Kan ik iets voor mijn kat doen voor wat betreft territorium?

Vandaag een vreemde kat bij ons voor de deur. Onze poes zat met dikke staart doodstil tussen hem en ons pad naar de voordeur. De onbekende kat zat uit te dagen, net of hij naar de deur wilde lopen, onze kat deed niks. de vreemde kat sproeide tegen onze heg en liep toen weg, keerde haar zonder angst zijn achterste toe. Onze kat ging toen hij meer dan 5 meter weg was hem langzaam achterna met dikke staart. 100 meter verderop kwam hij een andere kat tegen, één van de twee ging meteen de ander achterna. Ik kon niet zien wie, allebei donkere katten.

Het is nu natuurlijk voorjaar, dus paringstijd. (Zij is geholpen)
In het vorige huis was zij degene die andere katten wegjoeg uit de buurt: hier in het buitengebied is ze er 2 keer hardhandig achter gekomen dat de buitenkatten hier niet zo makkelijk te intimideren zijn, en nu leek ze wel boos maar toch onderdanig.

Kan ik mijn kat helpen door de kat weg te jagen? Of door de voordeur open te houden zodat ze naar binnen kan vluchten? Of moet ik haar vaker binnen laten, of juist vaker buiten laten? Nu gaat ze vaak voor 5 minuten naar buiten, een vast rondje om ons blok.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om te beginnen is het belangrijk voor je kat dat zij haar kernterritorium, jouw huis dus, altijd kan bereiken, door middel van een kattenluikje. Katten vechten of vluchten, en als ze vechten (wat ze altijd zullen proberen te vermijden) is het menens. Het zijn dus geen kleine hondjes die een rangorde vaststellen: een kat zal zich nooit overgeven. Voor de rest is het wijsheid je er niet mee te bemoeien: hun territorium zullen katten ten alle tijde verdedigen, maar hun leefgebied delen ze. Het is een soort van time-sharing: door markeringen geven de katten die een leefgebied delen aan wie ze zijn, en wanneer ze van bepaalde routes gebruik maken. Andere katten passen zich daarop aan, zodat confrontaties vermeden kunnen worden.

Katten (en ook andere dieren, zoals wij) hebben hun eigen manier van territorium afbakenen en verdedigen. Daar kun je niets aan doen. Net als bij mensen, zijn sommigen baasjes, en sommige onderdanen. Daar verander je niets aan (ook niet bij mensen). Een ieder moet daar zijn eigen draai in zien te vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100