Kan een Duitste Staande een gezinshond zijn, of is hij alleen geschikt voor jagers?

Hallo allemaal,

Wij zitten te denken om een hond toe te voegen aan het gezin.Een Duitste Staande lijkt ons een geschikt ras , wij zijn een actief gezin en hebben elke dag sowieso 2 uur tijd voor de hond.In het weekend is nog meer tijd vrij. Op Nederlandse sites wordt vaak genoeg gezegt dat dit ras een prima huishond kan zijn.Toen ben ik naar een duitste site gegaan (deinetierwelt.de) die aanduidt dat het absoluut alleen een hond is voor jagers! Ik kan me niet voorstellen dat alle bezitters van dit ras jagers zijn. Als je deze hond naast het wandelen genoeg opvulling geeft voor het jagen zoals apporteren en zwemmen, is deze hond toch een mooie gezinshond? Wij wonen overigens met een gezin van 5 in een vrijstaand huis met een grote tuin. Heeft iemand misschien zelf ervaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Elke hond kan een gezinshond zijn.. Je moet alleen weten hoe je hem opvoed. Tuurlijk heeft elk ras een beetje een ander karakter, maar als je een puppy neemt dan kan je hem zelf vormen. Duitse Staande staan bekend om hun intelligentie, waardoor ze ook zovaak gebruikt worden voor de jacht. Ze zijn in ieder geval erg trouw en leren snel, maar vragen wel veel aandacht in het opvoeden. Maar ook de Duitse Staande staat bekend dat hij van gezelschap houdt, zoals zo goed als elke hond. Ik heb het even voor je opgezocht (zie bron) en daar staat precies wat ik al dacht. Prima als gezinshond, alleen moet je hem goed opvoeden en africhten. Maar dat geldt voor elke hond, of je nou een schoothondje neemt of een pitbull, afgericht/opgevoed moeten ze altijd worden. Het antwoord is dus JA, zeer geschikt. Hij is ook dol op jonge kinderen staat er.. Mijn tante heeft ook een duitse staande, langhaar, woont in de stad, gaat prima. In het begin vroeg hij heel veel aandacht, wilde de hele dag spelen, maar na een jaar wist hij alle commando's al, zeer snel opgepakt en is het een echte knuffelhond geworden. Wel houdt hij ervan om in de tuin te graven en vogels proberen te pakken.. Gelukkig zijn de vogels meestal te snel weg haha. Hopelijk hielp dit antwoord je een beetje, anders zie link voor meer info.

Bronnen:
http://www.hondenpage.com/honden/duitse-st...

Onze dame was een prima huishond, toch moet je iets doen met het jachtinstinct van dit ras door bijv. op een jachtcursus te gaan. Goed voor de hond en goed voor jezelf (daar leer je om dit instinct goed te sturen).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100