Waarom hapt mijn vis naar lucht?

Ik heb al 4 jaar 2 goudvissen en 1 sluierstaart in een bak. Al een hele lange tijd hapt de sluierstaart regelmatig naar lucht. Zeker 10 seconden per minuut. Wat kan dit zijn en wat kan ik er tegen doen? Verder zwemt hij lekker rond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (6)

Het is een teken van een uitermate slechte waterkwaliteit.
Mogelijk heb je er geen filter in, of is je filter te vuil, of te klein.
Niet voldoende water ververst enz.
Vergeet niet, dat je visjes 4 jaar geleden veel kleiner waren, dus nu veel meer vervuilen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je met goudvissen begint, zijn de visjes nog maar heel klein, zouden ze 4 jaar in een buitenvijver geleefd hebben, dan waren ze nu een cm of 15 groot geweest.
Het geeft aan, dat dit soort vissen in een te kleine bak alleen maar bezig zijn te overleven.
Toch worden ze in deze kleine bak, heel langzaam groter en hebben steeds meer voedsel en zuurstof nodig, het wordt dus steeds ongunstiger voor ze.
De zwakste vis wordt het eerste ziek, dat is hier diegene die steeds naar lucht hapt.
Doe je niets, dan zullen later ook de andere vissen ziek worden en dood gaan.
Dus moet je zo snel mogelijk over naar een echt aquarium met filter, verlichting , planten en een kap er boven.
Inhoud minstens een liter of 60, dan kan je weer een tijdje vooruit.
bij goudvissen heb je geen filter nodig, misschien is het water te warm?! goudvissen hebben koud water nodig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je bij goudvissen geen filter nodig hebben? Laat deze vissen zichzelf maar lekker vergiftigen? Of houden we ze eeuwig in een afgesloten zak zodat ze hun eigen gif neutraliseren? Ja, dan is het niet moeilijk dat ze zuurstof gaan happen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Filter is nodig voor het reinigen van de bak, als je die heel regelmatig schoonmaakt heb je die niet nodig. Bij een tropische bak is het een ander verhaal. Ik had er beter nog even bij kunnen vermelden dat een zuurstofpompje wél wenselijk is!!
Happen naar lucht is vrijwel altijd een teken van zuurstofgebrek in het water.

Lucht happen kan schadelijk zijn i.v.m. de zwemblaas. Vooral sluierstaarten zijn gevoelig voor beschadigingen aan deze blaas. De zwemblaas is een flexibele blaas waar een soort gas in zit. De zwemblaas stelt de vis in staat om zich op de gewenste diepte te houden zonder zwembewegingen te maken (=energiebesparing). Overigens bezitten niet alle soorten vissen deze blaas. Door lucht happen kan lucht in de zwemblaas terecht komen en kan de vis zijn balans verliezen en scheef gaan zwemmen. Op een gegeven moment kan de blaas beschadigen en de vis daardoor gehandicapt raken. Meestal zal de vis dan sterven, al kan dit nog best lang duren.

Een zuurstofpompje in het aquarium zal het luchthappen sterk doen afnemen. Al heb ik de ervaring dat sommige vissen, m.n. sluierstaarten, dit blijven doen, hoewel in mindere mate. Wat ook kan helpen zijn de zgn. zuurstofschelpen (verkrijgbaar bij o.m. dierenspeciaalzaken). Verder zou ik geen vlokken meer voeren maar speciale korrels voor sluierstaarten. Dit voer zinkt nl. naar de bodem en voorkomt dat de vissen lucht meehappen bij het eten. Maar misschien doe je dit al.

De informatie in mijn antwoord heb ik van een aquariumspeciaalzaak waar ik geregeld kwam toen ik een aquarium had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurstof tekort door allerlei mogelijke oorzaken.
Bij ALLE vissen dien je een filter te gebruiken zodra je niet in staat bent om een redelijk evenwicht in het onderkomen te maken/houden.
Teveel voer, teveel vissen t.o.v. bak inhoud, teveel alg door rechtstreeks zonlicht enz.
Een filter is een hulpmiddel om een biologisch evenwicht geforceerd weer te herstellen.
Een aquarium dat de juiste planten - vissen verhouding heeft hoeft geen filter.
Het is echter bijzonder moeilijk om dit te realiseren!
Goudvissen in een kom hebben de grootste moeite om te overleven in hun kunstmatige wereldje. Gelukkig begrijp ik dat je een aquarium hebt en dus de mogelijkheid om je natuurlijk evenwicht eens onder de loep te nemen. Goudvissen kunnen prima leven in water op kamertemperatuur (15-21 graden), maar bedenk dat hoe warmer het water hoe sneller rottingsprocessen (oud voer, plantenresten enz) op gang komen en zuurstof onttrekken aan het water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs in een aquarium met de juiste plant/vis verhouding is een filter noodzakelijk. In principe kan het ook zonder en zullen de planten helpen om de vissen te overleven (lees: niet vergiftigd te raken). Hierbij vergeet je echter dat als je het zuiveringsproces van de planten in detail gaat bekijken je tal van nevenprocessen ziet die nadelige gevolgen hebben voor de vissen. Alleen door planten en filter te laten samenwerken bereik je een ultiem gezond watermilieu voor aquariumvissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet mee eens. De praktijk laat andere ervaringen zien.
In de natuur bestaan ook geen mechanische filters.
Het 100 procent beheersen van allerlei processen is m.i. een doorgeschoten doel ter perfectionering van een stukje natuur in de huiskamer.
Hetzelfde geldt voor het preventief toedienen van allerlei medicijnen.
Het voorkomen dat dieren een natuurlijke weerstand behouden of opbouwen vind ik een niet wenselijke ontwikkeling.
Onaardig om te vermelden maar: de verkoop (omzet!) van aquariumfilters en andere hulpmiddelen wordt vaak gestimuleerd en/of onontkoombaar gemaakt op grond van twijfelachtige theorieën!
De adviseurs zijn bedenkelijkerwijs vaak de aquariumspeciaalzaken........
Tal van mogelijkheden!

- Water te warm.
- te weinig zuurstof
- teveel koolzuur
- kieuwen door ziektes (kieuwwormen, kieuwrot?) of chemicaliën die de kieuwen aantasten (meestal worden deze chemicaliën verkocht onder de naam 'waterverbeteraar')
- kieuwen aangetast door ammoniak of nitriet (iets misgegaan met het filter?)
- vergiftiging

Elimineren is dus de boodschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De vissen elimineren?
Ik heb het zelfde gehad met mijn vissen toen kregen we een nieuw aquarium en nu happen ze zelden naar lucht (alleen de mannelijke Platy) het nieuwe aquarium was groter en heeft een beter filter terwijl het oude aquarium een oud filter en vies water had en daar hapten alle vissen waaronder soms zelfs de meervallen lucht! het gaat nu goed met ze