waarom heeft mijn parkiet een hele lange snavel?

mijn parkietje heeft een HUGE snavel
is het een kwaaltje?
hoe heet het en wat kan ik er aan doen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
11 jaar geleden
Kan hij nog goed eten?
Plaats eens een foto, dat is wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk uit dat hij niet verstrikt raakt in de tralies. Soms moet er iets aan gedaan worden, anders loopt het verkeerd af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij eet wel goed
nee ik weet niet precies of hij dit altijd al heb gehad ik heb hem van de dierenwinkel.

Het beste antwoord

Bij vogels groeit de snavel het hele leven door. Deze slijt door het kraken van zaden en het slijpen aan zitstokken/takken.

Bij een correcte stand van boven en ondersnavel, zullen deze goed afslijten.

Als de bovensnavel en ondersnavel scheef op elkaar staan, zullen ze niet goed afslijten. De scheefstand kan komen door een val, door bijten door kooigenoten, of door voedingsfouten. De vogels zullen een zogenaamde kruisbek krijgen, de punt van de boven en ondersnavel zullen doorgroeien. Uiteindelijk krijgen de vogels moeite met eten en de veren schoonhouden.

Bij deze vogels zal de snavel weer teruggebracht moeten worden naar normale verhoudingen. Dit kan door de snavel in de juiste vorm te slijpen, maar kan ook gebeuren door het overtollige hoorn weg te branden. In de meeste gevallen zal dit om de zoveel tijd herhaald moeten worden, of er moet wat aan de verkeerde stand gedaan worden.

De snavel kan ook doorgroeien ondanks een juiste stand. Het is dan vaak de bovensnavel die te lang wordt. Dit wordt bij papegaaien vaak gezien als er sprake is van leverproblemen.

Bij grasparkieten wordt de bovensnavel erg lang en afwijkend bij een besmetting met de Knemodikoptes-mijt.

Omdat deze processen langzaam verlopen, kunnen de vogels zich vaak zo aanpassen dat ze nog lang kunnen blijven eten met een afwijkende snavel.

Ook bij een te lange bovensnavel, zal deze in de juiste vorm teruggebracht moeten worden, daarnaast moet de onderliggende oorzaak aangepakt worden.

ga even langs de dieren speciaal zaak of zoek er 1 in de goude gids , en bel even voor advies succ6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Juist en compleet antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de info