Wat is het leukste knaagdier als huisdier?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Binnenshuis: een ratje. Ratjes zijn erg sociaal en op mensen gericht en bovendien erg intelligent. Je kunt veel contact met ze krijgen. Konijnen, cavia's en hamsters blijven vaak een beetje schichtig. Bovendien zijn ratjes erg gemakkelijk te verzorgen. Dit i.t.t. bijvoorbeeld chinchilla's en fretjes, die mij ongeschikt lijken voor kinderen.

chincilla Toegevoegd na 1 minuut: Chinchilla

Een cavia. Een leuk dier dat grappig geluid maakt. Gewoon een lekkere knuffel die overdag wakker is.

Als je je over je aversie heen kunt zetten: een ratje. Echt grappige diertjes die je goed tam kunt krijgen en nog redelijk intelligent zijn, ook.

Russische dwerghamsters zijn snel over hun toeren,waardoor hun gedrag heel plotseling kan veranderen in bijvoorbeeld bijten. Als het je eerste knaagdier is zou ik daar niet voor kiezen. Realiseer je ook dat de meeste knaagdieren nachtdieren zijn en zelden wakker zijn als jij wilt spelen met ze. Ik zou eerder kiezen voor een cavia,rat of konijn.

Een hangoorkonijntje. Zijn wezenlijk anders dan gewone konijnen. Het zijn net kleine hondjes. Ze zijn heel snel zindelijk en als je zorgt dat er geen snoeren zijn om aan te knagen, heb je er weinig zorgen om als ze los door je kamer huppelen. Mijn dochter heeft er jarenlang een binnen gehad. Dit schattige beestje lag altijd op of onder haar gesokte voeten, als ze haar huiswerk aan het maken was.

Een dwergkonijn.

Ik vind zelf cavia's het leukste, omdat het sociale dieren zijn. Ze hebben zoveel verschillende geluidjes dat je het bijna een 'taal' zou noemen, en ze hebben duidelijk elk een eigen karakter. Let wel op: cavia's moet je (al wordt het helaas nog vaak gedaan) nóóit in hun eentje houden. Juist omdat het heel sociale dieren zijn, hebben ze contact met een soortgenoot nodig. Aandacht van een mens is leuk, maar kan een soortgenoot niet vervangen; jij bent nou eenmaal geen cavia. Dit is zo belangrijk, dat een cavia die in zijn eentje moet leven vaak eerder doodgaat, hoe goed er ook voor hem wordt gezorgd Verder zijn cavia's wat mij betreft dan wel de leukste knaagdieren, het zijn niet de gemakkelijkste. Ze hebben dagelijks zorg nodig, en hebben behoorlijk specifieke behoeftes, informeer je dus goed voordat je eraan begint. Mocht je een paar cavia's willen, dan kan ik je de opvang in de bron aanraden. Er zijn genoeg afgedankte cavia's die een goed thuis zoeken om ze niet bij de dierenwinkel te kopen. En zo zorg je er meteen voor dat je niet het dubieuze fokbeleid sponsort dat veel winkels erop na houden.

Bronnen:
http://www.marja.mijncavia.nl/

Ik ga ook voor de rat. De vrouwtjes zijn over het algemeen intelligenter en nieuwsgieriger, de mannetjes knuffeliger. Ze zijn heel lief, heel slim, makkelijk te verzorgen (veel liefde geven) en je krjgt er veel voor terug. Je kan er ook makkelijk meerdere bij elkaar houden (als de koo groot genoeg is, en liefst geen man en vrouw samen, hoewel een nestje ook zoooo schattig is. Bovendien zijn het geen nachtdieren, maar zijn ze overdag wakker. Zelf ben ik ook helemaal weg van die kleine handjes met vingertjes. Maar die hebben hamsters ook.

Wat mij betreft een konijn, maar dat komt denk ik gewoon omdat mijn konijntje een geweldig dier is! Hamsters en muizen zijn ook altijd leuk gezelschap. (Alhoewel een konijn eigenlijk geen knaagdier, maar een haasachtige is. Deze diersoort heeft extra stifttanden achter de bovensnijtanden die bij knaagdieren ontbreken...)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100