hoeveel vissen in een meter aquarium?

Kan een bak overnemen met 50 vissen
Oa
20 kardinaal
10 corydora panda
6 roodkopzalm
4 gup
2 platy
4 atennebaars
1 algeneter

Toegevoegd na 42 seconden:
De bak is een meter
Dubai 100

Toegevoegd na 15 minuten:
Is dit ook teveel vis

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Ik denk dat dit best gaat. Het is wel vrij veel, maar als je een goede pomp met filter hebt, en regelmatig eenderde van het water vervangt, kan het wel.
Je hebt vissen die graag in het midden zwemmen, vissen die op de grond scharrelen, ze zitten elkaar niet in de weg.

Er is een stelregel, 1 cm vis per 1 liter water. Bij een bak van 1 meter bij 40x40 heb je dus 160 liter, als de vissen gemiddeld 4 cm lang zijn, kun je dus 40 vissen kwijt.
Maar wat was je van plan als we zeggen dat het te veel is?
Er een paar uithalen en waar laat je die dan? Zeker kardinalen en corydora voelen zich lekkerder in een groep.
Ik zou het zo laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel vissen je in een meter aquarium kan stoppen is eigenlijk een onmogelijk te beantwoorden vraag. Je moet het dus zelf ondervinden wanneer er niet meer vis zou bij kunnen. (stelregels zoals 1 cm per liter zijn de grootste onzin aangezien de lengte van een vis niets zegt over hoe vervuilend hij is, laat staan dat de bedenker van deze domme regel enig idee heeft hoe goed jou filtercapaciteit is. En wees gerust: die is veel hoger dan die stelregel zou doen vermoeden!).

Maar jou visbestand gaat zeker, het zijn allemaal kleine vissen en als ik vergelijk met mijn aquarium waar grotere vissen inzitten, dat is wel dubbel zo groot maar er zit meer dan dubbel zoveel vis in (en er komt nog bij in de toekomst). (is in mijn aqua zo'n 1,5 cm per liter, om maar aan te geven dat die 'stelregel'...)

Waar je wel moet letten is op de bewegingsruimte, in een meteraquarium houdt het op bij bijvoorbeeld diamantgoerami's of vissen van gelijkaardige grootte. Scholenvissen hebben meer ruimte nodig en daar houdt het bijvoorbeeld op bij bloedvlektetra's. Alleen harnasmeervallen mogen wat groter zijn, tenzij je voor de extreem grote soorten gaat is zelfs eentje van 20 cm geen probleem.

Wat wel belangrijk is, is dat je het visbestand langzaam uitbreidt. Zitten die vissen nu ook reeds in het aquarium? Dan heb je 3 opties:

1. Verplaats deze tijdelijk naar een ander aquarium zodat je het visbestand nadat je het aquarium hebt verhuist langzaam kan uitbreiden wanneer het aquarium indraait.
2. Als je een mobiele filter hebt kan je die er uit halen en over een emmer laten circuleren om de bacteriën in leven te houden. Als het aquarium dan is verhuist en je verhuist deze emmer, maak dan dat de bestemming niet te ver weg is en die filter zo snel mogelijk, na hooguit een half uur, terug stroom krijgt.
3. Als beide voorgaande opties niet mogelijk zijn, hou dan kH, pH, nitriet en ammoniaktestsetjes bij de hand en controleer regelmatig en bereid je voor op vaak verversen gedurende de eerste weken.