Waarom is mijn Kat ineens vals?

Ik heb al twee jaar een poes. De liefste ooit! Nu is ze een aantal dagen vermist geweest, naar heb haar gelukkig terug. Het rare is alleen dat ze sindsdien niet meer lief is. Ze blaast naar me, gromt en haalt zelfs uit! Ik kan haar niet meer aaien. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Laat haar even met rust, ze is van slag. Over een weekje is het vast beter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hierboven staat inderdaad, maar je moet niet vergeten dat het ook kan duiden op pijn. Misschien heeft ze zich pijn gedaan en zit ze dus niet te wachten op aanrakingen.

Antwoorden (2)

Wat vervelend! Gelukkig is ze al twee jaar de liefste poes ooit. Als kitten en daarna heeft ze dus geleerd dat ze het goed heeft bij jou thuis.

Je weet niet wat er is gebeurd in de dagen dat ze vermist is geweest. Misschien hebben ze haar pijn gedaan, lang opgesloten. De kans is groot dat ze erg bang is geweest, het kan ook zijn dat ze op sommige plaatsen pijn heeft.

Het blazen en uithalen is een manier om te zeggen: laat me met rust! De vermoedelijke oorzaak is angst of pijn. Als het angst is dan zal het gauw slijten. Ze went er weer aan om thuis te zijn en de herinnering aan de nare dagen dat ze weg was zal vervagen. Dan is ze vast snel weer de lieve poes die je kent.

Als ze pijn heeft dan is het wel goed om te weten. Je kunt eens proberen om van een afstandje goed op haar te letten. Loopt ze goed op alle vier de poten, likt ze zich veel op bepaalde plaatsen? Dat zijn signalen waaraan je kunt zien of ze iets mankeert. Misschien moet je zelfs even naar de dierenarts om ernaar te laten kijken, maar je moet er rekening mee houden dat ze niet erg blij zal zijn om het reismandje in te moeten.

Hopelijk lost de tijd veel op en anders kijk je het nog even aan voor je naar de dierenarts gaat. Veel sterkte met je poes!

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe is het nu? Gaat het beter? Ik lees dat het toch verstandiger kan zijn om even langs de dierenarts te gaan. Hopelijk is ze snel weer de oude.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, je weet niet wat er is gebeurd.
meteen naar de dierenarts, als eerste.
Rieneke1
11 jaar geleden
@ansuss, wat een vreemde vraag. bij gedragsveranderingen zie je in meer dan de helft van de gevallen een achterliggend medisch probleem.
zoals poes zich nu gedraagt lijkt het me geen wijsheid om af te wachten.
bezoek aan een dierenarts is idd een aanslag op de portemonnee, maar dat mag geen reden zijn om niet te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn kat was een paar dagen weg, en bleek een lelijke wond op haar buik te hebben. die zag je niet, en ik mocht haar niet oppakken, maar ik ben blij dat ik naar de dierenarts geweest ben. was iets van 50 euro, consult en antibiotica prik, maar wat was ik er blij mee dat ze zo snel opknapte daarna!
Lichamelijk kan er zeker iets aan de hand zijn, pijn geeft gedragsverandering, dus dierenarts zou ik ook doen. Ja, dat kost geld, maar dat weet je als je een dier aanschaft! Daarnaast kan het ook heel goed komen doordat ze paar dagen niet thuis geweest is, het vertrouwen kan hierdoor enorm dalen. Ik werk in dierenasiel en zie dat daar ook, al na een paar dagen zijn ze behoorlijk getraumatiseerd helaas, maar.... het komt meestal ook weer goed. Laat haar de gang gaan, aai haar af en toe even (bijv tijdens voeren) en forceer het niet, geduld dus. Succes