Met welk middel kan ik het beste de kattenbak schoonmaken?

Ik krijg binnenkort 2 kittens.
Ik zou graagmijn oude kattenbak gebruiken.
Nu las ik ergens de tip om schoon te maken met biotex en een scheutje gloor in de bak te doen.
Ik zag op internet ook savic refresh'r household cleaner spray gezien speciaal voor de kattenbak wat is nu het beste voor mijn kittens.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.4K
anneliez
11 jaar geleden
Leuk dat je kittens krijgt, Investeer niet in te dure producten, alle kans dat ze niet willen. Hebben ze liever een cocosmat dan een krabpaal, of een kartonnen doos dan een dure mand of radiatorrekje
Rieneke1
11 jaar geleden
Phe, je weet dat je meerdere bakken moet hebben, liefst drie, op afstand van elkaar en van de eet- en drinkbakjes?

Het beste antwoord

Ik spoel de bak eerst met gloeiend heet water, en vervolgens met water met een scheutje chloor. Chloor is een geur die de katten uitnodigd te plassen, dus naast dat de bak goed schoon is, is dat een extra voordeel.
Biotex groen is meer geschikt om plasplekjes mee te behandelen, en moet een paar uurtjes in kunnen werken om de enzymen de tijd te geven hun werk te doen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi dat doe ik ook altijd igg + je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad chloor, daar kwam ik achter toen ik een plasplek in een hoekje achter de kachel had schoongemaakt met chloor, dat vinden ze blijkbaar uitnodigend. hoe ik het opgelost heb? bij de action verkopen ze badkamer schoonmaakmiddel met citroen geur, daar houden ze dus niet van en sindsdien wordt daar niet meer geplast

Andere antwoorden (5)

Wat ik altijd doe om de kattenbak goed schoon te maken:
1. Schrobben met heet water en afwasmiddel, daarna droogmaken met keukentissues
2. Inspuiten met antikalk om de urinesteen op te lossen en te verwijderen, schrobben, spoelen en wederom droogmaken.
3. Bacteriedodend middel erin of chloor / bleek, schrobben daarna afspoelen en droogmaken.
4. Grit erin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goeie tip die antikalk ga het proberen
Een kattenbak is het beste schoon te maken met heet water en indien nodig azijn. Azijn verwijdert de geur en het houdt de kattenbak langer fris. Gebruik liever geen chemische stoffen gezien dit slecht kan zijn voor de kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf leg ik een plastieken 'zak' speciaal voor de kattenbak erin en daar het grind op. Maar natuurlijk moet dan ook nog de bak regelmatig zuiver gemaakt worden. Dat doe ik meestal met warm water en een klein scheutje dettol. Daarna wel goed afspoelen.
Op die manier zijn de bacteriën toch ook weer bestreden en de kattenbak is weer zuiver. Jou bak zal momenteel nog niet erg vuil zijn en kan je ook gerust met water en een beetje afwasmiddel of zo zuiver maken. Succes ermee!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met de producten die jij aangeeft heb ik zelf geen ervaring maar denk dat het niet per sé speciale producten moeten zijn hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kattenbak maak ik schoon door in een sopje ( met heet water en een scheut van dreft afwasmiddel 'normaal' = prima geconcentreerd ) te laten weken, met een oude afwasborstel boenen, vervolgens goed uitspoelen met een scheutje chloor er in en met een oude handdoek drogen.

Een propje aluminiumfolie als balletje of een lege wc-rol zijn prima speeltjes voor je nieuwe boefjes ( en kan je ook makkelijk vervangen ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nooit zo van al die speciale middelen. Middelen waarmee je heel goed zowel geurtjes tegengaat als die ook bacteriedodend werken, zijn o.a. azijn, soda en baking soda. Tegelijk is dat veel milieuvriendelijker als al die andere middelen. Azijn zou ik niet gebruiken voor de kattenbak omdat katten dat vinden stinken vaak, hoewel het ook snel vervliegt en je er dus best een bak mee schoon kunt maken die je nog niet direct in gebruik neemt. Als een bak heel smerig is of voor het 'extra goed' schoonmaken zo één of twee keer per jaar, gebruikt mijn hulp wel eens een drupje chloor in het water. Katten vinden dat inderdaad een aantrekkelijk luchtje, dus het nodigt uit om er te plassen.

Verder hoef je echt je bak niet wekelijks te schrobben met antibacteriële middelen e.d.: wat je wilt is voorkomen dat het gaat stinken, maar het hoeft echt niet perfect schoon te zijn. Katten houden van enerzijds een schone bak, maar anderzijds willen ze graag zichzelf nog wel kunnen ruiken in die bak. Gelukkig ruiken katten veel meer dan wij, dus als het voor dat kat nog ruikt als 'eigen', ruiken wij nog altijd geen vieze bak. Voor algemeen schoonmaken is een gewoon sopje met allesreiniger of afwasmiddel prima. Let wel op dat je iets neemt dat een beetje neutraal ruikt, of neem gewoon (baking) soda: krijg je het prima mee schoon. Maar als je regelmatig de bak uitschept en je hebt niet overdreven veel plasjes of klonten tegen de bodem of randen, hoef je hem niet zo vaak te schrobben hoor. Dagelijks uitscheppen is veel belangrijker dan het regelmatig schrobben van de bak.

Wel lijkt het me prima als je bij het krijgen van nieuwe katten of kittens even extra goed schoonmaakt: de geur van een andere kat kan ook verwarrend zijn. Persoonlijk zou ik denk ik een heel klein beetje chloor gebruiken in die situatie, maar daarna alleen de minder milieubelastende producten gebruiken.