Is het normaal dat een konijn ineenkeer springt?

We hebben sinds gisteren een hele lieve konijn, het is een mannetje en is er nieuwschierig. Nu heeft hij een hok en kan lekker naar beneden kan lopen. Soms doen wij het deurtje open en laten we hem zelf in- en uit zijn hok komen. Hij heeft genoeg ruimte in onze bijkeuken om lekker te spelen en te rondsnuffelen.

Nu loopt hij soms heel zoekend rond en maakt ineenkeer een sprong omhoog. Alsof hij schrikt oid. Ook heeft hij vaak zijn beide oren helemaal omhoog, is dit normaal voor een konijntje van 9 week?

Toegevoegd na 24 minuten:
Excuus voor de typfouten. Ik heb dit getypt op mijn mobiel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je konijn een binky maakt, aan de hand van jou beschrijving. Ik heb een filmpje van een binky bij dit bericht gedaan.

Het is heel normaal konijnen gedrag. Met zo'n sprong laat een konijn zien dat hij blij is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een verwijzing naar een Youtube filmpje is niet betrouwbaar als bron voor verklaring van dit gedrag. Het heeft namelijk niets met blijdschap te maken. De enige keer dat ik een (wild) konijn heb zien springen was toen er eentje onder een net terecht was gekomen. Hij rende als een gek rond en maakte telkens een sprong. Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat dit gedrag bedoeld is om eventuele (grond)roofdieren te ontwijken. Tamme konijnen heb ik het nooit zien doen maar die hebben zich nooit bedreigd hoeven te voelen bij mij. Het is dus vluchtgedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind je jouw eenmalige observatie van een springend konijn en de conclusies die je trekt dan een betrouwbare bron? Je verklaring klopt niet en je conclusies kloppen ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel. Kan je je oordeel ook onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maarten, er is genoeg te vinden over het verschijnsel Binky. En je hebt gelijk dat konijnen ook op springen om te vluchten. Maar dan maken ze er geen stuiptrekkende bewegingen bij. Ik heb het filmpje er meer bij gezet als vergelijking het is niet mijn informatie bron;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed dat je het zegt Soeske. Dat geeft duidelijkheid voor mij en de andere gebruikers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zag je vraag aan mij zojuist pas, Maarten.
Ik geloof dat, gezien een andere reactie, een onderbouwing van mijn kant niet meer nodig is, hè? Een wetenschappelijke onderbouwing heb ik zo een-twee-drie namelijk niet voorhanden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke. Probeer dan in het vervolg iets minder makkelijk een oordeel uit te spreken?
dan kunnen ze nog een beetje bang zijn of schrikachtig.. ons konijn sprong een keer van de behandeltafel bij de dierenarts recht bovenop de dierenarts zijn hoofd..

Toegevoegd na 3 minuten:
bij mij weten is dit inderdaad een vluchtgedrag.. haha nu kunnen we er smakelijk om lachen.. de dierenarts toen iets minder