Hallo, ik wil graag een papegaai maar ik weet niet welk soort. Ik wil graag een kleine en pratende soort en weet iemand de kosten? Dankjewel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K
Amadea
11 jaar geleden
Wat vinden je ouders daarvan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze vinden dat het wel een goed idee is maar dat hij niet al te groot moet zijn en ik wil zelf graag dat hij praat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat moet ie dan zeggen?
Volgens mij heb je geen idee waar je aan begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom vraag ik het ook nog even want ik wil het maar weet het niet zeker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees dan vooral de sites die ik in mijn antwoord noem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de bekeken. Bedankt voor de info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook heel belangrijk.. Een papagaai is voor de rest van je leven hè. Het zijn geen guppies.
Ritsuka
11 jaar geleden
Let op dat de meeste papegaaien lang leven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Een papagaai kan akkelijk 80 jaar worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De garantie dat een papegaai gaat praten heb je niet,je maakt wel grote kans als je een grijze roodstaart neemt omdat dit de beste praters onder de papegaaien zijn,maar ook bij de grijze roodstaart is het afwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elke papegaai heeft veel aandacht nodig. Zeker als je hem wilt leren praten kost je dit heel veel tijd. Heb je dit niet, dan gaat de papegaai zich kaalplukken en gillen. de opvang zit er vol mee. en inderdaad: ze worden behoorlijk oud. Dus denk na voor je er aan begint.

Antwoorden (5)

Papegaaien moeten gezien worden als wilde dieren in gevangenschap. Zij zijn niet gedomesticeerd en dus niet geschikt als huisdier. Wilt u toch een papegaai aanschaffen, informeer uzelf dan goed over het natuurlijke gedrag en de biologische achtergrond van het dier.
Een papagaai koop je niet zo maar.
Lees eerst alles over leeftijd, verzorging.
Een papegaai praat niet uit zichzelf.

Besef u goed hoeveel tijd en energie een papegaai nodig heeft om zijn welzijn te kunnen waarborgen. Bovendien zijn papgegaaien duur. Een grote papgegaai kost € 2000,- tot € 15000,- en u bent zeker € 200,- per maand kwijt aan voedsel, speelgoed, grit, zitstokken et cetera. Voor een papegaaienkooi met acceptabele afmetingen betaalt u minimaal € 300,-. Twijfelt u, ga dan geen papegaai aanschaffen!
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/huisdier-en-welzijn/vogels/papegaai-aanschaffen.html?gclid=COzzo9O0jLYCFcLHtAodZQkAOw

Het papegaaienpark - opvangcentrum - is gesloten voor al het publiek.
Daar zaten zo veel papegaaien die door de eigenaren niet meer gewenst waren,
dat ze failliet zijn gegaan.

Ga naar de beste papegaaienspeciaalzaak.
http://www.dieca.nl/?gclid=COifts6zjLYCFabLtAod5CcAPw

Toegevoegd na 11 uur:
Lees ook dit:
De grijze roodstaart, de amazone papegaai en de edel papegaai staan er bekend om dat het redelijk tot zeer goede sprekers kunnen zijn.
Maar er zijn zat grijze roodstaarten (bekend als de beste sprekers) die maar een of twee woordjes zeggen, soms praten ze helemaal niet.

http://www.koppiekrauw.com/Trainen/trainen-praten.htm

En veel papegaaienpraat is lang niet zo mooi als het lijkt. Lees maar eens hoe er gerommeld wordt met geluidsopnamen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn anonieme minnaar is het hier niet mee eens.............?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
++++++++ (via mobiel)
Ritsuka
11 jaar geleden
+ van mij erbij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus. Alleen die 200 per maand is zwaar overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik betwijfel ook die 200, kom op zeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook geen - maar 200 euro per maand ben je echt niet kwijt. Het voer het zand kost niet veel en speeltjes koop je één keer in de zoveel tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij ook wel veel. Misschien zit er een verzekering bij ofzo.
Maar ik adviseer dan ook om contact op te nemen met die vereniging.
Veel te veel mensen nemen veel te makkelijk een dier en vooral
een papegaai wordt zwaar onderschat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Bastanovum, Er zijn inderdaad weinig dierenartsen die iets van papegaaien afweten.
Je moet hiervoor echt naar een specialist. Zelf gebruikte ik schelpenzand als bodem.
Dan is zonder meer de grijze roodstaart de beste keuze, dat is de intelligentste papegaai die ongeveer 45 jaar oud wordt.
Als je daar veel tijd, zorg en liefde in investeerd krijg je een vogel die je enorm kan verrassen met veel meer dan napraterij, hij blijkt zelfs humor en sarcasme te kunnen beheersen.
Ik heb dus zelf zo een papegaai, is 12 jaar oud maar heb ik helaas niet "uit het ei"gekregen.
De streken die ze uithaalt zijn onvoorstelbaar en ze doet en kan veel meer dan wat klanken uitstoten die wij als woorden herkennen, ze kan gepast reageren maar je ook in de maling nemen, complete fluitconcerten geven met melodieen die ik niet eerder gehoord heb en mijn vrouw die voor haar zorgt kan alles met haar.
Om onverklaarbare reden bijt ze me soms en scheldt me dan ook nog een uit voor sukkel, ik sta er verbaasd van wat er uit dat kleine onopvallende vogeltje komt.
Ze kan diepe mannenstemmen opzetten , zodat je het idee hebt dat er een paar kerels staan te praten en ze weet donders goed wat ze wil en hoe ze dat moet bewerkstelligen.
Voor de rest verwijs ik naar het vorige antwoord, papegaaien zijn kostbaar en het is een commitment for life , een ara kan al gauw 80 jaar worden, blijft echter -gemiddeld genomen- qua slimheid bij de grijze roodstaart achter.
Mijn zoon heeft een gele blauwstaart ara uit het ei gekocht en dat dier begint na enige jaren wat woorden te gebruiken.
Mede omdat deze dieren zo slim en gevoelig zijn is de aanschaf een zeer goed te overwegen plan waarbij je decennia lang moet investeren.
Ben je ongeduldig van aard en wil je snel resultaat zien, koop dan geen papegaai, dat wordt voor beiden een ramp.
Ik ben goed bevriend en adviseur van een zeer kundig papegaaienkweker, ik heb deze info dus zowel uit eigen ervaring als uit de eerste hand.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik wil er nog bij kwijt dat de papegaai per maand niet zoveel hoeft te kosten, ik kom bij lange na niet op 200 Euro en ook mijn zoon is een dergelijk bedrag bij lange na niet kwijt.

Maar wat je niet moet onderschatten is inderdaad de aanschafprijs van papegaai en huisvesting en de TIJD die het kost.
Als je een papegaai wilt leren spreken , is het verstandig hem (m/v) solitair te houden.
Hij heeft dan uren per dag aandacht nodig en beschouwd het baasje als zijn partner, die je met TV kijken echt niet zoet kunt houden.
Veel affectie en onverdeelde aandacht, zorg en liefde zijn voorwaarden en als je die geeft is de kans groot dat je een prater krijgt maar niet 100%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft heb je geen ervaring met papegaaien. Ik zou dus met de zo eenvoudig mogelijke soort beginnen: een dwergpapegaai. Als dat goed gaat, je er ervaring mee hebt opgebouwd en je klaar bent voor een nieuwe uitdaging kan je je eventueel aan het 'echte werk' wagen en alsnog een grijze roodstaartpapegaai of andere soort nemen.

Of tweede mogelijkheid: sluit je eerst aan bij een vereniging, ga op zoek naar andere mensen die papegaaien houden en volg lessen over de papegaai en zijn gedrag om je er op die manier actief in te verdiepen en op een verantwoorde wijze voor een bijvoorbeeld grijze roodstaartpapegaai te zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat je eraan begint raad ik je zeer dringend aan je enorm goed te informeren, en niet alleen via Goeie Vraag.
Verder denk ik, dat je dan beter kunt gaan zoeken naar info over grote parkieten, niet naar een papegaai. Zoals je ook in de andere antwoorden hebt kunnen lezen worden die, als het goed is, heel oud.
Er zijn zeer veel soorten grote parkieten, met ieder hun eigen karaktereigenschappen, mogelijkheden tot leren praten (is ook per vogel verschillend) en stemgeluid (de ene soort schreeuw harder en vaker dan de andere, overigens ook per vogel verschillend).
Om het leven van 1 vogel voor de vogel zelf zo prettig mogelijk te laten zijn moet je vele uren per dag met hem bezig zijn: iedere dag, zijn hele leven lang.
Het is geen broodje kaas dat je weg kunt gooien als je er geen zin meer in hebt!!!

Betreffende de kosten: de aanschafkosten zijn per soort erg verschillend. Ook de aanschaf van een kooi (zo groot mogelijk!), de speeltjes, eventueel een "boom" etc. verschilt. Vergeet niet om ook de denken aan dierenartskosten. Niet alle dierenartsen zijn kenners van vogels, daarom zijn er gespecialiseerde vogel-dierenartsen en vaak zitten die niet bij je om de hoek.

Onderstaand 10 video's over het hebben van kromsnavels met enorm veel wetenswaardigheden.
http://www.youtube.com/user/vogeltraining

En deze man heeft ook een zeer informatieve uitgebreide website:
http://www.babyvogels.nl/index.htm

Ben je na het kijken en lezen hiervan en alle gegeven info van de andere antwoorders nog steeds enorm enthousiast en geïnteresseerd, zie je het zitten om je gedurende het hele leven van je vogel dagelijks vele uren voor hem/haar in te zetten: koop dan een zo jong mogelijke vogel van een goede fokker. Iemand die zijn/haar vogels al vanaf het begin goed socialiseert.
En als je ook maar enigszins twijfelt: doe het niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn grotendeels onjuist. Met name het 1e antwoord deugt niet en lijkt te zijn geschreven door een dierenactivist. Ik kweek en houd al 10-tallen jaren papegaaien en dus zal ik mijn mening geven.
Het klopt dat er papegaaien zijn die tussen de 1500 en 15.000 euro kosten. Echter deze zal je niet vaak aantreffen bij beginnelingen.
De meeste beginners beginnen met parkietachtigen. Leuke en vrolijke beestjes voor in huis. Uitstekend gedomistiliceerd en voelen zich vaker ongelukkiger dan gelukkig als je er niet bent. Dat geld ook voor veel papegaaiensoorten. De focus van huishoudens lag tussen 1980 en ca. 2010 vooral op de grijze roodstaat en ook wel blauwvoorhoofdamazone vanwege hun spraaktalent. Een jonge grijze roodstaart kost eind 2017 ca. 650 euro en een blauwvoorhoofd ca. 500 euro.
Er is een kentering gaanda naar caiques. Die spreken weliswaar niet maar maken dit meer dan goed vanwege hun clowntjesgedrag. Ze zijn en blijven enorm speels. De zwartkopcaique en roestkopcaique kosten respectievelijk 350 en 450 euro de jong. Het voordeel van dit soort is dat ze nog geen 10% van de stof verspreiden die de grijze roodstaart enorm veroorzaakt. Overigens zijn caiques excellente kooivogels en de grijze roodstaart zou in een voliere moeten.
Qua kosten kan ik duidelijk zijn. Het onzin dat die beestje 150 euro per maand zouden kosten. Ik denk 150 euro per jaar. Je koopt een zak van 25 kilo papagaaienvoer en daar kan je een jaar mee doen. Zo'n zak kost je ca. 30 tot 35 euro. Dan koop je grid voor 2 euro per jaar, veel fruit en groente (maar dat koop je voor je zelf al) wat eivoer en wat multivitamine / sepia / etc. Dan houd je nog geld over voor een kiemzaadapparaat en maak je 1 tot 2 x per week wat kiemzaad klaar. Je bent dus voor 1 papegaa 150 euro per jaar kwijt.
Tot slot worden veel andere kleine soorten gehouden kakariki (kan iets praten), muisparkiet (kan redelijk praten), pyrrhura's (speels vogel), bonte boertje (leuke maatje) agaporniden (gezelige kleurrijke vogeltjes) enz.