Kan een Duitste Staande een gezinshond zijn, of is hij alleen geschikt voor jagers?

Hallo allemaal,

Wij zitten te denken om een hond toe te voegen aan het gezin.Een Duitste Staande lijkt ons een geschikt ras , wij zijn een actief gezin en hebben elke dag sowieso 2 uur tijd voor de hond.In het weekend is nog meer tijd vrij. Op Nederlandse sites wordt vaak genoeg gezegt dat dit ras een prima huishond kan zijn.Toen ben ik naar een duitste site gegaan (deinetierwelt.de) die aanduidt dat het absoluut alleen een hond is voor jagers! Ik kan me niet voorstellen dat alle bezitters van dit ras jagers zijn. Als je deze hond naast het wandelen genoeg opvulling geeft voor het jagen zoals apporteren en zwemmen, is deze hond toch een mooie gezinshond? Wij wonen overigens met een gezin van 5 in een vrijstaand huis met een grote tuin. Heeft iemand misschien zelf ervaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Ivana
11 jaar geleden
Ik heb je even een PB gestuurd.

Het beste antwoord

Elke hond kan een gezinshond zijn.. Je moet alleen weten hoe je hem opvoed. Tuurlijk heeft elk ras een beetje een ander karakter, maar als je een puppy neemt dan kan je hem zelf vormen. Duitse Staande staan bekend om hun intelligentie, waardoor ze ook zovaak gebruikt worden voor de jacht. Ze zijn in ieder geval erg trouw en leren snel, maar vragen wel veel aandacht in het opvoeden. Maar ook de Duitse Staande staat bekend dat hij van gezelschap houdt, zoals zo goed als elke hond. Ik heb het even voor je opgezocht (zie bron) en daar staat precies wat ik al dacht. Prima als gezinshond, alleen moet je hem goed opvoeden en africhten. Maar dat geldt voor elke hond, of je nou een schoothondje neemt of een pitbull, afgericht/opgevoed moeten ze altijd worden. Het antwoord is dus JA, zeer geschikt. Hij is ook dol op jonge kinderen staat er.. Mijn tante heeft ook een duitse staande, langhaar, woont in de stad, gaat prima. In het begin vroeg hij heel veel aandacht, wilde de hele dag spelen, maar na een jaar wist hij alle commando's al, zeer snel opgepakt en is het een echte knuffelhond geworden. Wel houdt hij ervan om in de tuin te graven en vogels proberen te pakken.. Gelukkig zijn de vogels meestal te snel weg haha. Hopelijk hielp dit antwoord je een beetje, anders zie link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Tess, je geeft te veel algemeenheden. Je vergeet de verschillen tussen een uit een jachtlijn gefokte hond en een Duitse staande uit een lijn die al lang alleen huishonden levert. Het is niet alleen de opvoeding die de hond tot huishond maakt. Dat de Duitse staande van gezelschap houdt is duidelijk. Iedere hond heeft een roedel nodig, dus ook de DSK. Bovendien is de Duitse staande gefokt om samen te werken met de mens en niet zoals de Beagle bijvoorbeeld, in een meute achter zweet/geur aan te jagen. Het is moeilijker een band op te bouwen met een Beagle dan met een Duitse voorstaande hond. En dan nog het volgende, de Duitse staande langhaar is de zachtste van de 3 staande honden en het tot huishond en schoothond omvormen is bij deze soort niet zo moeilijk. Bovendien geldt, als je maar lang genoeg de wil om te jagen onderdrukt, zal die wil tenslotte uitdoven. Je kunt beter vervangende bezigheden opzoeken voor een jachthond, zodat zijn karakter een aanleg niet in de verdrukking komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zei toch ook niet dat je zijn wil om te jagen moet onderdrukken? Ik zei alleen dat je hem goed moet opvoeden/africhten. Hem commando's aanleren, met hem spelen, hem de bal laten zoeken etc, zijn allemaal dingen die in het jagen ook terugkomen, waardoor je de wil om te jagen niet onderdrukt, maar juist ervoor zorgt dat die wil gevoed wordt. Ik gaf mijn tante als voorbeeld omdat ik daar van dichtbij het zie, maar ken genoeg mensen met een duitse staanden en het zijn leuke, grappige, intelligente en gezellige honden die van knuffelen houden, en goed in de buurt van kinderen kunnen. En DAT is wat in mijn ogen een hond een gezinshond maakt. Dus deze is ook zeer geschikt. Ja ik geef veel algemeenheden, het gaat hier tenslotte om een duitse staande in het "algemeen", tuurlijk verschilt het per geval, maar dat ligt aan degene die hem opvoed. Net als dat hier in Nederland, pitbulls niet los mogen (of mochten weet niet hoe het in 2013 is gesteld met die wet). Pitbulls zijn echt geen associale honden, die graag mensen aanvallen. Pitbulls zijn net als boxers hele grappige, lieve en gezellige honden die veel aandacht vragen en ook van knuffelen houden, ook al zijn ze een beetje te groot. Soms denken ze echt dat ze schoothondjes zijn. Maar het probleem in Nederland is dat de meeste associale gezinnen, pitbulls nemen. Niet als gezelligheidshond, maar juist om er "stoer" mee te lopen en hem heel waaks te maken. DAT is wat pitbulls in Nederland "associaal" maakt. Niet de hond zelf, maar het gezin dat voor een pitbull kiest.

Andere antwoorden (1)

Onze dame was een prima huishond, toch moet je iets doen met het jachtinstinct van dit ras door bijv. op een jachtcursus te gaan. Goed voor de hond en goed voor jezelf (daar leer je om dit instinct goed te sturen).