Wat moet ik doen met me hond op oudjaar?

Er is 50 % kans dat ik dit jaar oud en nieuw vier bij me vriend.
Nu zit ik dus met het volgende probleem, Ik kan geen opvang vinden voor mijn hond (1.5 jaar) (1x Oud&Nieuw meegemaakt)

Hij is absoluut niet bang voor onweer, Maar ik weet niet hoe hij met al dat vuurwerk gaat reageren. Vorig jaar was hij bij mijn ouders.

Ik heb tips gekregen zoals ''als je weg gaat, Muziek hard aanzetten'' of een halve aspirine geven,

Hebben jullie nog tips wat ik kan doen?. De dierenasiel en dierenhotels zitten helaas al vol geboekt. en kost 350,- indien ik een spoed plekje wil hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Begin nu al met trainen, vuurwerk kan namelijk anders klinken dan onweer. Zoek op youtube filmpjes met vuurwerk (vuurpijlen en knallen) of koop zo'n vuurwerk cd. Begin zachtjes en doe wat je normaal doet, zet hem tussendoor steeds een klein beetje harder. Doe dat elke dag een half uurtje op andere tijdstippen (zodat hij weet dat het ook tijdens etenstijd of dutje kan knallen). Geef hem tijdens het afspelen geen extra aandacht, of juist minder, gewoon doen wat je zou doen als je de cd niet op had staan. Ga ook niet gelijk te hard, begin zachtjes en bouw het volume op. Dat is 1, als dit goed gaat heb je weinig te vrezen met Oud en Nieuw. Nu opvang, er zijn mensen die graag honden opvangen, kijk eens op Marktplaats, dat zijn vaak grote dierenliefhebbers of mensen die alleen zijn. Die passen tegen een kleine vergoeding op jouw hond. Hang desnoods een briefje bij de DA, misschien kent de DA wel mensen die dit doen, die kunnen je dan doorsturen. Kun je je hond niet meenemen? Als laatste: Geef hem absoluut GEEN medicatie, al helemaal als die niet bedoelt zijn voor honden (dus aspirine). Ook geen slaapmiddel of pilletje voor rust, het betekend dan niet dat ze niet gestresst zijn, want dat zijn ze wel, maar door de 'drugs' kunnen ze zich niet zenuwachtig en gestresst gedragen.. Maar in 't koppie zijn ze weldegelijk bang/onrustig/gestresst. Ze worden dan als 't ware verdoofd. Gewoon lekker trainen op harde geluiden, die van ons vind vuurwerk prachtig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
begin nu al met trainen?
daar had vs al een maand terug mee moeten beginnen.
plus voor je waarschuwing voor zgn rustgevende meds.
Ivana
11 jaar geleden
Trainen is prima, maar niet als je van plan bent er zelf vandoor te gaan. Trainen tegen vuurwerkgeluiden doe je opdat de hond in jouw nabijheid niet angstig is en zich volkomen kan ontspannen.

Andere antwoorden (3)

Als je de hond, normaal goed thuis kan laten, dan zou ik dat nu ook doen, het is zijn vertrouwde plekje.
De radio aanzetten helpt meestal goed/ voldoende.
En als hij even een kwartiertje blaft is dat niet zo erg.

Of je moet de hond menemen/ vervoeren ( stress)
In een voor hem vreemde omgeving plaatsen. ( stress)
Vreemde luchtjes in dat huis. ( stress)
Vreemde mensen in dat huis. ( stress).
En dan ook nog vuurwerk knallen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een hond heel goed trainen om alleen te blijven, Maar.....dit is een situatie die maar eens per jaar voor komt. Daar kan je een hond niet aan 'wennen'. Wel als je zelf aanwezig bent, maar niet achtergelaten in zijn uppie.Ik zou uit liefde voor mijn hond gewoon thuisblijven als je hem niet aan een vertrouwd persoon kan meegeven. Beter nog wanneer iemand bij jou thuis op de hond komt passen, maar die krijg je vast niet op Oud en Nieuw.

Het nu nog trainen met het oog op geluid is een onbegonnen zaak en zou alleen zinvol zijn als je zelf ook thuis bleef.

Dit soort momenten moet je gewoon incalculeren als je een hond aanschaft. Je moet je verantwoordelijkheid nemen. Als er iets zou gebeuren wat de hond op dat moment over de 'rooie' helpt, zit je met een gestreste hond, misschien wel een bange hond voor de komende 12 jaar.
Ivana
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dikke plus weer ivana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+++++
Ik zou erover nadenken of je de hond niet kan meenemen. Onweer is natuurlijk heel anders dan vuurwerk. Daarbij is de ene hond banger aangelegd dan de andere hond. Ik heb vier honden thuis en één daarvan vind vuurwerk helemaal het einde. De anderen twee blijven blaffen en de laatste trilt helemaal. Je moet even nadenken hoe je hond is. Vind hij het fijner om in zijn vertrouwde omgeving te zijn met de muziek aan, maar wel veel knallen, of vind hij het niet erg om bij vreemde mensen én jou in een huis te zijn en daarbij knallen. De één vind vreemde huizen juist leuk en de ander is er bang voor. Ik zou er gewoon goed over nadenken en in het belang van je hondje beslissen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zelf zou thuis blijven. Mijn moeder en ik blijven ook thuis op Oud en Nieuw, omdat we vier honden hebben en vanaf het moment dat je een hondje neemt, heb je nu eenmaal verantwoordelijkheid. Wij hebben met de familie afgesproken dat ze hier komen, aangezien hun geen huisdieren hebben. Zo zijn de honden blij en wij ook! :)