Binnenshuis: een ratje. Ratjes zijn erg sociaal en op mensen gericht en bovendien erg intelligent. Je kunt veel contact met ze krijgen.
Konijnen, cavia's en hamsters blijven vaak een beetje schichtig.
Bovendien zijn ratjes erg gemakkelijk te verzorgen.
Dit i.t.t. bijvoorbeeld chinchilla's en fretjes, die mij ongeschikt lijken voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle huisdieren zijn ongeschikt voor echt kleine kinderen, in ieder geval als kinderknuffel.

Andere antwoorden (10)

chincilla

Toegevoegd na 1 minuut:
Chinchilla
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cavia. Een leuk dier dat grappig geluid maakt. Gewoon een lekkere knuffel die overdag wakker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je over je aversie heen kunt zetten: een ratje. Echt grappige diertjes die je goed tam kunt krijgen en nog redelijk intelligent zijn, ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje, ratjes zijn zooooo leuk!
maar twee ratjes is beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou om ethische redenen nooit een ratje nemen, in ieder geval niet zolang er niets verandert. Een ratje uit de dierenwinkel is vrijwel zeker nakomeling van proefdieren. Proefdieren voor onderzoek naar kanker, om precies te zijn. Vrijwel allemaal krijgen ze na een paar jaar tumoren. Die zijn één keer te verwijderen door de dierenarts, daarna komen ze vrijwel gegarandeerd weer terug, en is er niets meer aan te doen. Dit halveert het rattenleven (ze zouden namelijk normaal een jaar of acht kunnen worden!) en brengt ze een akelig einde. Ik heb ooit serieus overwogen twee ratjes te nemen, maar deze informatie was voor mij genoeg om deze praktijken, het doorfokken van dieren met een kankergen, niet in stand te willen houden door zo'n beestje te kopen. Een vriendin kocht ze wel en had inderdaad maar drie jaar plezier van haar ratjes voordat ze met dikke tumoren rondzeulden. Toen heeft ze (tot mijn verbijstering en afkeuring) nieuwe ratjes gekocht, die het ook maar drie jaar volhielden.
Russische dwerghamsters zijn snel over hun toeren,waardoor hun gedrag heel plotseling kan veranderen in bijvoorbeeld bijten. Als het je eerste knaagdier is zou ik daar niet voor kiezen. Realiseer je ook dat de meeste knaagdieren nachtdieren zijn en zelden wakker zijn als jij wilt spelen met ze. Ik zou eerder kiezen voor een cavia,rat of konijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hangoorkonijntje. Zijn wezenlijk anders dan gewone konijnen.

Het zijn net kleine hondjes. Ze zijn heel snel zindelijk en als je zorgt dat er geen snoeren zijn om aan te knagen, heb je er weinig zorgen om als ze los door je kamer huppelen.

Mijn dochter heeft er jarenlang een binnen gehad. Dit schattige beestje lag altijd op of onder haar gesokte voeten, als ze haar huiswerk aan het maken was.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn is officieel geen knaagdier.
Ivana
14 jaar geleden
Google even bij : knaagdieren
Er staan overal konijnen bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn is een groepsdier, net als de meeste knaagdieren. Altijd met minstens 2 houden dus...
Rieneke1
14 jaar geleden
een konijn is idd officieel geen knaagdier, maar valt onder de haasachtigen.
Een dwergkonijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind zelf cavia's het leukste, omdat het sociale dieren zijn. Ze hebben zoveel verschillende geluidjes dat je het bijna een 'taal' zou noemen, en ze hebben duidelijk elk een eigen karakter.

Let wel op: cavia's moet je (al wordt het helaas nog vaak gedaan) nóóit in hun eentje houden. Juist omdat het heel sociale dieren zijn, hebben ze contact met een soortgenoot nodig. Aandacht van een mens is leuk, maar kan een soortgenoot niet vervangen; jij bent nou eenmaal geen cavia. Dit is zo belangrijk, dat een cavia die in zijn eentje moet leven vaak eerder doodgaat, hoe goed er ook voor hem wordt gezorgd

Verder zijn cavia's wat mij betreft dan wel de leukste knaagdieren, het zijn niet de gemakkelijkste. Ze hebben dagelijks zorg nodig, en hebben behoorlijk specifieke behoeftes, informeer je dus goed voordat je eraan begint.

Mocht je een paar cavia's willen, dan kan ik je de opvang in de bron aanraden. Er zijn genoeg afgedankte cavia's die een goed thuis zoeken om ze niet bij de dierenwinkel te kopen. En zo zorg je er meteen voor dat je niet het dubieuze fokbeleid sponsort dat veel winkels erop na houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ratten. Ze zijn schoon, slim en ze houden van mensen. Neem er twee, twee meiden, in een flinke kooi. Geef ze speelgoed, en dat kan heel simpel een klein doosje zijn. Ze knagen het helemaal aan flarden. Geen betere papiervernietiger dan een rat!
Je kan een rat veel leren, zoals door een doolhof lopen of een snoepje zoeken.
Nadeel: een rat wordt niet zo oud, een rat van 2,5 jaar is een oude rat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook voor de rat.
De vrouwtjes zijn over het algemeen intelligenter en nieuwsgieriger, de mannetjes knuffeliger.

Ze zijn heel lief, heel slim, makkelijk te verzorgen (veel liefde geven) en je krjgt er veel voor terug. Je kan er ook makkelijk meerdere bij elkaar houden (als de koo groot genoeg is, en liefst geen man en vrouw samen, hoewel een nestje ook zoooo schattig is.

Bovendien zijn het geen nachtdieren, maar zijn ze overdag wakker.

Zelf ben ik ook helemaal weg van die kleine handjes met vingertjes. Maar die hebben hamsters ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft een konijn, maar dat komt denk ik gewoon omdat mijn konijntje een geweldig dier is! Hamsters en muizen zijn ook altijd leuk gezelschap.

(Alhoewel een konijn eigenlijk geen knaagdier, maar een haasachtige is. Deze diersoort heeft extra stifttanden achter de bovensnijtanden die bij knaagdieren ontbreken...)