Een van mijn poezen gaat niet meer naar buiten.Gaat ze nu echt nooit meer naar buiten? Is ze vergeten hoe leuk het buiten was?

Sinds de sneeuw en al het vuurwerk. Lijkt ze helemaal uit haar structuurtje. Daarvoor kwam ze graag buiten bleef echt uren weg. Er zat een ritme in ,ze ging en kwam altijd weer op een vaste tijd thuis.
Ze is bang geweest van al het vuurwerk. Toen er zoveel sneeuw lag bleef ze ook binnen.Want dat vond ze maar niks.Als ik nu de deur open doe snuffelt ze een beetje en loopt snel naat boven. Ze lijkt er niets meer mee te hebben met het buiten zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
naat =naar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Misschien was de schrik zo groot dat ze nu bang is om naar buiten te gaan.

Als oplossing zou ik suggereren:Neem haar op de arm mee naar buiten op een mooie dag, en doe de deur achter je dicht. Zet haar op de grond. Ik denk dat het na een paar minuten snel weer als vanouds lekker is buiten.

Toegevoegd na 26 minuten:
n.a.v. een reactie: Ik bedoel dus letterlijk de kat op de arm, zodat ze de kans heeft weg te springen als het toch te eng is. Niet de kat met alle geweld naar buiten sleuren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Laat haar maar lekker haar eigen keuzes maken. Ik verwacht als het straks lente wordt, dat ze van zelf wel weer lekker in het zonnetje wil gaan liggen , ook buiten.
Een kat is vaak ín de winter liever binnen en in de lente/zomer meer buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het wel weer bij zal trekken.
forceer liever niets, laat je kat het zelf aangeven, geef het de tijd.
je zou eventueel buiten wat aan het rommelen kunnen gaan, wie weet durft ze dan wel.
katten zijn nieuwsgierig per slot:)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zal het proberen dankje +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje
Dat komt wel weer, het komt vanzelf weer... Heb geduld en je poes gaat er weer mooi vandoor zoals altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet niet wie er weer een min voor geeft ,maar idd xinix geduld hebben. +1
waarschijnlijk heeft ze nu even goed de schrik erin en heeft ze het nodig om even in een veilige omgeving te verblijven. het is een wat langere periode geweest dat ze niet naar buiten wou door de omstandigheden.

Zodra het mooier weer wordt zal ze in alle waarschijnlijkheid vanzelf weer het buitenleven willen ontdekken. Dit gaat ook een stuk makkelijker als straks met het mooie weer de deur weer open staat en ze zelf de keuze kan maken in plaats van dat jij de deur open en dicht moet doen.

Er is niks mis met een binnenkat, laat haar vooral haar eigen keuzes maken, daar is een kat erg goed in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt wel weer,mijn kat is ook (nog) erg huiverig en veel meer binnen.Was hij anders uren de hort op,nu staat hij om de 10 minuten weer voor het raam om naar binnen te mogen...
Nu dat er bijna geen sneeuw en ijs meer is,wil hij wel steeds meer naar buiten,dus hij komt al iets meer in zijn oude ritme..
ik hoop dat de poes van jou ook snel weer in zijn oude ritme zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat had het ook, ze vond er niks aan buiten met die sneeuw. Nu gaat ze wel weer naar buiten. Ik heb vaak het keukenraam open staan zodat ze zelf naar binnen en buiten kan wanneer ze wil. Is misschien voor jou ook een idee, want ik zou haar niet gaan dwingen, zet een raam of zo open, of de deur elke dag een kwartiertje of zo, dan snuffelt ze wel even en loopt misschien vanzelf wel weer een keer naar buiten.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat het initiatief van de kat uit gaan. Gewoon de deur op een kiertje laten staan en zelf gaan tuinieren ofzo. Dan merkt ze wel dat er niets aan de hand is en dat het veilig is. Tenzij.........er natuurlijk andere redenen zijn waardoor ze niet meer naar buiten wil. Een buurkat of misschien is ze nog voor wel meer dingen geschrokken.

Ik merk hier in de buurt dat de katten beetje bij beetje weer vaker naar buiten gaan. Het is natuurlijk ook wel een heftige periode geweest met het weer en het vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het vuurwerk was een drama voor haar ,voorlopig zoekt ze haar veiligheid +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip voor volgend jaar: geeft haar vanaf 2 maanden voor oud en nieuw Telizen. Dit is geen versuffend medicijn, maar maakt haar iets minder angstig. Het is geen wondermiddel, maar het kan haar wel helpen. Het is bij de dierenarts te krijgen en gemaakt op basis van groene thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, carla dank je wel voor de tip.
Ik zie ook niet in waarom je haar naar buiten zou sturen als ze zelf niet wil. Als de buitendeur weer openstaat in de zomer, wandelt ze zo weer weg. Een warm zonnetje doet wonderen.
Ik neem aan dat je toch gewoon een kattenbak binnen hebt staan. Dan is er toch geen noodzaak voor een wandeling buiten?
Maak je niet bezorgd, katten hebben zo hun eigen reden om iets te doen of te laten.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor natuurlijk staat de kattenbak er ,ze zoekt haar veiligheid ,en laat ik het geheel aan haar over +
Net als mijn kat ben ik de laatste weken ook veel minder buiten geweest.
Maar lekker dat we het vonden afgelopen zondag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je +
In de winter is het koud buiten. Nu het sneeuwt komt daar nog eens bij dat katten sneeuw helemaal niet leuk vinden. Het gaat tussen hun voetjes zitten en dor hun vacht. Ze worden er ook nat van.

In de winter zijn katten normaal gesproken al niet erg actief. Als het straks weer warmer wordt dan gaat je kat wel weer naar buiten.