Mag je een paard/pony bij een huurwoning in een woonwijk houden?

Uiteraard wordt er wel uitgegaan van de juiste voorzieningen om het dier te huisvesten/verzorgen etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak niet. Bij ons in het huurcontract staat geen hoefdieren. Maar dat zou per contract kunnen wisselen natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier zou je navraag voor moeten doen bij je woningcoöperatie. Waarschijnlijk staat er ook wel iets over in je huurcontract of reglement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij heeft er nog nooit zoiets in het huurcontract gestaan.
Maar ik vermoed dat "mijn" woning/ tuin sowieso daar niet geschikt voor is. Wel een keer dat er in stond dat ik kippen mocht hebben, maar geen haan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, vee mag niet binnen de bebouwde kom gehouden worden.
Je kan evt een vergunning aanvragen voor het houden van groot vee (binnen de bebouwde kom), maar deze zul je waarschijnlijk niet krijgen.
Bedenk ook dat een stal minimaal 5 meter uit de erfgrens moet blijven, en dat je mest niet mag opslaan.
Daarnaast heb je grote kans dat buren gaan klagen, want vooral in de zomer, ruik je paarden zeker sterk.

Het beste antwoord

Dus de weide moet groot genoeg zijn en er moet een stal komen.

Ten eerste is dat afhankelijk van de gemeente.
Afhankelijk van het bestemmingsplan van je gemeente mag je een paardenstal bij je huis bouwen. Kijk dan of het is toegestaan om een bijgebouw te bouwen. Een bijgebouw is bijvoorbeeld een garage, maar deze kan je ook hobbymatig als paardenstal gebruiken. Let wel op de afmetingen! Je kan ook een bestaand bijgebouw verbouwen tot paardenstal, als dit toegestaan is in het bestemmingsplan. Als je een stal bouwt, moet je er altijd rekening mee houden dat je buren geen overlast of hinder zullen krijgen van de stal.

Ten tweede, omdat het een huurhuis betreft, moet je de verhuurder om
toestemming vragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.paardaanhuis.nl/index.php?pagina=wetgeving