onze hond reageert zeer agressief bij oordruppelen. Wat kunnen we doen?

Onze hond heeft ontstoken oren, dus oordruppelen is nodig. Maar wat we ook doen. Ze sparteld zo erg dat we de oordruppels onmogelijk kunnen inbrengen. Bijten, gillen. We drukken haar plat, we grijpen haar in haar nekvel en er lukt nog steeds niet. Ze heeft mij al gegrepen. We zijn echt wanhopig, want die oordruppels moeten!

Toegevoegd na 38 seconden:
het is een middelkleine hond, cairn terrier (formaat van een jack russel)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij deden het spelenderwijs, dat lukte wel goed. Laten snuffelen aan het flesje, laten wennen dat het flesje (nog dicht) in de buurt komt van de oren (over de oren strijken met het flesje), een beetje met het dichte flesje in het oor kriebelen, dan het flesje openmaken en het ritueel weer herhalen, alleen dan spuit je het er bij de laatste fase wél in. Neem er de tijd voor, alles wat onbekend is vinden ze vaak eng, dus laat de hond even 'kennismaken' met het flesje. Of dit nu nog werkt bij jouw hond... Aangezien ze al weet waar dat vervelende flesje voor is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Je schrijft dat de hond jou al gegrepen heeft, even voor jezelf. Als de hond heeft doorgebeten, houd de wond dan goed in de gaten. Een hondenbeet kan gevaarlijk zijn/worden. Misschien moet je een tetanus prik halen. Voor de rest heb ik niets toe te voegen de gegeven antwoorden zijn duidelijk genoeg succes.

Het beste antwoord

Probleem is nu, dat ze bang is gemaakt.
Als jij opeens in je donder wordt gepakt, platgedrukt en (waarschijnlijk) toegeschreeuwd, niet begrijpend waarom en ook geen benul hebt van de noodzaak van oordruppels, dan spartel en protesteer je ook ;-)

Wat nu eerst moet gebeuren is die angst van haar af te nemen.
Maak het interessant voor haar om het flesje uit zichzelf te komen ontdekken. Laat haar snuffelen aan de oordruppels, praat rustig tegen haar en beloon haar als ze nieuwsgierig is naar dat flesje in je hand.
Doe dan het flesje even weg.
Volgende stap is aan haar oortje te aaien, langzaam aan naar het oorgat. Voel daar gewoon zachtjes in, al pratend. Als dat pijn doet, dan vlak in de buurt. Het gaat erom, dat ze accepteert dat je eraan komt.
Ik kan me voorstellen, dat het onderzoek bij de dierenarts ook niet zo fijn was. Ze moet dus vertrouwen krijgen, dat het okee is, dat iemand aan haar oor komt. Doe alles ook weer rustig.
Wees zelf trouwens assertief en echt rustig. Niet zenuwachtig. Weet 100% zeker, dat het gaat lukken.
Laat haar lekker op haar zij liggen, knuffel haar en blijf ook aan haar oor komen. Als ze echt rustig en ontspannen ligt (ze kan die heftige stresstoestanden trouwens maar kort volhouden), dan laat je haar weer aan haar flesje ruiken. Daar zit ook haar geur aan, dat kan ook meer vertrouwen geven.
Als jij zover bent (rustig en kalm) dan druppel je haar oor in, onderwijl blijf je kalm en zelfverzekerd doorpraten. Beweeg ook heel rustig, zelfverzekerd en kalm. Prijs haar!!! En blijf contact houden, dus blijf aaien.

Misschien gaat het allemaal niet zo vlekkeloos als boven omschreven. Dan stop je en begin je overnieuw met de eerste stap (ruiken aan flesje), dan door naar aaien en langzaamaan aan het oor komen etcetc. Kan best zijn, dat je dit proces moet herhalen. Ze moet je weer leren vertrouwen en dat kan heel snel gaan, als jij maar heel rustig blijft. Zie het als een uitdaging.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fantastisch antwoord :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!!!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit een goede tip, maar ik weet niet of we er ook echt mee gaan komen. Ik kan tijdens het spelen al wel aan haar oren komen. Ik heb haar oren al een aantal keren gecontroleerd deze week. Het beestje minder nerveus maken voor het flesje lukt wel. Maar er zit nog wel verschil tussen natte druppeltjes en een leeg flesje... Ik hoop dat ik weer zoveel vertrouwen mag winnen dat ze voor me gaat liggen. Het is wel goed om het eens op een volledig andere manier te proberen. Daar is dit wel een voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vertrouwen gaat je zeker lukken als je een goeie band met haar hebt. Dit "incident" zal ze je "vergeven" ;-)
Blijf oefenen met het gaan liggen, heel belangrijk is, dat ze zich overgeeft en totaal rustig is. Beloon haar met je stem als je toelaat aan haar oor te komen, en als ze toelaat de druppels in haar oor te krijgen. Als ze merkt, dat dit niet een levensbedreigende situatie is en dat die druppels meevallen, dan gaat het de volgende keer al veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Naar CM gekeken Wendy? ;-) Ik weet niet hoe het hondje gefixeerd is op lekkers want anders kun je voor tijdens en na het druppelen continue lekkers geven,uiteraard met behulp van iemand anders erbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!
Jazeker ;-)
Is misschien ook een tip voor vraagsteller: op National Geografic is er een programma van Cesar Millan. Hij gaat op een hele mooie manier om met probleemhonden en problemen met honden. Ik heb er heel veel van geleerd!
Dank voor je aanvulling: waardevol!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Wendy. Je verhaal over het druppelen kwam me bekend voor vandaar dat ik vroeg of je naar CM had gekeken.[was meer als grapje bedoeld];-)))))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begreep ik, daarom ook de tip om naar CM te gaan kijken!
Antoni
10 jaar geleden
"De hondenfluisteraar" Cesar Millan is nu (ook) iedere zondagmiddag op SBS6 om 16:00 uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je toevoeging!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zaterdags om 16.00 uur op NGC
Antoni
10 jaar geleden
Maria16, dat het programma op National Geographic Channel te zien is, dat schreef WendyH al. Naar mijn idee is het programma daar overigens veel vaker dan één keer per week te zien. Er zijn veel herhalingen op NGC.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Antoni,ik had alleen de tijden dag erbij vermeld,ook vandaag was het weer om 15.00 uur en ja het zijn allemaal herhalingen,maar voor iemand die het nog nooit gezien heeft erg leerzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Met deze tip is het gelukt om de druppels te geven. Weliswaar hebben we het zaterdag nog laten doen, maar zondag konden we het zelf zonder problemen. Die reactie van de hond toen ik.het flesje op de grond zette was geweldig! Ze sprong weg, maar kwam.uit nieuwsgierigheid weer dichterbij.

Andere antwoorden (2)

Misschien stiekem proberen wanneer je met d'r speelt bijvoorbeeld, of wanneer ze slaapt kan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de hond er wel wakker van wordt ben je nog verder van huis en vertrouwt deze hond zijn baasje helemaal niet meer en al spelend zal niet lukken als ik het verhaal lees.
Bel de dierenarts en vraag of er iets anders mogelijk is en of het echt heel erg is als dit niet lukt. Dit gaat gewoon niet werken en je bent al gebeten dus dit is nu gevaarlijk aan het worden en dat lijkt mij niet de goede kant op gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
De dierenarts zal heus wel gezegd hebben dat die oordruppels moeten maar de dierenarts kan niet weten dat het zo erg is dat de hond zijn baasje gaat bijten. Misschien kan de dierenarts een roesje geven en een paardenmiddel in 1x in het oor.