Ik heb 2 konijnen, maar is het nodig voor de gezondheid om 2 aparte drinkflesjes aan te schaffen?

En hoe zit dit met het voerbakje?

Internet is hier vrij verschillend over.

En voor de kenners: wat is het beste om te gebruiken als konijnentoilet vulling? Het zijn jonge konijntjes, dus ik weet niet of ik kattenkorrels kan gebruiken. Nu had ik er wat zaagsel in gedaan maar ze gaan er alleen in liggen en doen hun behoefte verder in de kooi. Tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (4)

Nee onzin, ze zullen zich er zelf niet aan houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor hun gezondheid hoef je geen 2 drinkflesjes op te hangen en 2 voerbakjes te plaatsen. Konijnen zullen drinken waar ze zin hebben, dus de ene keer hun eigen flesje, de andere keer het andere flesje. Hetzelfde geldt voor de voerbakjes. Voor een toiletje kun je prima kattenbakkorrels/steentjes gebruiken, let er wel op dat je de stofvrije neemt. Bij de C1000 heb een huismerk die niet duur is. Ook kun je korrels van geperst hout nemen, werkt ook prima. Hooi en stro zullen ze als slaapplek gaan gebruiken, dus dat kun je beter niet gebruiken in het toilet.
Ze kunt ze zindelijk maken door ze regelt op het toilet te zetten. De keutels die je vind in het hok, leg je in het toiletje neer. Ze zullen op den duur de link zelf gaan leggen. Helaas zijn er ook konijnen die hardleers zijn, en die creeeren hun eigen poep-hoek en gebruiken het toilet als bed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. @iljachienna, bedankt voor je toevoeging over het toilet, ik ga kijken of de kattenkorrels van onze katten geschikt zijn, omdat zaagsel er toch te comfortabel uit ziet haha. Voor de rest van de kooi gebruik ik hennepstrooisel en hooi doe ik in het hooiruifje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vroeg me ook al af, hoe je de konijnen wilde uitleggen welk flesje van wie is... ;-)
Tenzij ze in verschillende hokken zitten, dan moet er in ieder hok natuurlijk een flesje.
Zelf gebruik ik al jaren geperste houtkorrel voor in hun toilet. Kan gewoon bij de GFT bak. Wij betalen namelijk per kilo voor ons afval, en kattegrit is nogal zwaar als het nat is.
ons mannetje doet alles netjes in het toilet, het vrouwtje is veel luier. Als ze te ver moet lopen laat ze het gewoon op de vloer lopen.
Ikzelf heb ook konijnen en inderdaad ook begonnen met 2 drinkflesjes, 2 voerbakjes enzovoort maar dat blijkt in de praktijk niet echt te werken. Ze drinken toch van hetzelfde flesje en eten uit hetzelfde bakje.. dus met eentje kom je gerust toe. Alles als je merkt dat een van je konijntjes ziek moest worden kan je deze best even apart zetten en een apart flesje/bakje geven zodat de andere het niet overkrijgt of dat je eventuele medicatie aan die ene konijn kan geven. Maar zolang ze gezond zijn, geen probleem hoor. Voor de stoelgang kan je gewoon stofvrije kattenbak korrels gebruiken. Dit herkennen ze niet als eten of nest en zullen ze snel genoeg door hebben waarvoor het dient. Konijnen zijn slimme dieren. Veel geluk ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de 15 jaar dat ik konijnen houdt, heb ik nog nooit aparte drinkflesjes of voerbakjes gehad. Dit is ook helemaal niet nodig. Je hebt de twee konijnen samen in een hok. Als er eventueel een ziek is dan besmetten ze elkaar ook wel zonder uit hetzelfde flesje te drinken.

Geef je konijnen elke dag een fles met vers water, elke dag onbeperkt hooi en daarnaast nog wat brok en/of groenvoer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft het konijnentoilet: Een geurloze en stofvrije kattenbakvulling volstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vulling van het toiletje maakt niet zoveel uit. De plaatsing is wel belangrijk. Kijk eerst eens op welke plek ze het liefst hun behoefte doen, vaak is er wel één bepaald hoekje. Zet daar het bakje neer en doe er alvast wat uitwerpselen in. Hang hooi hoog, bv in een ruifje of zo'n hooibal, als het op de grond ligt willen ze het niet meer eten en hooi is juist het allerbelangrijkste voer voor ze. Je kan best 1 drinkfles en 1 voerbak gebruiken, als het bakje maar groot genoeg is om met z'n tweetjes uit te eten.