Is de jaarlijkse enting voor een hond noodzakelijk?

Ik heb een maltezer en laat hem trouw ieder jaar enten maar ik vraag me nu af of dat echt nodig is. hij komt namelijk bijna nergens en zeker niet in het buitenland.

Weet jij het antwoord?

/2500

Sommige mensen denken dat oudere honden geen herhalingsentingen nodig hebben. Maar dat is wel degelijk noodzakelijk. Met name jonge en oude dieren hebben minder weerstand dan gezonde, volwassen dieren. De ziekten waartegen gevaccineerd wordt zijn zeer gevaarlijk, en de bescherming na vaccinatie is slechts tijdelijk, niet levenslang. Parvo, de ziekte van Weil zijn ziekten waarvan het besmettingsgevaar reëel is. Er zijn helaas gevallen bekend van oudere, niet of niet goed gevaccineerde honden, die aan hondenziekte of een parvo-infectie zijn gestorven of er ernstig van te lijden hebben gehad. Herhalings- entingen zijn dus wel degelijk van belang om de bescherming op een hoog peil te houden. Zeker bij opname in pension of kennel is het belangrijk dat uw dier over een goede weerstand beschikt. Samenvattend mag je dus stellen dat het zeker zin heeft om uw hond als pup en vervolgens jaarlijks te laten enten tegen deze, voor niet gevaccineerde dieren, veelal dodelijke ziekten. Tevens is dit jaarlijkse bezoek aan de dierenarts een goede gelegenheid om de hond te laten onderzoeken (bij een oudere hond eventueel iets uitgebreider door ook een bloedonderzoek te laten uitvoeren) op eventueel verborgen kwalen. Verder kunt u op zo'n moment met al uw vragen bij uw dierenarts terecht.

Bronnen:
www.maltezer-online.nl/nieuws/medisch/vacc...

Mee eens met het verhaal van Crea. Ik wil hier nog aan toevoegen dat de bescherming tegen de ziekte van Weil of Leptospirose 13 maanden gegarandeerd wordt. Jaarlijks herhalen is dus zeker noodzakelijk. De bescherming tegen Parvo, Hepatitis en de hondenziekte is langer, zo'n 3 jaar. De meeste artsen vaccineren tegenwoordig "op maat". D.w.z. de grote cocktail (met ziekte van Weil/Parvo/Hondenziekte/Hepatitis), en dan 2 jaar alleen de kleine cocktail (alleen ziekte van Weil) en dan het 3e jaar weer de grote cocktail. Als je helemààl op maat wil laten vaccineren kan je ook een titerbepaling laten doen, oftewel de vaccicheck. Dan worden er eerst een paar druppels bloed afgenomen, hierin kan worden bekeken of de antistoffen nog op peil zijn. Zo ja, hoeft je hond niet gevaccineerd te worden, zo nee krijgt hij de cocktail alsnog. Maar nog niet alle artsen doen dit.

Het belangrijkste is de inenting als ze ongeveer 6weken oud zijn.Worden ze ontwormt en krijgen een cocktail,en 3weken de volgende(belangrijk is dat je niet later gaat voor zn 2de inenting want dan werkt het namelijk niet,of niet goed.Dat zijn wel de belangrijkste inentingen.Dierenarts zou zeggendat het volgend jaar weer moet.Kan je doen 1ste jaar maar mijn hond is 14 en heb haar nog nooit laten inenten en kreeg haar toen ze 2maanden was.Belangrijk wel als je hond mee neemt op vakantie buitenland,dan zou ik het wel aanraden(is trouwens verplicht)En verder is het wat iedereen zelf prettig vindt.Als het je een beter gevoel geeft het wel te doen moet je het gewoon wel doen.of je doet het ene jaar wel en andere weer niet maar volgens mij is het elk jaar inenten niet echt nodig maar wel voor dierenartsen zelf,die verdienen er goed aan

Jaarlijks enten hoeft niet altijd. Je kan je hond laten titeren, er word dan bloed afgenomen en aan de hand daarvan kan gekeken worden of enten nodig is. Want ze hebben zeker bepaalde stoffen nodig. Bij heel veel honden blijkt dat ze dan helemaal geen jaarlijkse enting hebben. Er zijn voor en tegenstanders van deze methode, hij zou niet waterdicht zijn bijv. Maar de voorstanders komen met goede argumenten dat vaccineren net zo goed niet waterdicht is.

Bronnen:
http://www.hetbestevoormijnhond.nl/gezondh...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100