Onze poes poept in een grote plantenpot in de kamer hoe voorkom ik dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vleesetende plant in de pot?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zie klapperende venus vliegenvalbekjes voor me :)

Antwoorden (5)

In mijn eigen ervaring werken Azijn en doorgesneden uien heel goed hiertegen!
Katten vinden de geuren die hieraan zitten niet lekker en daardoor blijven ze uit de buurt van je plantenbak.

In ieder geval succes en ik hoop dat dit helpt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! We gaan het proberen
De poes pakken (zo snel mogelijk na zijn 'daad') en met zijn neus in zijn eigen fecaliën drukken. Dit is op voorwaarde dat de poes wel een kattenbak heeft om zijn behoefte in te doen en deze wel zo ingericht is dat het aantrekkelijk is voor de kat. En dat andere manieren niet werken

Het is overigens een suggestie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs voor een hond - die goed af te richten is- is dat een oplossing van niks; bij een kat is het ook nog eens nutteloos.
Rieneke1
11 jaar geleden
kon ik je maar tien minnen geven voor dit domme en wrede antwoord. http://www.kattengedragcentrum.nl/120-Hoe-katten-te-straffen-zijn.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zozo lezen is ook een vak he. Er staat duidelijk in de voorwaarden dat alle omstandigheden voor de kat om zijn behoefte te doen ideaal moeten zijn. Daarnaast staat er dat 'En dat andere manieren niet werken.'
Vervolgens staat er dat het een suggestie is. Ik kan aan Marleen melden dat het bij honden (misschien niet altijd) werkt en daarom meende ik dat antwoord te geven in die woorden.
Dus gelieve zou ik graag willen dat je een reactie goed leest rieneke
Rieneke1
11 jaar geleden
ok, het is een domme en wrede suggestie. heb je de link die ik gaf gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die heb ik gedeeltelijk gelezen en dat is precies waarom deze site het systeem met de stemmen hanteert geloof ik. Met andere woorden iedereen mag hier antwoorden en het is aan de lezer om hier al dan niet naar te handelen. De duimpjes zijn daarbij doorslaggevend. M.a.w. wanneer men meent dat een antwoord niet goed is geeft men een duimpje naar beneden als ik het goed heb. Wie hier niet van gediend is moet meer moeite doen om naar sites van autoriteiten op dat gebied te gaan.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Rieneke
Op zich een goede link...maar wel jammer dat er alleen in staat wat niet werkt. In de link word gezegd dat je moet kijken naar de reden waarom een kat iets doet dus bijvoorbeeld: "Waarom springt een kat op het aanrecht om de vla bakjes uit te likken?" (doet die van ons ook) Waarom? Omdat ze het lekker vind.
Wat doe je er aan? Meteen afwassen? Maar in het geval met een plant of krabben aan een deur? Geen idee waarom die kat dat doet, en wat je er tegen moet doen. Ik vind het jammer dat er in die link geen adviezen gegeven worden over wat je wel zou moeten doen, behalve 'geen straf geven'. (of ik heb niet goed gelezen, het was wel een aardige lap tekst.) Het is wel heel herkenbaar. Mijn kat mag niet op tafel/aanrecht, en dat doet hij ook niet...als ik kijk.
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, dat vla stelen is zelfbelonend gedrag, dat leer je zo 1-2-3 niet af.
idd consequent afwassen. bij gedragsproblemmen zie je een prikkel, die wordt verwerkt door de kat, en dat komt er als gedrag uit.
wil je het gedrag ombuigen, dan zal je dus idd naar de oorzaak/prikkel moeten kijken, in combi met de kat (ziekte, hormonen enz).
de oorzaak valt niet altijd te achterhalen, maar soms kan je resultaat behalen door de kat te beinvloeden (feliway, castratie, verrijking enz).
en vaak kom je als je goed denkt en kijkt ook wel achter de oorzaak.
Rieneke1
11 jaar geleden
er worden dus geen adviezen gegeven omdat het maatwerk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, wat een fout advies, Ronnieeeee... Dikke -!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat is een ontzettend schoon dier, veelal zichzelf aan het wassen. Alleen daarom al een slechte suggestie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik min hoogstzelden maar voor dit 'advies' maak ik graag een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Toch is het een advies wat ik veel vaker gehoord heb. Ik heb het zelf nooit hoeven doen, mijn kittens waren al zindelijk toen ik ze kreeg. Maar vermoedelijk zou ik het zelf ook gedaan hebben als ze niet zindelijk geweest waren. Gewoon omdat zo veel mensen zeggen dat het zo "werkt". En ik had nooit eerder katten gehad. Mocht niet van pap hehe. Mam vond het wel goed. Alleen onze tweede kitten had een probleem met plassen, ze ging wel op de bak als de kap er niet op zat, maar niet als de kap er wel op zat. Ze kwam klem te zitten tussen het luikje en begreep niet hoe dat werkte. Uiteindelijk het luikje eruit gebroken. Probleem opgelost :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vader (de grote man die alles weet) heeft in mijn jeugd onze hond zo aangepakt (neus in de drol en daarna peper er op strooien, hond deed het nooit meer, dus effectief) en toen vond ik het al wreed en naar.
moet zeggen dat ik niet weet hoe het wel moet met een hond om tot resultaat te komen. bij een kat weet ik dat het wreed/naar/niet werkend is.
maar hoe dan wel? als de ui werkt, dan kan een citroen of sinaasappel ook, vind mijn kat ook niet lekker.
Ivana
11 jaar geleden
@Ronieee. Mijn hart draait om als ik jouw oplossing lees. Het is zoiets als een kind slaan wanneer je niet bij machte bent om het normaal op te voeden. Wat jij voorstelt als al het andere niet helpt, is de macht van de machteloze.
Jouw voorstel werkt bij ieder dier, hond en kat, om er een angstige, handschuwe, slaafse en bange levensgezel van te maken. Ik geef hier zelfs geen min voor. Ik wil het niet gelezen hebben!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook doorslaan met je reactie. De meningen verschillen blijkbaar heel erg, en dat mag vanzelfsprekend. Gelukkig leven we in zo´n mooi land waarin dat mag en waardoor we elkaar in balans houden.
En wat betreft uw mening over het angstig worden van zo een dier, de dieren waarover ik het in mijn eerdere reacties heb gehad hebben het effectief afgeleerd en zijn nog steeds niet bang maar gewoon goed afgerichte dieren die zich gedragen naar de wens van hun baas. Ik heb ook gezegd dat het niet hoeft te werken dat het alleen een suggestie was waarover de vraagsteller zelf beslist. Fijn weekend verder,
- zorgen dat de kattenbak vaker schoon wordt gemaakt, en idealiter een extra kattenbak in huis plaatsen (1 per kat in huis plus 1 extra).
- De pot ontoegankelijk maken door er bijvoorbeeld kippengaas overheen te leggen.

De kat straffen oid heeft geen enkele zin; katten kun je in de regel niet echt goed africhten. Hooguit maak je hem bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plus marleen.
De aarde tijdelijk afdekken met aluminiumfolie of cacaodoppen op de aarde leggen.
Koffieprut erop of een beetje peper op strooien ......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Vooral koffieprut werkt goed. Heb ik ook gedaan bij de planten in mijn vensterbank. Daar werd niet in gescheten, maar die werden uitgegraven. Gewoon koffiedik gebruiken waar je al koffie mee hebt gezet. (of gebruikte senseo pads openscheuren en die leeg strooien die schimmelen niet zo snel)
vertoont je kat dit gedrag opeens, terwijl de plant er al langere tijd stond?
dan is het zaak je kat door de dierenarts na te laten kijken.
plotseling veranderd gedrag heeft vaak een medische oorzaak.

ververs de bovenste laag aarde, en leg er een dikke laag siersteentjes op, het tuincentrum heeft ruime keus.
er valt nu niets meer te graven, dus de plek is niet interessant meer voor de kat.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoel uiteraard formaat knikker :)
Rieneke1