ze zelf een kitten is óf als ze zelf jongen heeft.

Onze huiskatten zitten voor hun gevoel altijd in een nest, samen met ons. Vooral katers houden daardoor hun leven lang wat kitten-achtige trekjes, en bij poezen ligt het wat ingewikkelder: in de ogen van een poes kun je haar jong zijn, haar moeder, of een medepoes.

Als je kater of poes eenmaal heeft besloten dat je een nestgenoot bent, kan dat heel goed leiden tot 'gezellig samen eten' gedrag. Sommige huiskatten blijven iets wilder, en gaan grommen als iemand (mens of medekat) in de buurt van hun eten komt, maar het delen van eten komt bij huiskatten veel voor. Ook het meebrengen van muizen, het blij maken met een dooie mus en het trakteren op een spin zonder pootjes (in mijn BED!) kan zo'n uiting van affectie zijn. Mijn lapjespoes wil zelfs dat ik haar vasthoud als ze eet. Dus als ze trek heeft (altijd) komt ze me halen. Dan moet ik haar vasthouden, en dan smikkelt zij haar brokjes op.