Waarom vinden veel mensen dat het onhygiënisch is als je kat bij je op bed slaapt?

Ik vind het heerlijk knus :) en ik vind een kat hygiënischer dan een hond (vind honden vaak stinken) en een kat neemt veel minder plaats in op bed dan een hond

Toegevoegd na 6 dagen:
Allemaal hartelijk bedankt voor het antwoorden op deze vraag. Natuurlijk is het een meningsvraag, er zijn geen goede of foute antwoorden. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om geen "beste antwoord" te kiezen bij het sluiten van de vraag, maar jullie allemaal een + gegeven voor het antwoorden :) want alle antwoorden vind ik waardevol

Nog even ter aanvulling: mijn poes Miepie is een kortharige kat, een lapjespoes, die niet buiten komt, en ook weinig haart, misschien omdat ze nog jong is (bijna 2 jaar). Ik zou haar ook niet uit de slaapkamer kunnen weren, want ik heb maar 1 kamer waarin ook mijn bed staat. Ze komt niet echt IN bed, maar slaapt op het dekbed tegen me aan. Heerlijk knus dat geronk!

Picture for question
14 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, ik heb het ook nog nooit gehoord. Ik liet onze kat vroeger nooit op mijn kamer als ik ging slapen, omdat ze dan als zij wakker was en ik nog niet, over mijn gezicht ging lopen omdat ze zich verveelde hahaha. Maar ik vind er zelf niks vies aan als een kat op je bed ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader zegt ook altijd dat ik mijn handen moet wassen als ik aan de kat geweest ben. En van de hond zegt hij dat nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind sommige mensen viezer dan sommige dieren (honden en katten), dus ik zie het probleem niet zo.
Gewoon goed stofzuigen en inderdaad wat vaker het bed verschonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@InVino ; als je een hond hebt geaaid, HOEFT niemand dat te zeggen ;dat voel en ruik je gewoon.

Antwoorden (18)

misschien omdat ze de kat niet goed verzorgen, zodat deze wormen en/of vlooien/teken kan hebben?
een goed verzorgde kat is absoluut niet onhygienisch op bed.
hier slapen we gezellig met z'n zessen, zou niet anders willen!
Rieneke1
14 jaar geleden
ik vind het zelf vies omdat er overal haren komen te liggen.
en al helemaal in bed zou ik daar een hekel aan hebben
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben daar een stofzuiger voor..
mijn kat slaapt ook vaak bij mij, moet alleen wel vaker bed verschonen..
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb een dunne sprei op bed, die ik vaak verschoon.
ze komen hier wel op, maar niet in bed.
rebecca
14 jaar geleden
waarom meteen allemaal minnetjes het is toch MIJN mening, ik heb verder niks tegen katten hoor
Rieneke1
14 jaar geleden
idd onzinnig om te minnen op een meningsvraag, maar ja :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een plusje hoor +
MoniqueT
14 jaar geleden
van mij een + omdat het een eerlijke mening is
Onze kat laat best veel haren achter, en als hij toevallig net op zijn bak heeft gepoept ruikt hij meestal ook niet erg fris.

Ik laat trouwens onze kat niet bij ons slapen omdat hij ons bed sloopt (met z'n nagels) en omdat je niet genoeg kunt bewegen als hij op je benen ligt. Ik vind het wel een heel verschil of de kat op of in het bed slaapt. Er zijn ook katten die onder de dekens slapen dat vind ik toch niet zo fris eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tjaaa bij sommige moet je je schoenen uit doen als je in huis komt :P het is net wat je wil... sommige honden mogen op de bank... bij een ander mag dat weer niet..
het blijven dieren.. en dieren zitten overal met de neus in enzo... veel mensen vinden dat idee niet echt prettig...

maar waarom ook nie als je het oke vind.. zeker niet naar anderen luisteren die hier anders over denken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel katten overdag over straat liggen te rollen bollen en in perkjes hebben rondgelopen. Daarnaast verliezen somigge katten hun haren, wat ook als onhygiënisch wordt beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is een zeer hygiënisch levend beest wat zich erg goed verzorgd.
Toch heeft hij aardig wat verlies van haren en maakt hij soms niet altijd even handig gebruik van de kattenbak, zeker als ze wat ouder worden. Hij kan ook wel eens een minder geurtje bij zich hebben, omdat hij nu eenmaal op plaatsen kan komen waar de gemiddelde mens niet komt(klimmen en klauteren in bomen of op andere plekken) Dat zou een argument tegen kunnen zijn.
Toch zou je als je met een een beest op bed wilt slapen het beste voor een kat kunnen kiezen als het gaat om hygiëne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ziet hoe vaak en intensief een kat zichzelf verzorgd, kan ik me voorstellen dat met een anders mens in bed slapen bij wijze van spreken minder hygienisch zou kunnen zijn. Moet-ie naturlijk niet van de vlooien barsten.
Een hond op mijn bed (of in mijn huis zelfs....)moet ik echter niet aan dénken, tenzij die wellicht net gewassen is en zijn tanden heeft gepoetst ofzo, maar dan nog liever niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onhygiënisch zal het niet zijn, aangezien katten, net als honden, zichzelf goed schoon houden.
Wat ik wel naar vind is de haren in bed. Ik heb ooit bij iemand geslapen die regelmatig de katten ook op/in bed liet slapen. De haren zaten overal. Je merkt er, als je slaapt, niets van, maar ik vond het idee toch niet zo prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MoniqueT
14 jaar geleden
Bij sommigen is het inderdaad smerig, ik kende vroeger mensen die hadden 16(!) katten op bed... een extra deken van haren brrrrr, gelukkig heeft mijn Miepie daar weinig tot geen last van
Als je je kat regelmatig een wormenkuur geeft en een antivlooienkuur ,en ook nog eens regelmatig de kattenbak verschoond ,vind ik het niet onhygiënisch .Je bed ook nog eens 1 keer per week verschoond is daar niets mis mee. Die van ons liggen ook in de nacht bij ons hoor . En onze katten stinken ook niet . Het is inderdaad knus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja en de haren die ze verliezen is een kwestie van goed bij houden ,ook je vloeren . Wij hebben daar geen last van .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is ook een bacterie baal, hoe lief ze ook zijn. Mijn man wil ze echt niet op ons bed hebben. Mij maakt het niet zoveel uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden en katten hebben allebei een eigen luchtje.
maar je kunt ze allebei ruiken hoor! ik vind de één niet meer ruiken dan de ander. Ik denk dat je aan de lucht went. Mensen die zelf geen huisdieren hebben ruiken het zeker!

Wij hadden vroeger ook een hondje, zelf rook ik in ons huis niets bijzonders. Nu ons hondje al een lange tijd is overleden, ruik ik het meteen als men een hond of kat heeft. Vroeger niet. Met katten is dat echt niet anders.

Natuurlijk maakt het uit hoe vaak je, je huis schoonmaakt.
bij ons werdt er elke dag gezogen! maar er hangt altijd een dieren luchtje in je huis.

Mijn hondje sliep ook bij mij in bed, je houdt van zo'n een beestje, dus vies vind je het zelf zeker niet.

Maar vannuit puur hygiënisch en objectief oogpunt is het eigenlijk wel vies. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een hond of kat zijn billen zien afvegen of elke dag even onder de douche zien springen.

Maar ieder moet het lekker voor zich weten hoor, het is jouw huis en bed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat nu dubbelzinnig bedoeld? 'Bij ons werd (zonder t!) er iedere dag gezogen'? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet ik deze reactie sirieus nemen?
Hier slaapt ook de kat op bed,smorgens even uitkloppen uit het raam en dan kan het wel weer.Ik heb er geen problemen mee,en heb meest meer viezigheid in huis van volwassen mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een kat haren verliest en die in je bed achter blijven en dat er vies uit ziet. En omdat een kat zijn pootjes niet wast (met zeep) nadat hij uit de kattenbak is gekomen en er gruis aan die pootjes zit, met resten van uitwerpselen er aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tante van mij ,had een prachtige schone kat maar.............wat niemand kon zien ... hij had een soort wormpjes.
En daar is mijn tante heeeeeeeeeel ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is inderdaad erg gezellig op bed. Waar je wel rekening mee moet houden is de haren.

Wat veel mensen ook vervelend vinden, maar wat een kat zo aandoenlijk maakt, is dat de kat altijd op de plek wil liggen waar jij net ook wilt liggen of dat de kat in de nacht over je heen gaat lopen of naast je oor gaat liggen spinnen. Dit soort dingen zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het hygienisch is of niet. Maar bij mogen mijn katten al jaren op en in bed slapen. Heb er nooit iets aan over gehouden. Katten vinden het heerlijk omdat jou geur er aan zit en ik vind het wel gezellig. Wil wel dat ze er alleen in of op mogen als ik er zelf ook in lig want dan heb ik er nog wet toezicht op...tja je weet maar nooit of ze ineens een haarbal krijgen...en dat is natuurlijk wel vies! En verder moet je gewoon je bed vaak verschonen en zorgen dat de kattebak vaak verschoont en ververst wordt. Maar ik snap dat andere mensen het niet zo fris vinden vooral als ze erg verharen. Maar ik vind dat je dat voor lief moet nemen en je er heel veel liefde voor terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten die buiten komen nemen ook straatvuil mee in huis. Een kennis van mij dacht dat ze een oorbel zag liggen op haar kussen... Bleek een volgezogen teek te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was die teek van een kat of van je kennis zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nader onderzoek bleek de kat (nog) meerdere teken te hebben...
:-))
denk ook vanwege haren, mijn kat slaapt ook op bed en de hond ook soms, maar die is kleiner als de kat !