Moet ik de nagels van mijn kat, in deze situatie, knippen?

Ik weet dat deze vraag al vaker is gesteld maar daar gaat het voornamelijk over oudere katten. Mijn kat is bijna 4 en blijft sinds kort overal met d'r nagels achter hangen. Bank, bed, roosters, mijn broek.. Etc. Soms moet ik haar helpen om los te komen. Is dit omdat haar nagels te lang zijn en ze zelf niet goed genoeg bijhoud of is er iets anders aan de hand?

Ze komt bijna nooit buiten, alleen als het mooi weer is en wij zelf in de tuin zitten. Ik zie haar wel regelmatig aan haar nagels trekken (met d'r tanden). Dierenarts is heel stressvol, heeft ze nog dagen last van als ik daar ben geweest dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij katten valt de buitenkant van de nagels vanzelf steeds af, daardoor blijven ze ook scherp. Het is dus niet nodig om ze te knippen. Bij de krabpaal gaat dat wat sneller. Ik denk dat het probleem meer is dat ze de nagels niet goed meer in kan trekken, door een soort spierzwakte. Knippen lijkt me link omdat de nagel van een kat heel anders groeit dan een nagel bij ons, je zou ze een klein stukje af kunne vijlen zodat de ergste scherpte er af is. Iets aan de eventuele spierkwaal doen lijkt me te hoog gegrepen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100