Als je je hond niet laat plukken, verliest hij dan zelf zijn vacht?

Ik laat mijn hond plukken en ik vroeg me af wat er gebeurd als je dat dus niet doet. Komen ze dan gewoon in de rui of blijven de haren zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.2K
Ivana
11 jaar geleden
Als de vacht een hond gaat ergeren kan hij zich ook schurend aan bomen en struiken van de dode vacht ontdoen. Dat doen wilde honden, maar onze plukhonden moeten geholpen worden.

Antwoorden (3)

Plukken wordt vooral gedaan bij ruwharige honden. Als de vacht plukrijp is, laten de oude dekharen van de vacht gemakkelijk los. Deze oude haren worden met de hand uitgeplukt. Deze ‘oude’ haren staan los in de huid, en worden door de nieuwe haren in het haarzakje los geduwd. Plukken doet dus geen pijn, zoals soms wordt gedacht. Als je een plukvacht niet regelmatig plukt, kan de hond last krijgen van jeuk en in het ergste geval huidontstekingen.

De plukvacht is een bijzondere vorm binnen de vachtstucturen. Honden die vroeger zwaar werk deden in de jacht hadden deze bijzondere haar stuctuur nodig als bescherming. De harde haren van de bovenlaag beschermde de hond tegen weersinvloeden, zowel zon als regen. En het beschermde de hond tegen het struikgewas en in nauwe ruimten ondergronds, tijdens de jacht. De onderwol diende als isolatie. Vroeger konden de honden zichzelf voorzien in de vacht verzorging door het werk wat ze dagelijks deden. Doordat ze door dichte bosjes en struiken liepen schuurde de dode, losse vacht er af.

Veel interessante informatie in de twee bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hij verliest zelf zijn vacht,maar je moet je hond dan wel goed bij houden met borstelen want anders kan het ook gaan vervilten en ben je verder van huis.

Tegen de tijd dat je plukjes haar op de grond vindt,weet je eigenlijk dat je hond weer plukrijp is,maar tegenwoordig wordt er niet zo veel meer geplukt omdat de vachtstructuur is veranderd.

Zelf haalde ik de tondeuse over mijn bouviers omdat er niet veel meer te plukken viel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
De meeste terriers moeten nog gewoon geplukt worden. Als je een plukvacht gaat scheren, blijven de dode haren in de huid zitten en veroorzaken behalve jeuk en huidontstekingen ook een gevoel van verstikking voor de hond. De huid kan niet ademen en de hond heeft het gevoel dat hij in plastic verpakt zit. Luie professionele trimsters willen nog wel eens scheren als ze gauw klaar willen zijn, maar dat is knoeiwerk.
Ik heb trouwens de min niet aan je gegeven hoor!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ja, het is jammer dat er nog zo weinig geplukt wordt bij deze vachten.
Ik heb zelf Laekense Herders en 2x per jaar een plukbeurt, gewoon hartstikke leuk, zo'n lekker wollig beertje en na de plukbeurt...weer een hele andere hond, en langzaam komt er weer een prachtige krullenbol te voorschijn, scheren is bij dit ras echt uit ten boze. Ik vind jammer dat bouviers e.d. niet meer geplukt worden en op een show helemaal "fluffy" gefohnd en gekamt voorgebracht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe het met terriers zit weet ik niet Ivana,wel weet ik het van bouviers omdat ik ze zelf gehad heb,ook de trimster vertelde dat bouviers niet meer zoveel plukwerk hebben omdat de vacht in de loop der jaren is veranderd.
Ik maak me niet druk om die min hoor,ook al heb jij dit niet gegeven. ;-)) @jodyenboyke, Ja het is jammer,maar ik heb het zelf ook gemerkt dat er niet veel meer te plukken valt want ik deed mijn honden altijd zelf en waaraan het ligt? Geen idee.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ik had een plusje gegeven.....Over een week of 2 mag ik weer aan de bak, krijg ik weer van die leuke reacties als hé een Mechelaar met slag in haar....lol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je jody,ik vind het zelf ook altijd een leuk gezicht als ze net geplukt,geknipt,en of geschoren zijn.
Ze zien er dan ook weer lekker fris uit.
Als je hem niet plukt blijven de dode haren in de vacht hangen en ook in de huid zitten,daardoor word de vacht steeds dikker en komt er geen lucht meer op de huid,gevolg verstikking van de huid,het haar glanst niet meer.Als je gaat scheren verandert de vacht ook zichtbaar,de onderwol groeit er bovenuit en de kleur van de vacht wordt flets.Als je met twee vingers een plukje haar vast houd in de groeirichting en ze laat spontaan los bij de huid is de vacht plukrijp.Ik pluk nog altijd bouviers,ook voor de tentoonstelling,en diverse terriers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Gaaf, ik vind het zoveel mooier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook mooier,maar heb je niet gemerkt dat er niet zo veel meer te plukken valt vergeleken met vroeger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste eigenaren van Bouviers willen graag dat deze geschoren worden,en dat hoeft dan heus niet glad,ze hebben niet meer die harde vacht sinds er de La Thudine door heen werd gefokt,Kennel de Dafzicht veranderde de werkhond in een showhond met te veel haar,niet bij te houden voor een gewone Bouvierbezitter,maar er komen nog wel veel ruwharige Jack Russels,Hollandse Smoushond,Schotse terriers en Fox Terriers,Airedale en een Ierse terrier in de trimsalon.Poedels zijn er ook minder dan vroeger,het is Shihtzu en kruisingen daarvan met Maltezer tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt,bij de meeste fokkers zijn ze zacht van vacht of je moet een bouvier des ardennes nemen,maar of die ook geen harde ruwe vacht meer hebben weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar noem je wat zeldzaams op,ruwharige Belgische Herders zijn ook erg leuk om te zien met hun berekoppen,en ruwharig.Bekijk ze eens op een tentoonstelling,je valt ervoor,maar ze worden veelal over het hoofd gezien.Wat minder bekend; de ruwharige Hollandse Herder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de ruwharige Hollandse herder ken ik wel.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Sallie:We noemen ze niet voor niets de onbekende Belg.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
??
jodyenboyke
11 jaar geleden
De ruwharige Belgische Herders= Laekense Herder. Iedereen kent de Mechelaar/Tervuren of Groenendaler maar de laekense is niet zo bekend, vandaar "de onbekende belg".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ach zo