Ik heb een chinchilla en heb er nu een nieuwe chinchilla bij, ze maken nu de hele tijd ruzie, wat kan ik hieraan doen?

Eerst had ik 2 andere (volwassen) chinchilla's bij, wat erg goed ging. De 2 volwassen chinchilla's had ik verkocht. Nu ik een andere chinchilla van 2 maanden erbij wil zetten maken ze continu ruzie, tot bijten aan toe. Ik heb al geprobeerd om er een ander klein kooitje in de grote kooi te zetten, maar het heeft allemaal geen zin.

De chinchilla zelf is nu net een jaar oud (een vrouwtje). En de andere chinchilla is een bokje van 2 maanden oud.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet wat ik moet doen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Belangrijk is om ze kennis te laten maken op neutraal gebied, dus niet in het verblijf van je 1e chinchilla. ten tweede moeten ze de tijd en ruimte hebben elkaar te leren kennen. Soms klikt het meteen, soms gaan er wat dagen overheen. belangrijk is dat ze dan veel ruimte hebben. Zodat ze niet constant op elkaars lip zitten. Als ik je een advies mag geven zou ik ze even weer uit elkaar halen, even de rust bij allebei terugbrengen. En ook echt op 2 verschillende kamers dat ze elkaar niet zien, horen of ruiken. Na een weekje bijv. zet je ze in een grote ren op een voor beide onbekende plek oid met 2 huisjes/holletjes om in weg te kruipen. Het neutrale gebied kan vanalles zijn. Ik heb 2 konijnen eens in de badkamer laten kennismaken. Ik noem maar wat:) Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ze in de keuken laten kennis maken en ze slapen nu zelfs op elkaar :D bedankt!

Andere antwoorden (1)

Een jonge chinchilla bij een volwassen chinchilla plaatsen gaat meestal goed. Over het algemeen worden de jonge chinchilla's gewoon geaccepteerd door de volwassen chinchilla. Voordat de chinchilla's bij elkaar gezet worden eerst de kooi goed schoonmaken. Ook bij deze chinchilla's is het verstandig regelmatig te contoleren of alles goed gaat.
LET OP: een jong chinchilla vrouwtje kan verkracht worden door een volwassen chinchilla man. Plaats deze combinatie echter nooit bij elkaar!!! Wacht tot het vrouwtje 8 maanden is.

Twee of meerdere volwassen chinchilla's bij elkaar plaatsen gaat iets moeilijker. Het is raadzaam om hier 's ochtends mee te beginnen, omdat de chinchilla's dan nog rustig zijn. Zet de chinchilla's die u wilt koppelen in een Kleine schoongemaakte kooi.

LET OP: er kunnen niet twee of meerdere mannen bij vrouwtjes geplaatst worden. De mannen zullen gaan vechten om de vrouwen. Soms tot de dood.

Als alles rustig en goed is laat u de chinchilla's gewoon staan. Geef de beesten geen aandacht, maar houd ze wel goed in de gaten. Het kan zijn dat ze naar elkaar kibbelen en dreigend tegenover elkaar gaan staan. Sommige zullen ook urine spuiten. Dit kan geen kwaad. Als de dag goed verlopen is kunnen ze aan het begin van de avond in hun Grote schoongemaakte kooi gezet worden. Ze zullen nu hoogst waarschijnlijk maatjes zijn.

Drie chinchilla's in een kleine kooi om aan elkaar te wennen.

Een andere manier van koppelen is om de chinchilla's die u bij elkaar wilt zetten samen in een Klein kooitje mee te nemen in de auto en een flink stuk te gaan rijden. De chinchilla's zullen iets gestrest raken waardoor ze steun bij elkaar zoeken. Neem voor de zekerheid wel een extra kooitje mee voor het geval het niet klikt.

Nog een manier is het plaatsen van een Klein kooitje in de grote kooi, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Laat de Kleine kooi voor een dag in de Grote kooi staan. Op deze manier kunnen ze aan elkaar snuffen. Let er wel op dat ze niet in de pootjes kunnen bijten van de chinchilla die op het Kleine kooitje gaat zitten. Als dit goed gaat kunnen ze de volgende ochtend samen gezet worden in de grote kooi. Houd de chinchilla's wel goed in de gaten of alles goed gaat. U kunt er ook nog voor kiezen om ze de eerste nacht weer even gescheiden te zetten in de Kleine kooi, omdat ze 's avonds veel actiever zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 chinchilla's die elkaar niet kennen in een klein kooitje is voor mij onbekend. Het kan goed gaan, maar wat als het misgaat en je bent aan het rijden? Dan gaat het ook goed mis. In een klein kooitje in de grote kooi kan ook goed gaan, maar kan ook juist tot frustratie leiden. Laat je ze dan bij elkaar en de frustratie komt eruit heb je alsnog een gevecht:)