bestaan er speeltjes of spelletjes voor je cavia ?

ik heb een cavia maar heb je ook leuke speeltjes of spelletjes voor een cavia ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Cavia's spelen maar dat hangt af van cavia tot cavia; De ene speelt dus meer dan de andere, het hangt ook af van de leeftijd van jouw cavia. Als je in de winkel gaat zoeken naar speelgoed voor cavia's, en er staat een foto van een cavia op, dan moet je niet altijd geloven dat het goed is voor jouw cavia in tegendeel sommige speeltjes uit de dierenwinkel kunnen zelf giftig zijn! Dus te zorgend dat dat niet gebeurd kan je ook zelf speelgoed maken, heel simpele dingen waar cavia's hun mee amuseren. Cavia's eten heel erg graag, dus speelgoed dat te maken heeft met eten vinden de meeste cavia's wel leuk! bv: een klein grasveldje in hun kooi, in een bloembak bv. Of je knipt een wc rol langst de lengt door, zodat je hem kan openen en je duwt er wat hooi in, zodat de cavia's het er kunnen uittrekken. Je kan ook zelf huisjes op tunneltjes maken met bv. een kartonnen doos (als jouw cavia geen vast plekje heeft om zijn behoeftes te doen, dan gaat het karton rap kapot gaan, door dat het nat word). Je kan ook altijd nog buizen liggen hebben, van een oude leiding bv. deze kan je eens proper maken, en dat gaan jouw cavia's ook zeer leuk vinden! Je kan ook een hangmatje maken, met een oude handdoek ofzo, cavia's houden er van om daar lekker in te slapen. Je kan ook een soort tentje maken in de kooi, door een handdoek of dergelijke tussen de tralie te hangen van de kooi. Of een doolhof maken met dozen, en ze naar de uitgang helpen door eten te leggen, en dan als beloning, een nog groter stuk eten! Je kan ook met naald en draad slierten maken met eten aan. Of gewoon op een satéprikker. Je kan ook balletjes met groenten/fruit in, in de kooi leggen. Of wat je in de winkel kan komen is speelgoed om je eten in te zoeken, dat is heel leuk voor konijnen. Maar een cavia kan je er vast ook een plezier mee doen (zie foto, bij het spel op de foto moet je cavia de schuifjes er uit trekken met behulp van een touwtje en in het schuifje zit dan wat lekkers). Verder kan je kijken op deze site, met alle uitleg dat je nodig hebt voor je cavia, op deze site staat ook alles over het speelgoed uitgelegd stap voor stap met behulp van afbeeldingen: http://www.degrotecavia.nl/speelgoed.html
Voor de rest kan je ook eens kijken op google, bij afbeeldingen; 'cavia speelgoed' of waar je meer bij gaat vinden; 'konijnen speelgoed' zoals ik al zei dat kan je evengoed gebruiken voor jouw cavia's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, o.a.: Zoet lieveheersbeestje uit echt hout en levensmiddelverf, om te spelen en knabbelen voor cavia´s en konijnen, bevordert de tandslijtage.

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/speelgoed/cavias?gclid=CJWx8ta5rrYCFUaN3godPB8Aow
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knaagdieren hechten niet zoveel waarden aan speeltjes zoals honden dat doen.
Als je een stukje vurenhout in de kooi legt waaraan de cavia kan knagen, is dit een speeltje voor de cavia. En het is ook nog eens goed voor de tanden van een knaagdier.
Verder vind een cavia het fijn om lekker rond te rennen in een buiten kooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan gewoon in de dierenwinkel kijken. Daar ligt genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cavia is een bewegelijk diertje. Het is daarom ook noodzakelijk dat uw cavia zijn energie kwijt kan. De beste manier waarop uw cavia dit kan doen, is met speelgoed. Denk er hierbij aan dat niet al het speelgoed geschikt is voor een cavia.

Een caviamolentje en de loopbal zijn bijvoorbeeld minder geschikt voor een plomp dier als een cavia. Ze weten zich hier geen raad mee en kunnen gemakkelijk hun ruggetje bezeren. Speelgoed wat al meer geschikt is voor een cavia zijn bijvoorbeeld tentjes, hangmatjes, speelballetjes en beloningsballetjes. Zo kunt u genoeg speelgoed in huis halen om uw cavia lekker bezig te houden!

Cavia’s vinden het heerlijk om zichzelf te verstoppen. Tentjes, huisjes en tunnels zijn dan ook uitermate geschikt als speelgoed voor uw cavia. Als cavia’s zich kunnen verstoppen zullen ze hier ook veel gebruik van maken. Let er op dat de cavia niet vast komt te zitten in de ramen van het cavia speelgoed.

Niet alleen is het noodzakelijk, maar cavia’s vinden het heerlijk om te knagen. Het zijn nou eenmaal knaagdieren. Speelgoed dat deze knaagneiging stimuleert en vervult is bijvoorbeeld een knaagwortel of knaagstang. Bij hetbestevooruwknaagdier.nl vind u allerlei soorten speelgoed voor uw cavia om uw cavia bewegelijk en gezond te houden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compleet en goed antwoord +.
Je schrijft.... Ik heb een cavia.... Bedoel je 1 cavia?
In dat geval is het verstandig om er nog een cavia bij te nemen, het zijn sociale dieren.
Ik heb er zelf twee in een kooi van 1.20 x 0.50 met twee verhogingen waar ze op of onder kunnen en een rieten huisje erin.
Verder heb ik twee wasmachine lekbakken op de grond staan met een oude handdoek erin. Hierin leegt een speelbal waar voer in zit. Ook haal ik bij de kringloop oude plantenpotten van gevlochten, onbehandeld riet of gras. Deze kunnen ze dan lekker slopen. Ook weidegrasrollen vinden ze fantastisch. Een tas met hooi ligt naast de bak. Als ik er een kwijt ben, dan zit ie in die tas met hooi.
Je kan ook rieten speeltunnels kopen, vinden ze ook leuk om in te zitten en om te slopen!
In het voorjaar gaan ze overdag weer naar buiten. In een grote ren die helemaal gesloten is , lekker op het gras.
Hoeslaken van een goedkope winkel over de ren heen trekken zodat ze uit de volle zon zitten.
Wel oppassen met buiten zetten in het voorjaar! De eerste keren mogen ze maar max. 10 minuten op het gras. Voor de eerste snede is het gras erg eiwitrijk.
Ik haal ook regelmatig een wilgentak in huis. Gewoon met de snoeischaar op pad.
Vinden ze leuk en lekker.
Nou, succes...