Waarom plast mijn gecastreerde kater in huis?

Ik heb twee poezen waarvan 1 nu krols is. De kater heb ik pas sinds kort en is volgens vorige eigenaar gecastreerd. Maar sinds vandaag betrap ik hem met sproeien/plassen. Komt dit omdat mijn poes krols is of moet ik nu naar de dierenarts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (3)

Sowieso even naar de dierenarts, een gecastreerde kater reageert niet op een krolse poes.
Vermoedelijk sproeit je kater territoriaal: om zijn territorium te markeren. Sproeien is natuurlijk gedrag van de kat. Hij kan dit doen om zijn territorium te markeren, zoals deze kater hier doet. Het maakt voor de kat echter niet uit of deze nu buiten zijn territorium markeert of binnen. Buiten zullen weinig eigenaren er moeite mee hebben, maar als een kat in huis lustig dagelijks de gordijnen, kastjes of tassen besproeit, zal dat veel meer hinder geven. Voor uw kat is het echter normaal gedrag en straffen heeft dan ook geen enkele zin. Het beschadigd alleen maar de relatie met uw huisdier. Vaak gaan katten er zelfs juist meer door sproeien. Het kan ook zo wezen, dat uw kat sproeit omdat deze last heeft van blaasgruis. Laat daarom altijd de urine onderzoeken door uw dierenarts. Want alleen door uitsluiting van een lichamelijke oorzaak, kan aangenomen worden dat het om een lichamelijk probleem gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plasproblemen bij de gecastreerde kater of poes zijn onder te verdelen in twee problemen:

-De kat die gaat zitten plassen en waarvan U de plas op de grond vindt.
-De kat (dit kan ook een vrouwtje zijn) die ergens tegenaan sproeit waarvandaan het naar beneden druipt.

De kater of poes die ergens gaat zitten plassen en geen afwijkingen bij het urineonderzoek vertoont is óf nooit goed zindelijk geweest óf heeft ergens een probleem mee.

Hier volgen enkele voorbeelden:
- Er heeft een grote verandering plaats gevonden in de gezinssamenstelling, waardoor uw kat zich onzeker voelt. Die verandering kan een baby zijn, maar ook een scheiding of een kind dat uit huis is gegaan, of een nieuwe partner.

- U heeft er pas een kat bijgenomen en de oude kat voelt zich bedreigd.

- U heeft pas uw huis veranderd, de bank staat ergens anders, de vertrouwde stoelen zijn verdwenen, misschien zelfs een geheel nieuw huis door drastische verbouwingen of een verhuizing. Uw kat moet daar aan wennen.

- U maakt veel ruzie en de kat wordt daar nerveus van of u maakt nooit ruzie maar toch voelt de kat de intense spanningen die er in het gezin leven.

- U laat als u weggaat de deur, het raam of het kattenluikje open en zodra u de hielen heeft gelicht komt de kat van de buren langs om uw kat even te intimideren.

- U verschoont de kattenbak niet vaak genoeg, zelfs na 1 plasje wil meneer of mevrouw niet meer van de bak gebruik maken.

- Uw kat heeft wat we noemen een “negatieve-bak-ervaring”. Tijdens een bezoek aan de bak is er een keer iets engs gebeurd, bijvoorbeeld iets omgevallen of een harde knal buiten waardoor uw kat vreselijk is geschrokken.

- U heeft meerdere katten en slechts één kattenbak en ze willen niet met z’n allen van één bak gebruik maken of één kat wil telkens door z’n geplas in huis laten weten dat hij/zij dé baas in huis is.

- U heeft meerdere katten en u heeft een ronde kattenbak en uw kat wil in een hoekje plassen. Ga er maar eens aan staan in die ronde bak.

- U heeft een open kattenbak en uw kat wil juist zo graag privé plassen of andersom.

- U maakt altijd alles lekker fris en schoon met bleekwater of ammoniak. Laten nu alle katten dat nu juist heerlijke luchtjes vinden om overheen te plassen.

- U heeft altijd een huis vol visite. De kat krijgt te weinig aandacht en gaat dus op zijn of haar manier de aandacht trekken.

-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen dat je kater reageert op de poes, ook al is hij gecastreerd.
Het zou ook kunnen dat hij sproeit vanuit onzekerheid door de recente verhuizing, en dat de krolse poes de druppel is die de emmer doet overlopen.

Maar!! eerst en vooral moet je een lichamelijke oorzaak uitsluiten.
Daarvoor hoef je niet met de kat naar de dierenarts, maar wel even een redelijk verse plas inleveren.
Daartoe sluit je de poes op in de badkamer: stoppen in de afvoeren, en kleedjes weghalen. Water en natvoer neerzetten. Als bak zet je een teiltje neer, met heet water schoongespoeld, en gevuld met in repen geknipte vuilniszak, zodat poes toch wat te graven heft.
Succs!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1
Een krolse kat is zo irritant dat je er zelf bijna van tegen de bank zou willen pissen.. Daar hoef je geen ongecastreerde kater voor te zijn. Andere katten in huis zijn al stressverhogend, laat staan als die katten zich ook nog eens apart gedragen. Maar inderdaad eerst medische oorzaken uitsluiten, bij mensen vinden we ook dat je pas mag zeggen dat iets 'psychisch' is als er gedegen lichamelijk onderzoek is gedaan. Hoewel het hier heel goed zou kunnen dat katlief gewoon gestresst is. Als het opvangen van een plasje niet lukt, kun je met je kat naar de dierenarts gaan en kan die wat urine uit de blaas drukken. Laat je trouwens de poes ook castreren, en controleer je even of de kater daadwerkelijk gecastreerd is als je daaraan twijfelt? Als je het idee hebt dat je het niet goed kunt zien, is even voelen voldoende. Kan niet missen ;-)