Dat is genetisch bepaald, wolven hebben ze niet en sommige honden dus ook niet. Verder kun je ze verwijderen.

"Een hubertusklauw, ook wel wolfsklauw, is een rudimentaire vijfde teen aan de binnenzijde van de achterpoot van een hond. De term wolfsklauw is minder juist omdat deze teen bij wolven niet voorkomt. Ook veel honden worden zonder hubertusklauwen geboren, eigenlijk gaat het om een erfelijke afwijking.

De hubertusklauw zit net boven de voet en bestaat vaak alleen nog uit een nagel en één of enkele teenkootjes zonder normale verbinding met de poot. De nagel kan echter behoorlijk lang worden en in struiken of aan hekwerk blijven haken. Daarom wordt meestal geadviseerd deze klauwtjes tijdens de eerste drie dagen na geboorte te laten amputeren. Zo niet, dan zal de nagel geregeld geknipt moeten worden.

Sommige rasstandaarden staan geen hubertusklauw toe, andere standaarden bevelen aan de teen te verwijderen. Bij enkele, meest Franse, rassen wil men niet slechts een enkele, maar zelfs dubbele hubertusklauwen zien. Een voorbeeld hiervan is de Briard. Ook het herdersras uit Catalonië, de Gos d'Atura Català, heeft een dubbele hubertusklauw."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hubertusklauw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is in Nederland overigens verboden om een hubertusklauw te laten amputeren, dit valt onder de coupeerwet