Waarom kan onze hond zijn plas niet ophouden bij mij maar wel bij mijn vriend?

We moeten eerst een stukje over de galerij lopen en dan wachten op de lift. Onze hond (gecastreerde Duitse Herder van bijna 6) kan prima zijn plas ophouden als hij uit gaat met mijn vriend en plast pas als hij buiten op het grasveldje staat. Als hij met mij uitgaat dan is hij, denk ik, zo enthousiast dat hij zijn hele blaas al leegt op de galerij bij iemand voor de deur of bij de liften. Ik heb hem namelijk vanwege een dubbele hernia een jaar niet uit kunnen laten maar sinds kort lukt dat wel weer.
Ik negeer het gebeuren altijd en als hij klaar met plassen is breng ik hem eerst naar huis om de vloer schoon te maken. Daarna haal ik hem weer op voor de wandeling waarbij hij dus niet meer plast, ook buiten niet.
Eerst deed hij het alleen bij de eerste uitlaatbeurt maar inmiddels bij alle uitlaatbeurten op een dag van mij. Wat kan het zijn en hoe kom ik er vanaf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je laat hem daar gewoon plassen?
En als hij klaar is met plassen..............
ga je weer naar huis. Tja, dan weet zo'n beest toch niet beter, dan dat mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Negeren (niks zeggen, niet aankijken, vooral niet straffen), doorlopen (ruim dat bij terugkomst op), en wanneer hij buiten op het gras zijn behoefte doet belonen met iets lekkers en enthousiast reageren.

Antwoorden (1)

Je hebt door hem uit te laten plassen en erna direct weer naar huis te gaan alleen maar bevestigd dat de hond daar zijn behoefte mag doen.

Het beste kun je in het vervolg voor zover dit gaat met je rug,snel doorlopen en hem niet eens de kans geven om daar zijn poot op te tillen of te gaan zitten met plassen.
Zodra je ziet dat hij dit wil gaan doen zeg je nee,maar blijf wel doorlopen.
Als hij buiten is ga je direct naar de plaats waar hij zijn behoefte wel mag doen en dan uiteraard belonen.

Blijf dit stug volhouden en je zult zien dat je hond snel weet dat plassen in de galerij niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al een goed advies gehad. Als je hond voedsel interessant vindt, kun je een lekker ruikend snoepje (stukje kaas of leverworst of gewoon een lekker honden snoepje) in je hand nemen en hem dit laten ruiken voor je de deur uitgaat. Je houdt je hand dicht maar houdt je hand dicht bij z'n neus zodat hij het blijft ruiken en je laat hem met z'n neus bijna in je hand lopen terwijl je naar de lift gaat. Als hij alles doet zoals je wilt geef je hem het snoepje nadat hij heeft geplast buiten. Maar nogmaals, dit werkt waarschijnlijk alleen als hij echt erg geinteresseerd is in lekkere hapjes! Toegevoegd na 4 minuten:
En je kunt zelfs mijn en Maria's antwoord samenvoegen en allebei de manieren tegelijk uitproberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij nu net te binnenschiet is dat je vlak voor het uitlaten als je nog binnen bent een (thee)doek om zijn onderbuik wikkelt en vastknoopt op zijn rug zodat zijn plasser is ingepakt en dat mag voor die halve minuut best wat strak zitten want het mag niet gaan verschuiven en de hond moet voelen dat er 'iets' omheen zit waardoor hij dus onmogelijk kan plassen. Buiten, op het uitlaat veldje of bij de eerste de beste boom, gaat die theedoek er meteen af zodat hij kan plassen eventueel met een plak worst als beloning. Als je dit een tijdje kan volhouden met die (thee)doek, dan kan die doek er op een gegeven moment weg omdat hij geréconditioneerd is waar hij wèl mag plassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Maak ook goed schoon met bij dettol of cytopogeen, want een hond wil graag weer over eerdere plasplekken heen gaan