mijn waterschildpad heeft velletjes op zich, wat te doen?

Onze huurders lieten het beesje achter. Wij troffen het na enkele dagen aan in een veel te klein bakje, vuil water en in te koude temperatuur. Ik heb me meteen ingelicht over schildpadden, dus ik weet dat het lang leeft, werkt vraagt en groot kan worden. Maar dit is allemaal geen probleem, wij hebben namelijk een vijver en kunnen het beestje een goede thuis geven. Omdat het nu nog niet zo groot is, heb ik een aquarium gekocht, met filter, eilandje en zo voort. Maar ik zit nog met een probleem, deze geelwang of geelbuik schildpad ziet er ondertussen gezond uit maar heeft velletjes op zich. Op het land valt het niet op maar in het water zie je het duidelijk. Volgens mij komt het doordat ze bij de vorige eigenaars niet goed werd behandeld, door vuile water,... Kan iemand mij alstublieft een beetje meer uitleg geven hierover en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K
Rieneke1
11 jaar geleden
velletjes op de huid of op het schild?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beiden

Antwoorden (2)

Schildpadden vervellen, dit is een gezonde reactie, die ook op kan treden als schildpadden plotseling in schoon water worden gezet, jonge schildpadden vervellen vaker dan oudere, je doet het dus goed met deze schildpad.

Toegevoegd na 14 minuten:
Niet aan de velletjes gaan trekken, ze gaan vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel waarschijnlijk is dit een normaal vervellingsverschijnsel dat vaak voorkomt bij erg jonge schildpadden. Je zal spoedig een gelijkaardig verschijnsel zien op het schild. Onder normale omstandigheden mag je niet aan de velletjes of schildsegmentjes trekken. Alleen opletten dat er geen vuil onder het schild blijft zitten, als dat het geval is dien je de bovenste, meest losse segmentjes er voorzichtig af te halen. Aan de velletjes op de zachte delen van de huid moet je niets doen tenzij deze zouden beginnen ontsteken of schimmelen.

Vergewis je er echter van dat het geen verwondingen zijn (zorg dat er geen scherpe voorwerpen aanwezig zijn in het verblijf) of andere huidaandoeningen. Vervellen gebeurt in periodes. Als de 'velletjes' (te) lang blijven hangen is het misschien toch beter om voor alle zekerheid te rade te gaan bij een gespecialiseerde reptielenarts.