Kan ik iets voor mijn kat doen voor wat betreft territorium?

Vandaag een vreemde kat bij ons voor de deur. Onze poes zat met dikke staart doodstil tussen hem en ons pad naar de voordeur. De onbekende kat zat uit te dagen, net of hij naar de deur wilde lopen, onze kat deed niks. de vreemde kat sproeide tegen onze heg en liep toen weg, keerde haar zonder angst zijn achterste toe. Onze kat ging toen hij meer dan 5 meter weg was hem langzaam achterna met dikke staart. 100 meter verderop kwam hij een andere kat tegen, één van de twee ging meteen de ander achterna. Ik kon niet zien wie, allebei donkere katten.

Het is nu natuurlijk voorjaar, dus paringstijd. (Zij is geholpen)
In het vorige huis was zij degene die andere katten wegjoeg uit de buurt: hier in het buitengebied is ze er 2 keer hardhandig achter gekomen dat de buitenkatten hier niet zo makkelijk te intimideren zijn, en nu leek ze wel boos maar toch onderdanig.

Kan ik mijn kat helpen door de kat weg te jagen? Of door de voordeur open te houden zodat ze naar binnen kan vluchten? Of moet ik haar vaker binnen laten, of juist vaker buiten laten? Nu gaat ze vaak voor 5 minuten naar buiten, een vast rondje om ons blok.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Om te beginnen is het belangrijk voor je kat dat zij haar kernterritorium, jouw huis dus, altijd kan bereiken, door middel van een kattenluikje.
Katten vechten of vluchten, en als ze vechten (wat ze altijd zullen proberen te vermijden) is het menens.
Het zijn dus geen kleine hondjes die een rangorde vaststellen: een kat zal zich nooit overgeven.

Voor de rest is het wijsheid je er niet mee te bemoeien: hun territorium zullen katten ten alle tijde verdedigen, maar hun leefgebied delen ze.
Het is een soort van time-sharing: door markeringen geven de katten die een leefgebied delen aan wie ze zijn, en wanneer ze van bepaalde routes gebruik maken.
Andere katten passen zich daarop aan, zodat confrontaties vermeden kunnen worden.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij de achtertuin hebben we een luikje in de schutting. Maar deze confrontatie was aan de voorkant. Ik heb er dus goed aan gedaan de voordeur open te zetten zonder ze te storen...
Rieneke1
10 jaar geleden
Ja, strakke reactie.
Ivana
10 jaar geleden
Geef je kat een kattenluikje met chip-herkenning, zodat je eigen kat altijd naar binnen en naar buiten kan, maar andere katten jouw huis niet in kunnen komen.
Plus voor Rieneke.
Poet
10 jaar geleden
+ Voor deze les hogere kattenkunde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ivana. wij hebben alleen een luikje dat open en dicht kan in de schutting, zodat we de achtertuin af kunnen sluiten als de konijnen buiten in de tuin mogen. voor de achterdeur/ voordeur hebben we een portier ;-) Denk trouwens dat zij minder onderdanig zal zijn als hij probeert de tuin in te komen: wat Rieneke zegt over verschil tussen time-sharing en territorium. Maar hij was knap arrogant om dan wel net te doen of hij háár pad op liep, en tegen háár heg te sproeien in de voortuin.

Andere antwoorden (1)

Katten (en ook andere dieren, zoals wij) hebben hun eigen manier van territorium afbakenen en verdedigen. Daar kun je niets aan doen.
Net als bij mensen, zijn sommigen baasjes, en sommige onderdanen. Daar verander je niets aan (ook niet bij mensen). Een ieder moet daar zijn eigen draai in zien te vinden.