Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

plant weggooien na bruine aanslag?

Ik heb diverse planten in mijn aquarium die het allemaal goed doen. Nu heb ik ook een tijd geleden een plantje gekocht die snel bruin werd en er nu erg lelijk uit ziet. Hij is echter niet rot of dood hij heeft namelijk allemaal nieuwe wortels gekregen. Hij is nu al bijna een maand zo lelijk, zal ik hem wegdoen of bestaat er nog een kans dat hij weer mooi rood/groen wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Weg doen. Kansloos plantje geworden. Te weinig voeding om gekleurd te blijven, genoeg om een in leven te blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weg gedaan , had geen zin meer. Het was een goedkoop flut plantje...

Andere antwoorden (4)

ik zou hem houden.
Ten eerste gooi ik niks weg wat nog leeft. Ten tweede zijn aquariumplanten best duur.
ten derde worden veel aquariumplanten emers (boven water) gekweekt, en moeten ze in het aquarium wennen om onder water te groeien. Na een tijdje slaan ze dan pas goed aan.Als je ze na een maand al weggooit, hebben ze nog geen kans gehad
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi het nog niet weg en wacht voorlopig af. Als het plantje het echt niet zal halen zal je het wel volledig zien afsterven en kan je het alsnog verwijderen.

Hou er bovendien rekening mee dat sommige planten er anders uitzien in hun submerse vorm. Mogelijk heb jij een plantje dat onder water nu eenmaal bruine bladeren krijgt.

Vergewis je er echter van dat je planten voldoende voedingsstoffen krijgen. Zorg voor voldoende plantenbemesting (maar ook weer niet teveel), nitraat en fosfaat in het aquariumwater en controleer pH en kH eens om te controleren of er voldoende CO2 aanwezig is voor een goede plantengroei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je teveel waterververst of een zuurstofsteentje met luchtpomp in je aquarium heb zitten. Dan kan dat het probleem zijn.

10% van het aquariumwater moet per week ververst worden. Bij planten kan je het best geen luchtpomp gebruiken.

http://www.visaquarium.nl/weetje/aquarium-luchtpomp
Als je de luchtpomp gebruikt om zuurstof in het aquarium toe te voegen voor de vissen, dan kan je dit beter niet zo doen maar zorgen dat er meer waterbeweging aan oppervlaktewater is. Door voldoende waterbeweging zal het water zuurstof aannemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar als het om rode planten gaat, dan komt het omdat je teweinig ijzer geeft. rode planten hebben voeding aan de wortels nodig en ijzer. groene / normale aquariumplanten halen de voeding uit het water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou al het bruine blad eraf knippen en het nog een kans geven zeker omdat je zegt dat hij nieuwe wortels heeft gekregen .
De plant moet wennen aan andere temperatuur/ omstandigheden in je bak als de andere planten het wel goed doen zou ik hem nog een laten zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding