wat vind een hond fijn?

op welke manier vind een hond het fijn om aangehaald/geaaid/geknuffeld te worden?
zachtejes, wat harder, met je handen, met je vingers, op zijn/haar rug, op de kop?

beetje domme vraag, maar ik vraag me gewoon af, wat vind een hond nou lekker, waarmee win je haar vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen domme vraag, eerder leuk:)

Het beste antwoord

Wat ze lekker vinden kun je misschien het best aflezen aan de lichaamstaal van de hond. Gaat hij een beetje knijpen met de ogen, zuchten of maakt hij zachte een beetje snurkachtige geluidjes, dan vind hij het lekker.
Een hond die je niet goed kent, kun je beter niet op de kop aaien, dat kan bedreigend over komen. Aai dan liever de borst of de billen, dat vinden ze vaak ook prettig.
Mijn hond heeft er een hekel aan als ik zijn oren aai, dan draait ze meteen haar hoofd. Mijn kat mag je niet aanraken aan de achterpoten, dan haalt ze uit. Zo heeft ieder dier weer zijn lekkere plekjes en minder lekkere plekjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die bij de kaken is echt een heel goede en echt waar

Andere antwoorden (9)

Het is geen domme vraag hoor. (Al bestaan ze naar mijn mening wel)
Maar okee, wat een hond fijn vind is als je ze kriebelt rond de oren, vooral achter. Als je heel voorzichtig rondjes draait met je vingers rond de oren, kunnen ze heel rustig worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aaien vindt de hond heerlijk : de prettigste plaatsjes zijn de onderkant van de borst tussen de voorpoten, achter de oren kriebelen, een speelse hond zacht wegduwen en op de rug klopjes geven. Klopjes krijgen doet de hond meer dan aaien. Een zalige sensatie voor de hond is wrijven ter hoogte van de kaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het bij de kaken is een goei en echt waar
Dat is per hond heel verschillend.
De ene hond wil lekker ruig aangehaald worden en de ander moet je heel rustig kriebelen.

Maar doorgaans vinden de meeste honden het heel fijn om inderdaad achter hun oren gekriebeld te worden. Daar kunnen ze helemaal sloom van worden. Ook kriebel bij de aanhechting van de staart vinden ze fijn.

Sommige honden gaan op hun rug liggen en dan moet je de buik aaien, of onder hun kop.

Onze hond vindt het heel fijn om gemasseerd te worden, vooral bij zijn achterpoten.

Gewoon uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad achter de oren vinden ze erg lekker.
Als ze bij je op de rug gaat liggen en je kan dan over de buik aaien dan geeftze zich helemaal over aan je en heb je zijn/haar vertrouwen gewonnen.
Wat ze ook lekker vinden is om te aaien tussen de ogen als je dit goed doet worden ze heel rustig en vallen ze in slaap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per situatie afhankelijk, maar in het algemeen vinden honden het prettig om haast "doodgeknuffeld" (zeer uitbundig aaien , kroelen etc.) te worden, als die liefde , aanraking en aandacht doet hen waarschijnlijk herinneren aan hun puppy-tijd bij hun moeder, vandaar ook dat ze zich "over "geven tijdens het aaien.
Toch heeft het goed doorwroeten van de hele vacht ook nog een belangrijk nut, je kunt dan teken vinden, dat is heel belangrijk........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond aaien is niet des honds.

Een hond moet je "nibbelen". Je moet de huid tussen duim en wijsvinger nemen en er kleine kneepjes in geven, alsof je met je tanden de huid beknabbelt. Dat is wat honden bij elkaar doen en dat wordt hogelijk gewaardeerd. Zelfs zo, dat als je zijn oren nibbelt, je kans hebt dat hij ook jouw oren op dezelfde wijze gaat beknabbelen en wel met heel kleine beetjes en heel voorzichtig.

Het advies om de hond te wrijven met één vinger tussen de ogen is perfect. Dat doe ik altijd om de hond rustig een apport te laten vasthouden, voordat ik het commando "los" geef, maar alleen in de aanleerperiode.

De gevoelige plaatsen zitten inderdaad rond de oren, de borst kan je als beloning een goedkeurend klopje op geven. Een kleine aanraking zegt meer dan een aai.
Ivana
13 jaar geleden
na het lezen van al deze tips even gekeken wat mijn hond het leukste vond .... nou dat ik op hem lig met vol gewicht of hij op mij ..... vervelend want hij is 5 kilo zwaarder ... maar alle honden zijn verschilend maar grote stoere honden houden van een wat `stevigere `kriebel naar mijn mening .......... en degene die zegt dat aaien niet des honds is .............. moet je eens aan die van mij komen vertellen , want die vind het toch echt leuker als dat ik het vindt ... (en ik vindt het toch ook wel wat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Ik zou dus nooit mijn hond de kans geven boven op mij te liggen. Raakt hij zijn gevoel voor rangorde kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euhhh hij is 13 jaar en 70 kilo , ik heb die rangorde wel geregeld de laatste 12 jaar , we stoeien erg als worstellen , ligt aan het ras , ik heb overwicht maar hoef niet mijn fysiek te gebruiken .
het ligt er ook aan wat de combo is ; vrouw/reu , man / reu , vrouw/teef , man / teef.
Mijn hond vindt het erg fijn als je hem ruw aait heen en weer op zijn kont bij zijn staart.

Ook vind mijn hond het lekker als hij op zijn borst geaaid wordt maar niet al te hard. Gewoon lekker een beetje friemelen aan zijn haar en lekker aaien.

Ook zijn oortjes vind hij lekker als je daar met de platte hand hard op wrijft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tussen de schouder bladen en op de schouderbladen rondjes maken met je vinger toppen of borstel, doe dit dan met de klok mee en zie je hondje genieten :) (doe het zacht en langzaam, niet snel en ruw, dat kan een bedreiging vormen)
een jaar geleden