Kunnen vissen eenzaam worden?

Ik had een paar jaar geleden vissen gekocht, een paar gingen dood maar ik kocht gewoon weer nieuwe. Maar daar was ik na een tijdje mee gestopt en na 3 jaar gingen zowat de andere vissen dood. Toen had ik er nog 2 die zaten de hele tijd achter elkaar te zwemmen en zwommen amper stil.

Nu is 1 van die 2 vissen dood en zit mijn overgebleven vis helemaal alleen in een gigantisch aquarium. En hij zwemt minder rond dan eerst.

Mijn vraag: Is hij eenzaam?
Moet ik een nieuwe vis voor em kopen of maakt het niet uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

voor veel dieren geldt dat als ze minder actief worden dat een veeg teken is.
is ook wel logisch dat een groepsvis zich onveilig en ongelukkig voelt alleen.
door de stress zal ook de weerstand verminderen, en wordt je vis vatbaarder voor ziektes.
zet er dus wat soortgenootjes bij, of wellicht kan je de vis aan een andere liefhebber overdoen die wel gezelschap te bieden heeft?
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vissen hebben een geheugen van een paar seconden. Hij merkt dus niet dat hij alleen is.
Tenniste, dat is aannemelijk.
Het is voor jou zelf misschien wel leuk om er een paar of 1 bij te nemen. Gewoon omdat dat er gezellig uit ziet. Maar voor de vis hoef je het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min. Scholenvissen hebben wel.degelijk door dat ze alleeb zijn en voelen zich angstig en gestressed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een klein visje in een kom. Dit zijn geen scholen vissen. Lijkt me sterk.
Rieneke1
11 jaar geleden
niels bedoelt dat het hier om groepsvissen gaat. http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/24330-hebben-goudvissen-echt-een-geheugen-van-drie-seconden.html