Als een hond met de lift meegaat, weet ie dan dat ie omhoog gaat?

Of is het voor hem: deurtje dicht, deurtje open - compleet andere omgeving?? Just wondering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GoeieVraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat een hond dit zeker wel weet, ik kan het zien aan het gedrag van mijn hond in de lift.
Als we vanaf de begane grond naar buiten gaan, moeten we eerst naar beneden, ze is dan blij, blijft kwispelend voor de deur staan, weet dat we weggaan.
Als we vanaf de begane grond naar boven gaan, gaat ze op haar kont zitten en afwachten, soms zelfs in protest helemaal achter in de lift tegen de wand aan.

Antwoorden (4)

Nee, ik denk dat zelfs kinderen en sommige volwassenen het niet doorhebben als de lift eerst naar beneden gaat. Het vereist veel teveel fysisch inzicht om een hogere zwaartekracht meteen om te zetten in een gevoel van stijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met de eerste antwoordgever eens, Omdat dieren een hoger waarnemingsvermogen hebben als mensen. Honden ruiken bijvoorbeeld 20x zo goed. Sommige dieren voelen een aardbeving aankomen. Het zou dus eerder zo zijn dat de hond de bewegingen van de lift juist beter voelt als mensen.

Maarja, de hond snapt misschien niet goed hoe het ineens kan dat hij omhoog of omlaag gaat, dus misschien dat hij alsnog verward raakt als de deur opengaat en hij ineens ergens anders is. We zullen het helaas niet kunnen vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hond zal dat niet snappen zolang hij niet naar buiten/beneden kan kijken maar als je na die liftbeweging een galerij van een flat oploopt zal de hond begrijpen dat hij omhoog is gegaan.

Dus zolang de hond na de liftbeweging niet naar buiten kan kijken heeft de hond daar geen idee van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag bestaat uit twee gedeelten. Ja, de hond zal voelen of hij naar boven of beneden gaat. Dat kunnen pups al die je op de hand snel laat zakken. Die grijpen zich als het ware vast om niet te vallen, terwijl als je ze op de hand naar boven beweegt gebeurt er nauwelijks wat. Dat heeft net als bij mensen te maken met het evenwichtsorgaan en de aantrekkingskracht van de aarde. De begrippen naar boven en naar beneden kennen ze uiteraard niet, evenmin als kleine kinderen die begrippen kennen.
Het tweede gedeelte van de vraag betreft het gevolg van stijgen en dalen: je komt ergens anders uit. Dat zal ervaring moeten leren. Als een hond dus een aantal malen het gevoel van stijgen heeft ervaren, zal hij op den duur weten dat dit gevoel eindigt met de komst op een plaats die verschilt van het punt van uitgang, b.v. de galerij naar de voordeur. Maar dit weten is te vergelijken met: als de baas thuiskomt krijg ik te eten. De gewone dagelijkse inprenting.
Ivana
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Reflex gaat altijd vooraf aan bewustwording. Ook zonder bewustwording bestaat het reflex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik in de lift sta, en verwacht dat ie naar boven gaat, en hij gaat naar beneden, dan voel ik dat goed. Ook al heb ik er niet voor gestudeerd. Een hond voelt dat ook. Ik denk dat je het kunt bewijzen als je twee adressen binnen dezelfde flat hebt. eentje waar de hond altijd wat lekkers krijgt of graag naar toe gaat, en een ander waar de hond een minder leuke ervaring heeft gehad. Zet je hem in de lift, dan weet hij nog niet waar hij naar toe gaat. Echter je merkt aan zijn gedrag zodra de lift gaat bewegen, dat hij al weet naar welk adres hij toegaat.