Tips om kat af te leren dat kat overal in huis plast?

Onze kat plast overal in huis, zelfs bij ons op schoot! We worden er stapelgek van, het huis is vergeven vd vieze lucht! We weten niet meer wat we moeten doen. We hebben al speciaal voer voor m gehaald (Royal Canin) maar het probleem blijft. Het is een gecastreerde kater van 7jaar en hij doet dit sinds een maand of 3. De gezins situatie is niet onlangs veranderd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Rieneke1
11 jaar geleden
en, wat zijn de bevindingen van de dierenarts?

Antwoorden (6)

Op de website in de bron beschrijven ze het kattenbak-proces.
Probeer de kattenbak eens te verplaatsen of zet een tweede bak neer.
Katten doen hun behoeftes in de natuur namelijk ook niet vaak op dezelfde plaats.

Het kan ook goed zijn dat hij blaasontsteking heeft of incontinent wordt.

Lees voor meer gevallen even het stukje tekst op de website in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meteen een plas opvangen en naar de dierenarts brengen!
ik hoop niet dat jullie het arme dier hier voor straffen, want bij het gros van de katten die onzindelijk zijn, speelt een medisch probleem een rol.
de plasplekjes kan je geurvrij maken met urine off, of op de ouderwetse manier door een sopje van biotex groen een paar uurtjes in te laten trekken.
vervolgens spoelen en nabehandelen met azijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"zucht" dit lees je TE vaak. Plus!
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt niels.
triest idd dat de kat hier drie maanden mee rond moet lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verbaast me wel ja, waarom ? plus !
Eerst algemeen, want meer mensen zullen met dit probleem zitten :

Stap 1, als dat nog niet gebeurd is, is het dier (vooral als het een mannetje is) kasteren. Dat scheelt vaak al meer dan de helft, en de lucht wordt in elk geval iets minder penetrant.

Stap 2 is proberen uit te vissen WAAROM hij zo sterk de behoefte heeft zijn 'territorium' uit te zetten / het huis te claimen. Zijn er andere dieren in huis waardoor hij zich bedreigd voelt, heeft hij genoeg plek voor zichzelf en genoeg aandacht ?

En stap 3 is domweg 'zindelijkheidstraining". Dat heeft bij onze vorige kater erg goed gewerkt. 's Nachts opgesloten in een zo klein mogelijke ruimte met uitsluitend een kattenbak en eten en een klein plekje om te liggen (toilet of gangkast ofzo) tot hij het op de bak doet, en stap voor stap die ruimte vergroten. Bij ons was vier dagen in de badkamer - war ongelukjes geen schade aan konden richten - genoeg. Soms duurt het iets langer.

Dan specifiek voor jouw kater : hij is al ouder, kent het huis, is gecastreerd en er is niks veranderd zeg je. Als er dan geen hormonale of psychische reden is voor het plassen zou het heel goed lichamelijk kunnen zijn. Oudere katers kunnen last krijgen van blaasgruis of andere urinewe- en nier/blaasproblemen. Ik zou er zeer beslist snel mee langs de dierenarts gaan. Als hij zelfs op SCHOOT plast, is er absoluut lichamelijk iets niet in orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist jonge katers zijn gevoelig voor blaasgruis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord trouwens, plus.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik vind het niet zo'n geweldig antwoord.
stap 1 moet altijd zijn: naar de dierenarts.
stap 3 is niet echt katvriendelijk: beter kijk je naar de oorzaak van de onzindelijkheid, en probeer je die op te heffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmm, ik weet niet ; als het puur hormonaal of psychisch plassen is, hoef je niet meteen naar de dierenarts, en heeft die er ook bij lange na niet altijd een oplossing voor. Maar in het geval van deze vraagsteller - en afgaande op de toelichting in plaats van op de vraag - is de dierenarts voor HAAR absoluut de eerste stap - zoniet de enige. Die zindelijkheidstraining is ons indertijd aangeraden door een behoorlijk goeie 'kattenpsycholoog', en werkte heel snel uitstekend. Hij had bij de vorige eigenaar, waar hij altijd buiten was, gewoon niet geleerd waar een kattenbak precies voor dient. Ook toen hij bij ons eenmaal naar buiten mocht, gebruikte hij de bak alleen 's nachts als hij binnen was trouwens, maar in elk geval niet meer het hele huis. Niks katonvriendelijks aan. Gewoon de schade proberen te beperken. Bak, mandje, eten, drinken, alles voor handen in een ruimte van pakweg drie bij vier ; daar krijgen ze niks van hoor.
Rieneke1
11 jaar geleden
als het een psychisch probleem is, dan heeft een bezoek aan de da niet veel nut, dat ben ik helemaal met je eens.
zeker als je bedenkt dat menig da clomicalm voorschrijft of het smarties betreft.
maar het probleem is nu juist dat mensen meteen de diagnose gedragsprobleem stellen, terwijl het 9 van de 10 keer een medisch probleem betreft.
daarom blijf ik er op hameren dat de eerste gang bij een gedrafgsverandering naar de da moet zijn, altijd!
is een medisch probleem uitgesloten, dan pas verder gaan kijken, de zindelijkheidstraining die je hebt toegepast kan zeker helpen, en had ik een jaar of 5 terug misschien ook wel geadviseerd.
maar gelukkig is er ook in de wereld van de kattengedragstherapie sprake van voortschrijdend inzicht ;)
het is voor katten erg stressvol om geen controle over hun omgeving te hebben, en daar valt opsluiting ook onder.
ik zou via andere wegen hebben geprobeerd de kat vrijwillig tot bakbezoek te verleiden.
ik denk dan aan aarde ipv grit bijvoorbeeld.
Het in huis plassen is ongetwijfeld een van de meest voorkomende problemen bij katten. Zelfs als de kater gecastreerd of de katin gesteriliseerd is, blijft dit een veel voorkomend probleem. Wordt men met dit vervelende kattenprobleem geconfronteerd, dan moet men in de allereerste plaats lichamelijke oorzaken proberen uit te sluiten. Deze plasproblemen kunnen inderdaad het gevolg zijn van een blaasontsteking, een aandoening waar snorremans uiterst gevoelig voor is. Ook steentjes in de blaas kunnen aanleiding zijn van in huis plassen. De uiteindelijke oplossing van het plasprobleem ,vraagt uiteraard wel een bezoek aan de dierenarts. Die zal, aan de hand van een uitgebreid lichamelijk onderzoek en bloedanalyses, een sluitende diagnose proberen te stellen. Leveren deze verschillende onderzoeken geen oplossing op, dan heeft onze poes wellicht met een ernstig gedragsprobleem te kampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
vergeten je bron te plaatsen? ;) http://www.leerwiki.nl/Waarom_plast_mijn_kat_in_huis_en_hoe_kan_ik_er_aan_verhelpen
Een kat afleren overal in huis te plassen is de verkeerde instelling.

Als een kat de kattenbak niet gebruikt heeft dat een oorzaak. Je zal deze moeten opsporen en oplossen. Roep hier eventueel de hulp voor in van je DA.

Enkele mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld:

-In de kattenbak gaan doet pijn, dus ‘liever’ elders.
- Angst, bedreigt voelen, onzekerheid,...
- Kattenbakvulling niet gewoon.
- Kat gestoord tijdens een vorig kattenbakbezoek?
- Misschien moet de kat van ver komen en kan ze het zo lang (nog) niet ophouden? De ruimte waar de kat komt dus beperken.
- Plotse veranderingen in de omgeving.
- ander (medisch) probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eventueel? Gewoon naar de dierenarts gaan en zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EERST naar de dierenarts !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eventueel hulp vragen aan de dierenarts maar zeker bij medische problemen. Als je echter gisteren de kattenbak hebt verplaatst of als je nieuw kattenzand gebruikt kan je het heus wel oplossen zonder dierenarts.
Als een kat zomaar ergens gaat plassen, vooral op schoot??
Dan heeft hij een probleem. (blaasgruis / ontsteking/ nierprobleem)

Je kan de plas opvangen en laten onderzoeken bij de dierenarts. Met een dieet (tegen gruis) of antibioticum (tegen blaasontsteking) is het plas-probleem zo opgelost.
Bij de dierenarts kan je speciale kattenbakkorreltjes krijgen (5-6 euro). Als je de kat dan opsluit met een superschone kattenbak, met die korreltjes erin, kan je de plas "zuiver" laten onderzoeken.

Het klinkt niet als een gedragsprobleem, omdat hij het ook op schoot doet.
En niet sproeit.
Dus iets medsch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
bij een kat is een blaasontsteking maar zelden bacterieel, ik meen in 5% van de gevallen.
vaak knappen ze beter op van een ontstekingsremmer/pijnstiller zoals meloxicam