De ogen van mijn kat tranen heel erg, wat betekent dit en wat kan je er tegen doen? (Zie foto)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.5K

Het beste antwoord

tranende ogen een symptoom of een gevolg zijn van niesziekte. Een tranend ook kan echter ook een minder ernstige oorzaak hebben. Het kan een tijdelijke reactie zijn op een verwonding, bijvoorbeeld als de oogbol is geraakt tijdens een gevecht met een andere kat of als er een takje in het oog is gekomen. De ogen gaan ook tranen als er een vreemd voorwerp in zit, zoals bijvoorbeeld een graszaadje of een zandkorrel. De kat zal dan vaak met haar pootje in het oog wrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Katten kunnen, net als mensen, bij koud en nat weer een verkoudheid oplopen. Vooral huiskatten moeten dan extra tegen tocht en kou worden beschermd. Katten die buiten lopen, moeten in dergelijk weer een veilige schuilplaats hebben die tegen weer en wind beschermd is. De ene kat is er gevoeliger voor dan de andere.

De symptomen

Bij een kat die verkouden is, ontwikkelen de symptomen zich soms heel langzaam en onopvallend zodat ze door het baasje vaak lange tijd over het hoofd worden gezien. In andere gevallen treed de ziekte plotseling op, zonder een waarschuwing vooraf. Houd je kat goed in de gaten als zijn oogjes opvallend tranen, zijn neusje loopt, hij tijdens het ademen rare geluiden maakt of hees is en hoest. Ook koorts en een slechte algemene gezondheid kunnen symptomen van een verkoudheid of van een andere ziekte zijn die je serieus moet nemen.

Koorts

De lichaamstemperatuur van een gezonde kat schommelt tussen de 38 en 39 graden. Alles wat boven deze temperatuur komt, is koorts. Koorts is een waarschuwingssignaal van het lichaam en gaat meestal gepaard met slapheid, dorst en het gevoel het warm of koud te hebben. De polsslag is hoger en het hart klopt sneller.

Infectieziekten beginnen meestal met koorts, waarmee het lichaam de uitbreiding en weerstand van de bacteriën wil vertragen. Door aan de oorschelp of de poten te voelen, krijg je niet altijd volledige zekerheid of de kat koorts heeft. Koorts kun je het best met een digitale thermometer meten. In het geval van koorts moet de kat naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een kat koorts heeft en zo huilt zat ik al bij de dierenarts
,goed warm houden en een antibiotica-kuurtje doen wonderen,
ogen zijn zelden allebei beschadigt.
Ik pas wel eens op een hondje die dit heeft, meestal maak ik dan met een doekje zijn oogjes zoveel mogelijk schoon. (Niet zo heel veel natuurlijk want dan gaat het irriteren)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn streepjeskater had dat ook, en er was beslist geen sprake van een verkoudheid of niesziekte. Dat moet je wel eerst uitsluiten, natuurlijk. Ik merkte dat hij het vooral had op woensdagavond. Op woensdagochtend verschoon ik het bed, en hij vindt het heerlijk om dan de hele dag onder het dekbed te slapen. Meestal kruipt hij er om een uur of negen onder, en dan komt hij er 's avonds rond elf uur pas weer uit.
Ik dacht: misschien is hij wel allergisch voor wasverzachter! Nu gebruik ik Neutral, en is het een stuk minder!