hoe kan het dat alleen de mannetjes guppen in mijn aquarium doodgaan?

Sinds vorig jaar hebben we een nieuw aquarium (150 liter) omdat het oude begon te lekken. We hebben al onze guppen erin gedaan, en voor het grootste deel waren dat jonge guppen die net waren geboren. Hun moeder is doodgegaan na haar laatste worp.

Nu is het een aantal maanden verder, de mannetjes guppen hebben intussen ook weer voor nakomelingen gezorgd (die allemaal meteen door de andere guppen werden opgegeten), maar nu gebeurt er iets vreemds: De mannetjes gaan verticaal zwemmen, beginnen er ziek uit te zien (maar geen vinrot of stip of aangevreten staartvin), en op den duur liggen ze dood op de bodem. Wat kan hier aan de hand zijn? Alleen de mannetjes!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Ik denk eerder dat het toeval is, tenzij je een bacteriëel probleem hebt waar de mannetjes meer last van hebben.

Als je een aquarium hebt wat je al een tijdje draaid, dan kan het ophopingen van bepaalde stoffen zijn. Bij teveel kan het water aangetast zijn en blijven, ook al doe je netjes één keer per week het water 10% verversen.

Ik raad het wel meer bij mensen aan, om eens goed het water te laten testen of door dit zelf te doen met behulp van een snel teststrip. Hiermee kan je eenvoudig het water testen. In het filmpje zie je hoe het werkt. http://youtu.be/AO-4YTDzxv4 - De meeste strikken dan van de enorme pieken die voor de vissen dodelijk kunnen zijn. Die pieken komen door ophoping van vuilen, terwijl er toch netjes iedere week water word ververst. Normaal hoor je iedere twee weken het water eens te testen met een teststrip, maar dat doen de meeste niet. Waterwaardes kan je niet zien, die kun je enkel meten. Aangezien vissen nou eenmaal in water leven, moeten we zorgen dat de waterkwaliteit en waardes optimaal zijn. http://www.visaquarium.nl/a/Aquarium-waterwaardes

Je kan proberen het water eens één week lang om de dag te verversen met 20% vers water. Bepaalde ongewenste stoffen gaan dan pas uit het water. Normaal hoef je dat niet te doen, maar het kan geen kwaad dit eens te proberen. Want niet alleen in het filter komen bacterie voor. Ze nestelen zich overal, zo ook in de aquariumbodem. Daar kan water in stilstaan en verkeerde bacterie ontstaan. Door wat meer te verversen dan gebruikelijk, heb je kans dat deze bacterie ook uit de bodem omhoog komt tijdens het wat vaker waterverversen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het waren de waterwaarden. We hebben 3 dagen lang elke dag de helft van het water vervangen, toen konden we met een potje water naar de dierenwinkel om het te laten testen. Het water was toen helemaal weer goed, en de vissen zijn nu ook weer gezond aan het worden. We hebben de steentjes onderin goed schoongemaakt, met behulp van een aquariumstofzuiger, en een goede bacteriekweek in de bak gedaan. Zo zal het waarschijnlijk helemaal goed gaan. We hebben nu nog zo ongeveer 15-20 guppy's over.

Andere antwoorden (1)

Kan zijn dat de mannetjes het erg druk hebben gehad zowel voor nakomelingen zorgen als onderling de baas spelen.
hoeveel guppen mannetjes /vrouwtjes had je erin het mooiste is om 1 mannetje bij 3/4 vrouwtjes te zetten als je jongen wil.Kan ook zijn dat ze al wat ouder waren toen je ze kocht en een lang leven hebben ze niet.
Heb je alles tegelijk gekocht? er meer bijgezet in nieuwe bak en goed verzorgt allemaal vragen die invloed hebben .
Maar wel vreemd dat alleen de mannetjes dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze mannetjes zijn allemaal hier geboren, tussen begin en halverwege vorig jaar. Hun vader is een tijdje later doodgegaan, dat was de laatste gekochte gup die we nog in de bak hadden. Daarna zijn er geen guppy's meer bijgekomen omdat het te druk werd :P Er zijn nu nog ongeveer 4 of 5 mannetjes over, en er zijn ongeveer 30 vrouwtjes. We hebben de laatste tijd een paar nieuwe vrouwtjes in de bak gedaan om de genenpool wat groter te maken, die doen het goed en zijn al een paar keer zwanger geweest, maar hun jongen zijn meteen opgegeten door de andere guppen. Op het hoogtepunt hadden we in totaal ongeveer 50 guppy's. Er is nu nog één mannetje die er zwak uitziet, misschien is dat dan de laatste die doodgaat. Oh ja, we hebben een kweekbakje, maar die gebruiken we nu niet omdat er eigenlijk teveel guppy's in de bak zitten, we laten ze hun eigen populatie regelen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zitten id teveel in denk ik.
En er zijn vast vrouwtjes die weer jongen krijgen en weer opgegeten worden of dood gaan of het overleven en dan weerballon overvol.
Is niet meer leuk om na te kijken ik zou er de helf in elk geval eruit halen verkopen weggeven.Wel naar een goed plekje want er komen na een tijdje weer veel jongen bij.
en ze het zelf laten regelen daar komt niets van terecht denk ik.
De visjes ongelukkig en jij ook niet blij.
De guppen kunnen er niets aan doen jij wel !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat wel een goed idee om de guppen weg te geven nu de mannetjes zo raar doen? Als het inderdaad om een ziekte gaat kan je nog vissen in andermans aquarium besmetten als je ze gaat weggeven. Ik vind dat het visbestand overigens goed meevalt. (er van uitgaande dat er enkel guppen in het aqua zitten, maar dan nog).