welke kleine hond kun je goed africhten?

het zou kunnen dat ik een hondje wil kopen. voor de gezelligheid. hij moet dan wel goed kunnen luisteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren kunnen ze bijna allemaal, maar gehoorzamen is weer iets anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine opmerking: tegenwoordig richt je een hond niet meer af, maar je voedt hem op... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden zijn goed op te voeden, maar ze worden nooit beter opgevoed dan hun baasje.
Ivana
14 jaar geleden
Dounja, een hond wordt eerst opgevoed en daarna, bij werkhonden, afgericht. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus bedoelt prutseinstein hier voor zijn gezelschapshondje toch opvoeden, of zie ik dat verkeerd?

Het beste antwoord

Ik zou gaan voor een kooikerhondje.
Ze zijn niet heel klein, maar zeker ook niet groot. Schofthoogte ca. 35-40cm
Ze hebben een beetje het karakter van een golden retriever. Lieve vrolijke beestjes die je makkelijk iets kune leren.

Voor de training raad ik een puppycursus, gevolgd door een gehoorzaamheidscursus aan bij een kynologenclub in de buurt. Leuk, gezellig en als je goed meedoet houdt je er een heel leuke hond aan over.

Toegevoegd na 11 minuten:
En als pup zijn ze ook zo enorm schattig... ;-) (gemeen he...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, leuk he... Ik heb altijd goldens gehad, maar zou de volgende keer toch voor zo eentje kiezen. Ik heb ze altijd leuk gevonden, en ze nemen net iets minder plek in beslag dan een golden... ;-)
capthavoc
14 jaar geleden
we hebben ooit een kruising hond gehad die hier op leek
prachtig beestje
Ivana
14 jaar geleden
Ja, maar ze zijn eenkennig en geen kindervrienden. (Uitzonderingen bevestigen de regel.)

Andere antwoorden (14)

het schijnt dat jack russels hele slimme hondjes maar ze hebben wel een zeer strakke opleiding nodig
14 jaar geleden
Jack Russells staan ook wel bekend als de ADHD honden. Ze zijn moeilijk op te voeden. Willen graag de competitie aangaan met de baas.

Poedels zijn net als Jack Russells slimme honden. Luisteren bovendien over het algemeen een stuk beter. Poedels hebben een wat negatieve reputatie, omdat ze als ouderwets, of als hond voor bejaarden gezien worden. Wil je echter een hond, die slim is en goed opvoedbaar, dan is de poedel een hele geschikte hond.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk wat de intelligentie van een poedel betreft. Persoonlijk vind ik echter dat een hond ook een bepaalde uitstraling moet hebben en dat mis ik een beetje bij de poedel. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder heeft als kind ook een poedel gehad. Die beesten hoeven helemaal niet zo tuttig geschoren te worden zoals je vaal op TV ziet! Als je dat niet doet is het een gewoon leuk hondje met krulhaar! +
Eh...wat denk je van een ..... tekkel!? Doe maar niet, we hebben een eigenzinnig karakter. We zijn klein, maar reuzedapper. Echter, onvoorwaardelijk zijn we trouw aan ons baasje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha,ha....woef!
Als je denkt dat je een keuze gemaakt hebt, ga dan eens informeren bij de rasvereniging. Zo'n rasvereniging kan je precies vertellen wat voor soort hond achter je keuze schuilt. Realiseer je dat de hond ruim 10 jaar van je leven uit gaat maken.
Je moet goed weten wat je met de hond wilt. Wordt het een hond die ook makkelijk met kinderen omgaat en heb je zelf de dicipline om de hond te trainen.
Bij het trainen van een hond moet je een hondenleven lang consequent zijn. Een hond met een sterk karakter zal zijn hele leven proberen de baas te worden. Jij bent de baas en moet dat blijven. Met een goed opgevoede hond doe je jezelf een plezier maar ook de hond.
Trainen leer je niet uit een boekje dus meld je aan bij een trainer die je kan begeleiden. Bij jachthonden bijvoorbeeld, (dit zijn over het algemeen honden die goed te trainen zijn) gaat altijd het verhaal "je eerste hond wordt niks omdat je er niets van weet, je tweede hond wordt niets omdat je denkt dat je er alles van weet en de derde gaat het goed voor je doen".
Denk eens aan een spaniel (er zijn verschillende soorten spaniels)uit een jachtlijn, een vriend voor het leven.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een labrador, hele sociale hond en goed af te richten. Onze kinderen doen er alles mee. Ik had graag een beagle gewild maar die schijnen stront eigenwijs te zijn. Helaas is dit geen kleine hond..succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je persé een rashond of mag het ook een bastaardje zijn?

In principe zijn alle honden goed te trainen mits je op cursus gaat en altijd consequent handelt. Honden willen duidelijkheid.

Natuurlijk hebben honden ook karakter en het ene dier is makkelijker te trainen dan de ander. Wijhebben b.v een bastaardje, middelgrote hond. Super lief en luistert heel goed. Loopt altijd los mee, zelfs naar het dorp en blijft voor de winkel zitten wachten op mij. Hij neemt zelfs commando's van peuters aan ;-)

Bastaardjes zijn over het algemeen sterker dan rashondjes en zijn goed te trainen. Maar nogmaals ieder hondje is te trainen. Net als met kinderen opvoeden; het kost tijd en je moet heel consequent zijn.

Op onderstaande bron kun je kijken welk ras het beste bij jou past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke kleine honden zijn bijv. de cavalier king charles spaniel (hele enthousiaste, leergierige honden, een 'boel hond' voor z'n kleine formaat), en ook de Shelty (de kleine Shetland-collie) is een fijne, aktieve hond, al is deze wat gevoeliger : een zachte, vriendelijke maar consequente opvoeding, zonder geschreeuw of harde stemmen is daar het beste voor.
Maar ga vooral ook eens in de asiels kijken : daar zitten vaak hele leuke, jonge honden te wachten op een nieuwe kans, en dan heb je niet de zindelijkheidstraining en het sloopstadium wat je met een pup natuurlijk wél hebt.
Een asielhond komt in een nieuw roedel, als hij/zij bij jou in huis komt, dus hij/zij zal zich goed aanpassen aan jóúw regels - hij/zij past zich in twee maanden dusdanig goed aan jou aan, dat je zou denken, dat hij/zij altijd bij je is geweest...De mensen van het asiel kennen hun honden goed, en kunnen je dus ook veel vertellen over een kandidaat : of hij/zij met andere dieren kan, of hij/zij snel leert, en ze zijn gechipt en gecastreerd en ingeënt als je ze haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Basstaardjes pikken over het algemeen een training ( of dat nou een huis-tuin-keuken training is of professionele) veel sneller op.

Kijk eens op: www.boerenfox.nl Dit is een redelijk klein hondje, die heel snel leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cavalier King Charles. Hieronder mijn beverrat.

Toegevoegd na 3 uur:
De tweede foto is om het beeld van de eerste foto even in perspectief te plaatsen

Toegevoegd na 3 uur:
Je ziet hem zwemmen precies op de helft van het meer. Geen afstand te groot, geen golf te hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook inderdaad een heel leuk ras!
Wij hebben twee Cairn terriers en die zijn erg intelligent. Dat is bijzonder handig, want ze snappen een commando al na 2 of 3 keer. Ze kunnen wel dominant zijn, maar ik vind dat geen negatieve eigenschap.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Dominantie is ook geen negatieve eigenschap, maar als baas moet je daar dan bovenuit om een leider te zijn.
Een dominante hond kan dus de nekslag zijn voor een goede
verhouding, als je niet weet hoe je met honden om moet gaan.
paulus811
14 jaar geleden
Is helemaal waar. De verhouding tussen ons en de honden is perfect, maar je merkt dat vooral het mannetje (we hebben broer en zus) bepaalde dingen van andere, vooral jonge, honden niet accepteert. Het interesseert m niet dat de andere hond soms 3x zo groot is en soms wordt het vechten. Dat vind ik een negatieve eigenschap van het dominant zijn. En we krijgen het er ook met geen mogelijkheid uit, het zit echt in het karakter van dit ras.
Een echt slimme hond is een poedel. Die kun je, als je dat wil, echt van alles leren. Voordeel is dat ze een zacht karakter hebben, en weinig tot niet blaffen (tenminste, in het algemeen)
Nadeel is dat de vacht veel zorg en aandacht nodig heeft, de rekening bij de trimmer kan aardig oplopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt om een goed trainbare hond. Je hebt aan het antwoord op deze vraag niet zo erg veel. Met hondenkennis is iedere hond te trainen. Dat vraagt alleen kennis omtrent het "wezen" hond.
Wat veel belangrijker is, is de vraag of de hond bij je past.
Iedere hond valt te trainen, maar als persoon valt er niet met iedere hond te leven.

Wil je een hond, die aanslaat bij onraad, of is dat niet nodig? Heb je een hekel aan blaffende honden?
Wil je een hond die weinig uitloop nodig heeft of wil je urenlang wandelen?
Wil je een hond die kindvriendelijk is, of maakt dat niet uit omdat je weinig kinderen over de vloer krijgt?
Wil je een allemansvriend, of een hond die eenkennig is en alleen aan jou hangt?

Al deze eigenschappen zijn min of meer rasgebonden. Ga eerst na, wat je graag in een hond ziet. Welke eigenschappen voor jou belangrijk zijn.

Ik heb een prachtige jachthond, kortharig, want dat vind ik mooi. Ik moet uren met haar lopen, anderen snappen niet hoe ik dat uithoud. Ze is niet waaks, dat hoeft een jachthond ook niet te zijn. Al deze eigenschappen spreken mij aan. Voor jou misschien helemaal niks.

Ik zou me dus eerst verdiepen in de diverse rasgroepen en hun eigenschappen. Dan in de diverse honden, behorende tot je favoriete rasgroep. Vervolgens uitzien naar een goede fokker of een goed asiel, waar deze specifieke hond is.
Dan ga je je aanmelden bij een GOEDE hondenschool waar je tevoren al een les hebt gezien en de sfeer ervaren.

Op deze wijze gehandeld, heb je de beste kans met een hond gelukkig te worden.
Ivana
14 jaar geleden
Ik zelf heb een dwergpinscher. Een erg leuke hond, en ze luistert zeer goed. Belangrijk is natuurlijk dat je haar als pup al goed traint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cavalier king charles spaniel, ik heb er zelf ook één en hij is gek op knuffelen.