Is de jaarlijkse enting voor een hond noodzakelijk?

Ik heb een maltezer en laat hem trouw ieder jaar enten maar ik vraag me nu af of dat echt nodig is. hij komt namelijk bijna nergens en zeker niet in het buitenland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds 1 jaar heb ik een West Highland White Terriër (westie) van 8,5 jaar oud. Van de vorige eigenaren hoorde ik dat hij allergisch is voor inentingen. Dit omdat hij met 6 weken is ingeënt en er toen bijna aan overleden is. Sindsdien krijgt hij geen inentingen meer. Ik hou mijn hart soms vast, maar het gaat tot nu toe goed. Hij mankeert niets en doet het erg goed bij ons. Zelfs zijn olifantenhuid is haast verdwenen.

Antwoorden (4)

Sommige mensen denken dat oudere honden geen herhalingsentingen nodig hebben. Maar dat is wel degelijk noodzakelijk. Met name jonge en oude dieren hebben minder weerstand dan gezonde, volwassen dieren. De ziekten waartegen gevaccineerd wordt zijn zeer gevaarlijk, en de bescherming na vaccinatie is slechts tijdelijk, niet levenslang. Parvo, de ziekte van Weil zijn ziekten waarvan het besmettingsgevaar reëel is. Er zijn helaas gevallen bekend van oudere, niet of niet goed gevaccineerde honden, die aan hondenziekte of een parvo-infectie zijn gestorven of er ernstig van te lijden hebben gehad. Herhalings- entingen zijn dus wel degelijk van belang om de bescherming op een hoog peil te houden. Zeker bij opname in pension of kennel is het belangrijk dat uw dier over een goede weerstand beschikt.

Samenvattend mag je dus stellen dat het zeker zin heeft om uw hond als pup en vervolgens jaarlijks te laten enten tegen deze, voor niet gevaccineerde dieren, veelal dodelijke ziekten. Tevens is dit jaarlijkse bezoek aan de dierenarts een goede gelegenheid om de hond te laten onderzoeken (bij een oudere hond eventueel iets uitgebreider door ook een bloedonderzoek te laten uitvoeren) op eventueel verborgen kwalen. Verder kunt u op zo'n moment met al uw vragen bij uw dierenarts terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Cryofiel
11 jaar geleden
Nog een +.
Mee eens met het verhaal van Crea. Ik wil hier nog aan toevoegen dat de bescherming tegen de ziekte van Weil of Leptospirose 13 maanden gegarandeerd wordt. Jaarlijks herhalen is dus zeker noodzakelijk. De bescherming tegen Parvo, Hepatitis en de hondenziekte is langer, zo'n 3 jaar. De meeste artsen vaccineren tegenwoordig "op maat". D.w.z. de grote cocktail (met ziekte van Weil/Parvo/Hondenziekte/Hepatitis), en dan 2 jaar alleen de kleine cocktail (alleen ziekte van Weil) en dan het 3e jaar weer de grote cocktail.
Als je helemààl op maat wil laten vaccineren kan je ook een titerbepaling laten doen, oftewel de vaccicheck. Dan worden er eerst een paar druppels bloed afgenomen, hierin kan worden bekeken of de antistoffen nog op peil zijn. Zo ja, hoeft je hond niet gevaccineerd te worden, zo nee krijgt hij de cocktail alsnog.
Maar nog niet alle artsen doen dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en ook +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allebei :), jammer genoeg denken nog steeds veel mensen dat artsen alleen willen vaccineren om te verdienen!
Cryofiel
11 jaar geleden
Sterker nog, er wordt op Internet rondgebazuind dat artsen alleen vaccineren omdat ze worden omgekocht door de gemene farmaceutische industrie die hun nutteloze producten willen verkopen, en meer van zulke samenzweringstheorieën. Dus nog een +.
Het belangrijkste is de inenting als ze ongeveer 6weken oud zijn.Worden ze ontwormt en krijgen een cocktail,en 3weken de volgende(belangrijk is dat je niet later gaat voor zn 2de inenting want dan werkt het namelijk niet,of niet goed.Dat zijn wel de belangrijkste inentingen.Dierenarts zou zeggendat het volgend jaar weer moet.Kan je doen 1ste jaar maar mijn hond is 14 en heb haar nog nooit laten inenten en kreeg haar toen ze 2maanden was.Belangrijk wel als je hond mee neemt op vakantie buitenland,dan zou ik het wel aanraden(is trouwens verplicht)En verder is het wat iedereen zelf prettig vindt.Als het je een beter gevoel geeft het wel te doen moet je het gewoon wel doen.of je doet het ene jaar wel en andere weer niet maar volgens mij is het elk jaar inenten niet echt nodig maar wel voor dierenartsen zelf,die verdienen er goed aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou het liever bij de feiten: je vindt het blijkbaar niet leuk om geld uit te geven bij de dierenarts, en dat is heel begrijpelijk en legitiem, uiteraard.
Maar kom maar niet vertellen dat je hond niet gevaccineerd is, en nooit ziek is geworden, DUS is een jaarlijkse vaccinatie niet nodig.
Dat geldt wellicht voor je hond omdat je geluk hebt gehad, maar het harde feit is dat voor sommige vaccins de bescherming niet veel langer dan één jaar duurt. Dat zijn de feiten, daarna mag iedereen zijn keuze maken voor zijn eigen hond.
Cryofiel
11 jaar geleden
In aanvulling daarop: waarschijnlijk maak je gebruik van het feit dat de meeste andere hondenbezitters verstandig zijn en hun hond wél laten vaccineren. Doordat die andere honden beschermd zijn, zullen ze jouw hond niet zo snel besmetten. Als meer mensen zich net zo gaan gedragen als jij, zullen er meer onbeschermde honden rondlopen. Op een gegeven moment zijn dat er genoeg om infecties de kans te geven. Op dat moment krijg je ineens heel veel zieke honden. Het klinkt misschien naar, maar in feite "parasiteer" jij nu op de bereidheid van anderen hun hond te beschermen. Of, iets vriendelijker gezegd: jij lift gratis mee op de moeite van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Cryo. @Estherw
Ik ben zo vrij om een andere analogie te gebruiken die Cryo eerder gebruikt hebt: vergelijk het met zwart rijden in een trein waar iedereen zijn kaartje betaalt. Je denkt: "dat kan geen kwaad, want de trein rijdt toch". En dat blijft zo totdat niemand meer zijn kaartje betaalt, en dan gaat de exploitant van het spoor failliet.
Jaarlijks enten hoeft niet altijd.
Je kan je hond laten titeren, er word dan bloed afgenomen en aan de hand daarvan kan gekeken worden of enten nodig is. Want ze hebben zeker bepaalde stoffen nodig.
Bij heel veel honden blijkt dat ze dan helemaal geen jaarlijkse enting hebben.
Er zijn voor en tegenstanders van deze methode, hij zou niet waterdicht zijn bijv.
Maar de voorstanders komen met goede argumenten dat vaccineren net zo goed niet waterdicht is.