Moet ik de nagels van mijn kat, in deze situatie, knippen?

Ik weet dat deze vraag al vaker is gesteld maar daar gaat het voornamelijk over oudere katten. Mijn kat is bijna 4 en blijft sinds kort overal met d'r nagels achter hangen. Bank, bed, roosters, mijn broek.. Etc. Soms moet ik haar helpen om los te komen. Is dit omdat haar nagels te lang zijn en ze zelf niet goed genoeg bijhoud of is er iets anders aan de hand?

Ze komt bijna nooit buiten, alleen als het mooi weer is en wij zelf in de tuin zitten. Ik zie haar wel regelmatig aan haar nagels trekken (met d'r tanden). Dierenarts is heel stressvol, heeft ze nog dagen last van als ik daar ben geweest dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Buiten de krabpaal is ook een goede krabmat zeer nuttig.
Wij hebben drie katten en wij hebben ook een zeer goede en grote klimpaal met vele opties die ik veelal zelf gemaakt heb,een krabmat hebben wij niet omdat wij daar geen plaats voor hebben.
Maar als ze al eens de kans krijgen aan de buitendeur te geraken waar er een zeer ruwe grote deurmat ligt,dan kunnen ze het niet laten in deze mat hun nagels te zetten.
Zo houden zij hun nagels scherp maar ook kort omdat hun nagels uit verschillende lagen bestaat,vergelijk het met de rijen tanden die een haai in zijn bek heeft.
En tijdens dat krabben gaat er bij elke nagel een laag af.
Ga ook eens na of de nagels niet zeer krom zijn,want echte kromme "haaknagels" blijven ook gemakkelijker hangen,enkel ik dit geval zou ik knippen overwegen.
Ik heb ook een goede bron gevonden voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Klopt, je hebt ook horizontale krabbers.
Waarom koop je niet een kokosmatje voor ze?
Plus trouwens.

Andere antwoorden (4)

Koop een goede krappaal voor je kat dan heeft ze er geen last meer van. Kan ze haar nagels bijhouden door de krappaal te gebruiken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedere kat kan z'n nagels kort houden met een krabpaal.
ronron1212
11 jaar geleden
Hoezo niet welke katten dan niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn katten niet bijvoorbeeld :p ,mijn katten hebben een prachtige mooie krabpaal gekregen, maar nee hoor, deze verwende jonge dames nemen liever het behang onder handen xD
ronron1212
11 jaar geleden
Opvoeding heet dat.
ronron1212
11 jaar geleden
Juist en daardoor blijft hij ook nergens aan haken en het houdt zijn nagels korten daarom hoeven ze daarom ook niet geknipt te worden.
Het is lang niet bij alle katten nodig om de nagels te knippen. Bij veel katten slijten de nagels vanzelf al af, doordat ze buiten op harde ondergrond lopen en veel aan bomen krabben. Bij oudere katten, of katten die veel binnen zijn en niet aan de krabpaal krabbelen, kunnen de nagels wel te lang worden. Omdat de kans er is dat de nagels ingroeien of – niet op de laatste plaats – de kat door zijn lange nagels aan meubels blijft haken en die daarmee kapot maakt, zullen dan de puntjes van de nagels afgeknipt moeten worden. Ook bij katten die wel buiten lopen is het belangrijk af en toe de zijnageltjes (de duim) te controleren. Deze groeit soms te ver door, omdat die veel minder in contact komt met de ondergrond.
Het is handig om al op jonge leeftijd te beginnen met het knippen van de nageltjes, zodat ze er op latere leeftijd geen drama van maken.
Hoe de nagels knippen?
Nagels knippen bij de kat gebeurt met een speciaal nagelknipschaartje, die zijn gewoon in de dierenwinkel verkrijgbaar. Ga je de nagels van je kat knippen, doe dat dan als volgt:
Zorg dat je met z’n tweeën bent, zodat de ene persoon de kat kan vast houden en de andere zijn handen vrij heeft om te knippen.
Pak een pootje en druk om het voetkussentje om de nagels te voorschijn te laten komen.
Knip nu bij elke nagel een klein puntje af. Zorg dat je niet in het leven komt, daar zitten namelijk bloedvaten en pijnzenuwen. Bij een kat met lichte nagels is makkelijk te zien waar het leven begint, want daar zie je een roze kleur binnen in de nagel. Bij donkere nagels moet je dus het minimale wat nodig is er af.
Heb je toch te ver geknipt en bloedt de nagel, dan moet dat zo snel mogelijk dicht geschroeid worden. Dit kan door een heet mes of brandende lucifer er tegen aan te houden. Geef de kat iets lekkers als alles klaar is als beloning.
Vind je het toch een beetje eng om zelf de nagels te knippen of heb je een kat die heel lastig is met knippen, dan kan je het altijd laten doen door een dierenarts of bij een trimsalon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat heeft scherpe klauwen die hij onderhoudt door aan harde voorwerpen te krabben. Op die manier slijten de nagels af en bakent hij zijn territorium af. In de vrije natuur gebeurt dit meestal aan de stam van een boom.
Bij katten valt de buitenkant van de nagels vanzelf steeds af, daardoor blijven ze ook scherp. Het is dus niet nodig om ze te knippen. Bij de krabpaal gaat dat wat sneller. Ik denk dat het probleem meer is dat ze de nagels niet goed meer in kan trekken, door een soort spierzwakte. Knippen lijkt me link omdat de nagel van een kat heel anders groeit dan een nagel bij ons, je zou ze een klein stukje af kunne vijlen zodat de ergste scherpte er af is. Iets aan de eventuele spierkwaal doen lijkt me te hoog gegrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon zelf knippen, als je de kat in een laken of dekentje wikkelt, met haar koppie er uit en het pootje die je moet knippen gaat het best makkelijk. Wel een speciaal tangetje kopen en niet in het leven knippen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met twee personen: de een houdt de kat stevig vast, de ander het pootje