hoe stel ik mijn buurman aansprakelijk van schade aan mijn vogels door zijn poes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je nalatig bent geweest bij het beschermen van je vogels. Poezen jagen nu eenmaal op vogels en je moet er dus voor zorgen dat poezen niet bij je vogels kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop een Boa constrictor en laat die los in de achtertuin van de buurman. Moet hij er maar voor zorgen dat die niet bij zijn poes komt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@moordigger, je moet die boa in je eigen tuin houden dan he, om de vergelijking recht te houden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe niet zo aanstellerig. Wees volwassen voor dat je het weet heb je een burenruzie. En dat alleen omdat een poesje aan jouw vogels probeerd te likken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat poezen nu eenmaal ook rondlopen op andermans domein en dus moet je ervoor zorgen dat ze niet bij je vogels kunnen, hoe irritant dat ook is. Ik wil ook geen poezen in mijn tuin, maar ik weet dat ik ze niet kan tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent helemaal niet nalatig geweest. Dat zijn de katteneigenaren. Die zijn net zoals eigenaars van boa constrictors verplicht te zorgen dat hun dieren geen schade aanrichten bij anderen. Aanstellerig is het al helemaal niet. Vogels zijn duur en katten kunnen met één bezoekje meerdere vogels naar de andere wereld helpen door de stress die ze de vogels bezorgen.
Sloof je je jaren uit om mooie vogels te kweken dan is de schade heel groot, nog los van de financiële schade die honderden euro's kan bedragen. Maar ja, peuter dat die katteneigenaren maar eens aan het verstand...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Berth559 nu scheer je alle katteneigenaren over 1 kam.....moeten we dan alle katten binnen opsluiten, omdat iemand anders zijn eigen vogels niet kan beschermen? beetje zielig he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand met vogels en vaak veel geluidsoverlast, zie ik het zelfde als een katteneigenaar, waarvan de kat buiten loopt.
Beiden veroorzaken overlast.

Antwoorden (6)

Confronteer je buurman ermee. Wanneer hij ontkent wordt het een lastig verhaal. Dan moet jij namelijk bewijzen dat het daadwerkelijk om ZIJN kat gaat.
Wanneer hij de fout herkend is het een zaak tussen hem en u. Hij kan eventueel geleden schade verhalen op zijn avp verzekering.

Wel moet een schade in geld uit te drukken zijn en dat is met dieren wel eens lastig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar.
Wat de poes heeft gedaan is de buurman gewoon verantwoordelijk voor. De buurman pleegt een onrechtmatige daad.
die heb je in 2 vormen
- vermogens schade (dus alles uitgedrukt in geld) en
- ander nadeel Dat laatste is dus emotionele schade. Nu is nederland geen amerika dus verwacht geen miljoenen maar nederland houd er zeker rekening mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik praat ook niet zozeer over emotionele waarde maar als er een vogel door de kat is vermoord. Kan hij de kosten van een dergelijke vogel terug krijgen
Gewoon niet... Het is natuureigen dat een kat/poes op vogels jaagt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van een boa constrictor om een kat te wurgen.
Maar daarom mag je hem nog niet bij de buren in de tuin los laten...
Zoals je dat nu zo stelt: NIET. Je zult toch echt met keiharde bewijzen (foto/film/getuigen) die kunnen aantonen dat het de kat van de buurman is geweest die die schade heeft veroorzaakt.

Als je dat hebt en het bewijs wordt ontvankelijk verklaard, kan je een kort-geding aanspannen of de Rijdende Rechter een brief sturen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je in de tuin vogels houdt, dan weet je dat honden, katten, roofvogels, muizen en zelfs ratten , ernstige schade kunnen toebrengen aan je vogels.
Niet alleen de buurman heeft een kat, maar mogelijk je hele buurt.
Mogelijk heb je met deze mogelijkheid te weinig of zelfs geen enkele rekening gehouden dat dit soort dingen kunnen gebeuren.
Plaats schrikdraad rondom je voliere, dat daar speciaal voor is gemaakt.
En het zal/ kan niet meer gebeuren.
Ongevaarlijk voor de buurpoes en al die andere katten.
Je kunt er natuurlijk met je buurman over praten, maar wat moet hij dan met die poes doen.
Mogelijk gaat hij daarna klagen over geluidsoverlast van je vogels, die in de zomer al rond een uur of 4 in de vroege ochtend beginnen en als hij dat doorzet, moet jij mogelijk je vogels weg doen.
Ik zou dus helemaal niet gaan klagen en al helemaal hem niet aansprakelijk gaan stellen voor de schade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden en katten hebben "bezitters".
En wie is verantwoordelijk voor de schade welke HUN dieren aanbrengen?
En wie is er verantwoordelijk voor om te voorkomen (schrikdraad om zijn tuin?) dat het gebeurd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is wel zo en mogelijk heeft de vraagsteller een foto van de buurkat bij zijn voliere, maar zelfs als hij dat heeft, is dat geen bewijsmateriaal dat die kat het heeft gedaan.
Als de buurman ontkent, blijft hij nergens.
Geeft hij het toe, dan heb je een kans dat hij de schade vergoedt.
Het probleem is nauwelijks op te lossen.
Poes weg bij de buurman?
Poezen weg uit de hele buurt?
Maar de eigenaar van de poes is verantwoordelijk voor de schade.
Ivana
11 jaar geleden
Ed, een dikke plus voor je antwoord. Er zijn heel veel mogelijkheden om een volière te beveiligen. Voordat je een volière in de tuin installeert, hoor je met deze veel voorkomende problemen rekening te houden en je voorzorgsmaatregelen te nemen. Een dubbel en dicht dak aan de bovenkant, een binnenverblijf waar de vogels heen kunnen bij gevaar, het plaatsen van de volière tegen een muur, antivogelpinnen/ antikat-pinnen op de rand van het volièredak...... Ik zeg altijd "ieder zijn hobby, dus laten we het elkaar niet moeilijk maken". Neem daarbij je eigen voorzorgsmaatregelen. Weer een lang verhaal, maar Ed heeft volkomen gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt wel aardig, maar het gevolg is dus dat iemand honderden euro's extra moet uitgeven omdat een ander niet de discipline heeft om te zorgen dat een ander niet hoeft "mee te genieten" van zijn of haar huis dier.
Rekening houden met een ander begint bij zorgen dat een ander geen last heeft van wat jij doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ed maar wederom botst hier de wetgeving met het gevoel. Buurman dient er voor zorg te dragen dat zijn dieren geen schade of overlast bezorgen aan derde. Is de maatschappij dan al zover geworden dat een klein groepje het mag verzieken voor de andere, is de maatschappij voort zo dat een kat boven de mens staat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Berth en theodbn, ja jullie hebben ook helemaal gelijk, wettelijk gezien zijn dit soort zaken goed geregeld.
Maar dit soort problemen liggen niet alleen gevoelig, maar ook complex.
De vogels in de voliere geven ook geluidsoverlast, dus draaien we het even om.
Hoe moet de vogels eigenaar nu voorkomen dat zijn buren geen overlast hebben van het geluid?
Als ik een vijver maak en doe daar dure koikarpers in ( heb ik ) dan is het wel voor 99 % zeker dat er ooit een buurkat er een vis van 200 euro er uit haalt .
Moeten dan alle katten uit de buurt weg, omdat ik mijn koikarpers niet voldoende tegen katten beveilig?
Iemand die postduiven heeft, geeft overlast door hun poep, hoe kan je dat ooit voorkomen?
Honden kunnen heel vervelend blaffen en veel overlast geven, dus maar weg met alle honden?
En de katten, postduiven, vogeltjes, tortelduiven( die koeren), konijnen ( die stinken) hanen ( die kraaien) dus weg met alle huisdieren.
Bij het maken van een goede voliere, moet je rekening houden, dat je overlast kan hebben van katten , muizen, ratten, bunzing en roofvogels.
Ten alle tijden moet een goede voliere vluchtplaatsen hebben voor de vogels, dan kan een kat geen enkele schade veroorzaken aan de vogels, echt geen enkele.
Heb al 30 jaar voliere's en veel buurkatten, maar heb nog nooit schade ondervonden.
Maar in principe hebben jullie helemaal gelijk.
Geen twijfel mogelijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grote verschil is dat die kat op andermans terrein problemen veroorzaakt, de vogels en jou koikarper doen dat in de eigen tuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vat ik even niet.
Als die zelfde kat mijn vissen pakt, is dat toch het zelfde en als de vogels van de buren geluidsoverlast geven bij anderen, is dat toch ook het zelfde?
Eigenlijk heeft iedereen last van iedereen.
maar ja, dat heet samenleving.Muziekoverlast, ruzie midden in de nacht, bomen die te groot worden, kinderen die janken, katten die mauwen, honden die blaffen, onkruid in je eigen tuin, een haag die veel te hoog wordt, ja dat is samenleving
Ivana
11 jaar geleden
Beetje geven en een beetje nemen.....dan wordt alles zoveel simpeler! En niet overal de wet bijslepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs op G.V. zou je ruzie krijgen.
Wettelijk gezien heeft theodbnn natuurlijk helemaal gelijk.
De grote afwezige hier is de vraagsteller, want over welke schade heeft hij het?
En heeft hij bewijs dat het de kat van de buurman is?
jodyenboyke
11 jaar geleden
Ed en Ivana, ben het helemaal eens met jullie. Geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zullen we geven en nemen verder onder de loep nemen. Persoon zonder huisdieren moet wel nemen dat een kat bij hem in de tuin gaat zitten schijten? Een kat is een HUISdier en geen bij ander mensen in de tuin dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theodbn, mogelijk heb jij een hekel aan katten, dus zie je het wat anders, maar je hebt gelijk, een ander zijn kat je tuin zitten schijten is niet fijn, nee zelfs goor!
Maar iedere voliere met vogels/ kippen trekken muizen aan, dus vangen die katten ook veel muizen weg ( eigen ervaring) zodat het een beetje binnen de perken blijft.
Dus heeft de vraagsteller er ook voordeel bij.
En daarom zal deze kat telkens opnieuw deze voliere blijven opzoeken.
Leuk te vermelden, een goed en regelmatig onderhouden tuin, trekt juist de katten aan om er in te gaan schijten.
Dit zijn juist de mensen die zelf geen katten hebben en er natuurlijk ook ( terecht) een hekel aan hebben.
Verders vangen katten erg veel ongedierte in de tuinen, dus is er zeker ook een voordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Verders vangen katten erg veel ongedierte in de tuinen, dus is er zeker ook een voordeel." De grootste kul die ik ooit gehoord heb. Ze vangen juist die dieren die beschermd zijn bij wet, het wordt dan ook is onderhand de hoogste tijd dat de overheid hier tegen gaat optreden, er is in Nederland (en België, Duitsland) een overschot aan katten, een zo groot overschot dat de wildstand van de kleine dieren ernstig bedreigd wordt. In de maashordt (Noord Brabant) zijn gebieden waar 5 jaar geleden nog volop kleine reptielen leefde, nu lopen er een paar katten rond en is ere nog maar een handje vol van deze reptielen over. En nee ik ben geen kattenhater maar heb een probleem met de eigenaren van katten die hun verantwoordelijkheden niet nemen en hun dier laten rondzwerven. Ook deze mensen; "een goed en regelmatig onderhouden tuin, trekt juist de katten aan om er in te gaan schijten.
Dit zijn juist de mensen die zelf geen katten hebben en er natuurlijk ook ( terecht) een hekel aan hebben." hebben geen hekel aan katten maar hebben er een probleem mee dat mensen niet hun verantwoording nemen en het HUISdier als HUISdier behandelen maar het dier laten zwerven en overlast laten bezorgen bij derde. Elkeen dient zijn eigen verantwoording te nemen en het dier te verzorgen en er voor zorg te dragen dat het dier geen overlast bezorgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rustig maar hoor, ik meen het niet verkeerd. je zegt......theodbn "Verders vangen katten erg veel ongedierte in de tuinen, dus is er zeker ook een voordeel." De grootste kul die ik ooit gehoord heb. Ik leef hier in een buitengebied ( polder) waar muizen en ratten volkomen normaal zijn.
Onze kat vangt er soms dagelijks, dus is dat geen kul. Dat te veel, of verwilderde katten het evenwicht verstoren, is helemaal terecht, katten horen niet thuis in onze natuur.
Heb ooit smaragdhagedissen in ons natuurpark gehad, ook twee keer jongen er van!!!
Maar na een jaar of 5 hebben daar een paar verwilderde katten daar een eind aan gemaakt.
Je kunt ook zeggen, dat deze soort hier eigenlijk niet thuis hoort. Dat dit ook elders zou gebeuren is moeilijk te zeggen, er zijn meer factoren die mee spelen, zoals het versnipperen van natuurgebieden.
Ook na het verstoren van een natuurlijk evenwicht door wilde katten., zal er weer een nieuw evenwicht komen.
Het zelfde gaat nu gebeuren met de wasberen.
Met de terugkeer van de vossen in b.v zeeuwsvlaanderen, zien we de zelfde gigantische verstoring.
En binnen een paar jaar zijn de wolven terug in ons land, reken maar als daar de eerste kippen, katten en honden worden opgevreten, dat er een berg gezeik van zal komen.
Daar zijn de katjes lief bij vergeleken.
Begrijp me dus goed, ik ga een heel end met je mee, alleen katten binnen houden, is voor de meeste katten niet echt diervriendelijk.
En ieder dierenliefhebber, ook die van vogels, kunnen en moeten bepaalde risico's goed inschatten, niet de katten, maar een verkeerd ingerichtte voliere, veroorzaken de slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ook na het verstoren van een natuurlijk evenwicht door wilde katten., zal er weer een nieuw evenwicht komen." Dit zal voorlopig nog niet gebeuren, hoe graag we het ook zouden willen hebben. Er worden nog dagelijks (en nu met de crisis wel heel veel) katten gedumpt in de natuur, deze dieren verstoren juist de balans het meeste, deze zorgen juist voor de overpopulatie en slachtpartijen onder de kleine diersoorten, voordat honger en ziekte de populatie terug heeft gebracht op het juiste niveau zijn er vele onschuldige dieren gevallen. Neem daarbij de overpopulatie aan katten aan de randen van de bewoonde wereld die gewoon mogen rondzwerven van de eigenaar en je maakt dat er een ecologische ramp ontstaat, losgelaten katten trekken daardoor steeds dieper de natuurgebieden in om aan voedsel te komen. Ook van mij hoeven de katten niet binnen te blijven maar dient er de eigenaar er voor zorg te dragen dat zijn dieren niet het terrein kunnen verlaten net zoals bij honden. Dat kan op eenvoudige wijzes zoals het spannen van een net over de (stads)tuin, elektronische gebiedsafbakening etc. etc.. En als laatste: Niet de kat is verantwoordelijk voor zijn natuurlijk gedrag maar de eigenaar de toestaat dat zijn dier overal mag zwerven (en zo ziektes kan verspreiden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk nu zitten we weer bijna op een lijn, blijft over dat ik zelf vind, dat ook de eigenaar van de voliere zijn maatregen kan en moet nemen.
Want een keer een torenvalk op de voliere en de schade is veel groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het volledig met jou eens dat een eigenaar van een voliere deze moet beschermen tegen natuurlijk vijanden die daadwerkelijk in de natuur leven of niet moet zeuren. Echter een kat is geen dier dat in de natuur behoort te leven en daarvandaan is ook de eigenaar verplicht de schade die zijn dier aanricht te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vogels horen niet in een voliere.
Schriftelijk aansprakelijk stellen. In dezelfde brief ook vermelden wat je wil en wat je gaat doen als hij geen aansprakelijkheid erkent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de hand van bewijsmateriaal (foto's en dergelijke) kunt u uw buurman schriftelijk aansprakelijk stellen van de door u geleden schade, de eigenaar van het dier dient er voor zorg te dragen dat ze geen overlast en / of schade toebrengen aan derde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al heb je bewijsmateriaal, dan kan nog steeds een ander kat het gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Ed maar dat is onmogelijk. Als er bewijs is dat het dier het gedaan heeft kan het niet een ander dier gedaan hebben. Tegen Jasper S. ligt ook bewijsmateriaal dat hij de moordenaar is, hij zal ook voor zijn daad veroordeelt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik bedoel, je kunt dan wel een foto hebben dat de kat bij de voliere zit, maar dat zegt niets over de schade die deze kat heeft veroorzaakt, zeker in geval van schade door stress.
Er kunnen meerdere katten zijn die daar stress veroorzaken, voor een rechter zal dit een belangrijk punt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een kat die slechts bij de kooi zit is geen bewijsmateriaal, vs zal een film moeten hebben waarop duidelijk te zien is dat de kat jaagt op de vogels.