Dat is moeilijk te beantwoorden, omdat het afhankelijk is van het seizoen waarin ze geboren zijn. Bovendien is het vaak zo dat boerderijkatten minder goed verzorgd worden. Niet worden ontvlooid en ontwormd en ziekten kunnen oplopen die een binnen geboren kat niet krijgt.
Dan is er ook nog het verhaal van de socialisatie. Vaak zijn boerderijkatten niet gewend aan de onmiddellijke nabijheid van mensen en hebben vaak pas met mensen terzijde kennisgemaakt op latere leeftijd. Ze zijn dus schuwer. En pas op, ze worden vaak al op een leeftijd van 6-7 weken aan de nieuwe eigenaar meegegeven en dat is niet bevorderlijk voor de geestelijke ontwikkeling en de weerbaarheid in het 'kattenleven'. 10 weken is wel het minste dat ze bij het moederdier moeten blijven, al weten veel mensen dat niet.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super goed antwoord! Vooral over dat te jong bij de moeder weg doen. Dat gebeurd heel vaak en is idd slecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar je moet niet generaliseren en net doen alsof alle boeren en boerinnen slecht voor hun katten zorgen.
Ivana
10 jaar geleden
Momo, ik heb nergens gezegd dat boeren slecht voor hun katten zijn. Vroeger ging je niet voor inentingen met een kat naar de dierenarts en ontwormen was onbekend. Veel boeren laten die zaken aan de natuur over. Onze huiskatten worden daarentegen gepamperd. Ik generaliseer dus niet in foute zin, maar geef een verschil in aanpak aan.
Nee, dit is niet in zijn algemeenheid zo te zeggen.
Dat ligt namelijk aan de eigenaar van die boerderij en dus van die katten.

Als je op een boerderij een aantal katten hebt lopen, puur om muizen weg te vangen en je kijkt verder niet naar ze om, dan heb je kans dat het half verwilderde beesten worden. Let wel, niet naar ze om kijken is ook niet verzorgen, niet in de gaten houden, niet inenten, niet steriliseren of castreren etc. Dan zijn ze misschien een poosje sterker, maar ook meer kans op eerder dood.

Echter: de meeste boeren zijn gewoon aardige lieve dierenvrienden die hun katten houden om muizen te vangen en ook van die beesten houden en dus ze verder wel goed verzorgen.
Alles wat ik hierboven noemde en ook nog eens goed kattenvoer en goed drinkwater.
Dan zullen die katten toch meer beweging hebben en meer moeten doen voor hun eten en meer ruimte hebben.......etc.
En dan zijn ze inderdaad sterker dan de meeste huiskatten die vaak amper buiten komen, verzekerd zijn van volop eten waar ze geen moeite voor hoeven doen,
het liefst op de bank liggen slapen...........etc.
Dat is dan weer de andere kant.

In de meeste gevallen zal het er ergens tussen in liggen.