Betta verkleurd en is futloos, wat zou het kunnen zijn?

Ik heb sinds ongeveer 2 weken een Betta gekocht, sinds gisteren doet hij niets meer en ligt hij of te wel futloos op de grond of hangt hij aan het wateroppervlak maar wat te hangen, zijn mooie felle blauwe kleur is ook vervaagt naar grijzig blauw, de vinnen zijn niet meer mooi maar lijken kapot en oud. Hij gaat ook op zijn zij liggen (horizontaal) percies of hij is dood, maar hij ademt nog wel. Zou dit door de stress kunnen komen of is hij ziek? En wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze vraag is wat verouderd, maar ik had er nu zelf ook last van. Ik kwam op een site, waarbij enorm veel wordt uitgelegd hierover.

Antwoorden (5)

Ik heb zelf niet zoveel verstand van vissen, maar ik heb even een beetje gegoogled. Op internet geeft men aan dat op de zij zwemmen door ziekte maar ook door stress kan komen.

Er staat ook dat dit kan komen door de temperatuur van het water.
Het verkleuren kan op een infectie wijzen.

'Een gezonde goudvis is rond, niet te dik en hij zwemt actief rond. Een zieke vis gaat op de bodem liggen of op zijn zij drijven. Je kunt een zieke vis het beste apart in een bak zetten. Pak je goudvis nooit met je handen, dan beschadigen zijn schubben, maar met een schepnetje. Als je vissen gaan luchthappen, zit er te weinig zuurstof in het water. Dat kan komen door zon, door ondiep water, of door rottende planten. Je moet het water dan verschonen. Een pompje met luchtbelletjes in het water zorgt voor meer zuurstof.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Controleer de waarden van je water. Doe wat water in een schoon potje en de dierenwinkel.kan (meestal gratis) zien of je water goed is.

Daatnaast: "betta splendens" is een labyrint vis. Dit betekend dat zij een orgaan op de kop hebben zitten waarmee ze zuurstof boven het water in ademen. Het is bijzonder belangrijk dat de water temparatuur en de lucht temparatuur ongeveer gelijk zijn. Dit kan door een deksel.

Toch vermoed ik dat je water verobtreinigd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou dit door de stress kunnen komen of is hij ziek?

Allebei, van stress wordt een vis namelijk ziek. Je moet er dus alles aan doen om stress te vermijden.

Een vis die verkleurt voelt zich onwel. Dat komt meestal door verkeerde omstandigheden zoals te klein aquarium, samen houden met vissoorten of soortgenoten die niet compatibel zijn of waterwaarden die niet in orde zijn.

Kortom:
Hoe groot is het aquarium?
Welke vissen zitten er nog meer in?
Wat zijn je waterwaarden?

Wat die vinnen betreft zou ik aan vinrot denken maar dan zou hij denk ik sneller achteruitgaan. Het feit dat het gepaard gaat met het op de zij liggen doet mij eerder denken aan een bacteriële infectie.

Ga dus langs je lfs (niet zomaar naar de dierenzaak!), hij zal vast wel vissengeneesmiddelen hebben. Maar denk erom dat stress de oorzaak is geweest dat je vis gevoelig werd voor deze bacteriële infectie en dat je ook de oorzaak van de stress moet wegnemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij mijn vissen helpt ESHA 2000 prima tegen stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het helpt echter niet tegen slechte omstandigheden. Deze vissen zijn al ziek en als ik het met deze betta zou voorhebben zou ik toch meteen met een kuur van furanol beginnen.
Een Betta is gesteld op rust in het aquarium,vissen zoals de zebrabarbeeltjes vreten aan de vinnen.Daar worden ze ook ziek van.en een warme temperatuur ,minstens 24 graden!!. Ze houden niet van temperatuursverschillen,Zorg dat er een dekruit bovenop ligt en ruimte er tussen het wateroppervlak en de ruit.Ze eten graag levend voer ,maar ook gedroogd en droog voer,maar hebben een voorkeur voor muggelarven.Het water mag gerust vrij hard zijn. met een GH tussen de 8-en 12.,met een PH van 7-7,5.Ze zijn ook gesteld op drijfplanten. En je kunt er gerust twee vrouwtjes bij doen,dan showen ze zich ook mooier.

Toegevoegd na 4 minuten:
duidelijker; ze houden van een behoorlijk warme temperatuur.Begin daar dus mee,en levend voer en een ontsmettingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In koudwater
Het is een tropische vis, die horen in water met een graden van 24 a 25 graden. Alle vissen uit de tropen hebben warmte nodig. Behalve een goudvis.
http://www.visaquarium.nl/weetje/Aquarium-verwarming

Filtersysteem
Je moet een filtersysteem hebben. De uitlaad van het systeem moet je tegen het oppervlaktewater aan richten, zo kan het water zuurstof aannemen.
http://www.visaquarium.nl/weetje/Zuurstof-in-aquarium

Bacterien cultuur
Kraanwater zit veel slechte stoffen. Daarom is een filtersysteem nodig. Die zorgt ervoor dat alle slechte stoffen uit het water worden gehaald. Een biofilter mag je nooit tevaak schoonmaken, anders haal je de bacterien eruit, die juist nodig zijn om het water te zuiveren, zodat het geschikt is voor vissen. geen 1 vis kan zonder filtersysteem.
http://www.visaquarium.nl/weetje/Nitrietvergiftiging