hoe stel ik mijn buurman aansprakelijk van schade aan mijn vogels door zijn poes?

Weet jij het antwoord?

/2500

Confronteer je buurman ermee. Wanneer hij ontkent wordt het een lastig verhaal. Dan moet jij namelijk bewijzen dat het daadwerkelijk om ZIJN kat gaat. Wanneer hij de fout herkend is het een zaak tussen hem en u. Hij kan eventueel geleden schade verhalen op zijn avp verzekering. Wel moet een schade in geld uit te drukken zijn en dat is met dieren wel eens lastig

Gewoon niet... Het is natuureigen dat een kat/poes op vogels jaagt...

Zoals je dat nu zo stelt: NIET. Je zult toch echt met keiharde bewijzen (foto/film/getuigen) die kunnen aantonen dat het de kat van de buurman is geweest die die schade heeft veroorzaakt. Als je dat hebt en het bewijs wordt ontvankelijk verklaard, kan je een kort-geding aanspannen of de Rijdende Rechter een brief sturen!

Indien je in de tuin vogels houdt, dan weet je dat honden, katten, roofvogels, muizen en zelfs ratten , ernstige schade kunnen toebrengen aan je vogels. Niet alleen de buurman heeft een kat, maar mogelijk je hele buurt. Mogelijk heb je met deze mogelijkheid te weinig of zelfs geen enkele rekening gehouden dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Plaats schrikdraad rondom je voliere, dat daar speciaal voor is gemaakt. En het zal/ kan niet meer gebeuren. Ongevaarlijk voor de buurpoes en al die andere katten. Je kunt er natuurlijk met je buurman over praten, maar wat moet hij dan met die poes doen. Mogelijk gaat hij daarna klagen over geluidsoverlast van je vogels, die in de zomer al rond een uur of 4 in de vroege ochtend beginnen en als hij dat doorzet, moet jij mogelijk je vogels weg doen. Ik zou dus helemaal niet gaan klagen en al helemaal hem niet aansprakelijk gaan stellen voor de schade.

Schriftelijk aansprakelijk stellen. In dezelfde brief ook vermelden wat je wil en wat je gaat doen als hij geen aansprakelijkheid erkent.

Aan de hand van bewijsmateriaal (foto's en dergelijke) kunt u uw buurman schriftelijk aansprakelijk stellen van de door u geleden schade, de eigenaar van het dier dient er voor zorg te dragen dat ze geen overlast en / of schade toebrengen aan derde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100