Hoe leer ik mijn hond trucjes zonder snoepjes?

Ik heb een 6 jarige, zeer trouwe vrouwtjes Friese stabij. Ik ben gek op het beest en zij op mij en hierdoor luistert ze erg goed. Er is alleen een probleem. Ze is enorm gefocust op eten en snoepjes. Zodra ik alleen maar de kastdeur open waar de snoepjes staan wordt ze al gek. Hierdoor is het bijna onmogelijk om haar op deze manier trucjes te leren. Toch wil ik dit graag. Hoe kan ik het anders aanpakken? Of hoe leer ik mijn hond af zo gefocust te zijn op eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Een leuk speeltje is voor een hond een leuke uitdaging om met de baas te kunnen spelen . `Trucjes` zijn alleen maar leuk als de hond het òòk leuk vindt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie, hoe een hond naar drugs o.i.d. moet zoeken. Hij krijgt als beloning een speeltje waar hij dol op is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie, hoe een hond naar drugs o.i.d. moet zoeken. Hij krijgt als beloning een speeltje waar hij dol op is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schijnbaar ervaart de hond snoep niet als beloning,maar als iets waar hij/zij recht op heeft.geef geen snoep meer.ga daarna oefenen/spelen met de hond om trucjes aan te leren.in principe hoeft een hond geen snoep als beloning.aandacht en een positieve opmerking een aai,dat zijn de beloningen.de hond went eraan dat snoep niet voor hem is en zal zich niet meer druk maken als die kast opengaat,want hij krijgt toch niks.wel konsekwent volhouden.veel plezier met de hond.
11 jaar geleden
Als je een hond iets wilt aanleren en hem daarvoor wilt belonen, zal je ook iets moeten gebruiken wat door de hond als beloning ervaren wordt.
Dat is voor iedere hond verschillend. Sommige honden zullen een speeltje als beloning ervaren, andere honden weigeren iedere beloning, omdat het spel op zich al beloning genoeg is.
De wijze van belonen zal je dus aan je hond moeten aanpassen.
Bij jouw hond is dus eten/snoepje de ultieme beloning. Waarom zou je dat dan niet mogen gebruiken?

Ik denk, maar kan het fout hebben, dat jij van je hond nooit iets eist voordat zij eten of een beloning krijgt. Een hond hoort zijn eten te verdienen en het niet te krijgen zonder dat daar werk tegenover staat.
Als zij 'uit haar dak' gaat als zij de snoeppot hoort, betekent dat dus dat zij niet geleerd heeft om geduld te bewaren, netjes te gaan zitten of eerst even op een commando te wachten.
Dat eten verdient moet worden, net als in de natuur door de jacht en de samenwerking met de roedel, is haar onbekend. Je zult haar dus eerst moeten wennen iets te presteren voordat ze iets krijgt toegeschoven. Als ze dat heeft begrepen, zal je het kunnen gebruiken om trucs aan te leren.
Wanneer een trucje begrepen is en meermaals wordt gedaan na altijd beloond te zijn, ga je de beloning incidenteel vervangen door een aai over de kop of een goed en lief uitgesproken waardering.
Het kan zelfs zijn dat ze onmiddellijk bereid is de truc te herhalen zonder beloning, omdat ze het doen op zich al als een beloning ervaart.

Maar....zoals met alles, wees geduldig, neem alle tijd, wordt nooit boos, want een trucje leren is samen spelen en een band opbouwen of versterken en boosheid of ongeduld doet daar afbreuk aan.

Mocht je veel met haar willen trainen, neem dan de hoeveelheid 'beloningsvoer' af van haar dagelijks rantsoen, anders wordt ze ongemerkt te dik.
Succes.
Ivana
11 jaar geleden
Met een clicker, je hoeft alleen maar 1 week bij het geven van dat snoepje of koekje een klikgeluid te maken. na die week doe je dat nog af en toe en daarna niet meer maar beloon je soms met een kriebel op de borst en braaf!.( En zet de hondenkoekjes ergens anders.)