hoe maak je een hele bange kat niet bang

wie weet mischien hoe je een kat niet bang meer kan maken heb een kat en als je er heen loopt rent hij weg maar als je rustig zit komt hij bij je zitten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

kijk om te beginnen een bange kat niet recht aan, dat kan als zeer bedreigend worden ervaren.
negeer de kat zoveel mogelijk, zacht tegen het dier praten mag, maar laat het initiatief van hem uit komen.
spelen met een hengeltje kan zorgen dat hij loskomt, doe dit regelmatig.
als je kat goed gesocialiseerd is op andere katten helpt het om een sociale kat erbij te nemen, de bange kat kan zich hier enorm aan optrekken.
en oefen geduld, het kan z'n tijd nemen.
sommige katten zijn niet goed gesocialiseerd toen ze jong waren en zullen altijd wat schuchter blijven, maar ook met die katten kan je nog vooruitgang boeken.

tot slot; als ondersteuning zou je telizen kunnen geven.
dat is een voedingssupplement op basis van groene thee, werkzaam bij angst.
te verkrijgen bij de dierenarts.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon met rust laten, vaak komt het vanzelf goed.
Je kunt ook proberen of-ie uit je hand wil eten (brokjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ging het met en zwerfkat die in huis kwam, na 2 jaar kwam ze pas op schoot zitten.
Dan is er maar 1 oplossing en dat is heel veel geduld hebben en gewoon afwachten tot hij bij je komt. Hoe langer je dit met hem "oefent" hoe meer de kat zich op zijn gemak gaat voelen. Als je hem maar de controle laat houden en laat gaan als hij weg wil. Als je merkt dat hij zich goed voelt bij je dan kun je proberen om hem aan te halen, maar ook hier geldt weer: heel voorzichtig en niet verder gaan als de kat het niet prettig vindt. Het zal veel tijd kosten, misschien wel jaren, maar je zult zien dat als je hem de controle laat houden dat hij op een gegeven moment vanzelf om aandacht bij je gaat vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is nou eenmaal een eigenwijs beestje die niet zo te sturen valt. Als jij naar hem toeloopt en hij loopt weg, kan het ook gewoon zijn dat het beestje er geen zin in heeft in plaats van dat hij bang is. Immers, hij komt wel bij je zitten als je rustig op de bank zit.

De kat heeft denk ik niet zo'n probleem. Hij geeft duidelijk aan wanneer hij ergens wel of geen zin in heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het gehad met de kat van vrienden.
Ik ben op de grond gaan zitten in de huiskamer en de deur dicht dat hij geen kant meer op kon. ik ben begonnen met brokjes gooien naar de kat toe.
En steeds iets dichterbij van waar ik zit. Afentoe een snoepje tussendoor.
Heel langzaam aan kwam de kat nieuwsgierig kijken, en ik bleef wel stil op de grond zitten.
Ik heb dit een paar weken gedaan, en de kat werd steeds relaxter en kwam zelfs opgegeven moment uit zich zelf naar me toe, toen ik op de grond ging zitten.
Nu inmiddels een jaar later hebben ze een stuk minder angst.

Het helpt ook dat je ze laat zien wat je aan het doen bent, als ik eten maakte dan deed ik het zo dat de kat precies kon zien wat ik deed.
Succes

Toegevoegd na 59 seconden:
en natuurlijk ze nieuwsgierig maken helpt ook meestal wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bange kat kan je het allerbest helemaal negeren. Laat hem zijn gang maar gaan. Zorg wel dat hij niet, angstig als hij is, het huis kan ontvluchten. Als hij bij je komt , kijk hem dan niet aan. Laat hem doen wat hij wil en probeer als het echt niet bedreigend is om hem zacht te aaien, als hij bij je komt zitten.

Mocht je oogcontact hebben, sluit dan beide ogen op een slome manier en open ze en sluit ze weer. Zo doen katten dat ook als ze elkaar gerust willen stellen. Het betekent zo veel als: rustig maar, voor mij hoef je niet bang te zijn.

Dwing een angstige kat tot niets, dat werkt averechts.
Ivana
14 jaar geleden
Ik kan niets anders doen dan mij aansluiten bij Ivana en Rieneke. De kat nooit aankijken en het initiatief van de kat uit laten gaan. Wellicht je er (met hulp) achter zien te komen waarom de kat bang is.