kater zit ineens buiten te jammeren, wat betekent dit ?

mijn kater, (asielkat; bijna ongeveer) 10 jaar oud, is kerngezond, zit ineens sinds een maand misschien buiten in de tuin te jammeren, ga ik er naar toe, hij houdt op en komt mee naar binnen (heeft een kattenluik, dus kan buiten blijven).
begrijp niets van het jammeren, wanneer en waarom jammert een kater, wat houdt dat in ?

Toegevoegd na 12 uur:
ben iets vergeten: had 2 katers, sinds juli 2011 nog maar een. sinds ongeveer een maand is de kat waar het om gaat erg aanhankelijk geworden, bij je liggen/in je armen liggen - nu dus ook, tikken met 1 vinger :)

Toegevoegd na 22 uur:
allemaal hartelijk dank voor de antwoorden/suggesties/ adviezen en reacties. ik kan maar 1 iemand kiezen helaas!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Rieneke1
11 jaar geleden
bij gedragsverandering altijd een medische oorzaak uitsluiten. je zal de eerste niet zijn die z'n kat kerngezond verklaart, terwijl de dierenarts er toch anders over denkt na onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En mocht bij onderzoek door de dierenarts niets gevonden worden, en het mogelijk met dementie te maken heeft, dan is cholodin een goed middel om deze verschijnselen een halt toe te roepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht dus ook aan dementie, maar is 10 jaar niet ´erg´ jong om dement te worden ?
Rieneke1
11 jaar geleden
het is idd erg jong, hoewel niet onmogelijk.
ik zou het zelf eerder in een lichamelijke oorzaak zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang heb je deze kater?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, doet hij dit alleen als hij buiten is of jammert hij ook wel eens binnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rieneke: eet goed, drinkt ( goed? ) rent naar buiten ( door het kattenluik ) gaat regelmatig eten/naar buiten ( poepen / plassen - geen zicht op ). @vlinder: heb hem bijna 7 jaar. heb hem nu (bewust) 2 x horen jammeren, daarvoor (afgelopen maand?) misschien ook 2 x maar niet gerealiseerd dat hij het deed en altijd buitenshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus, als ik jou was zou ik dan toch naar de dierenarts gaan om hem helemaal na te laten kijken,hij doet zoiets niet zomaar.
Sterkte met je kat!
Rieneke1
11 jaar geleden
ik sluit me aan bij vlindertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hart onder de riem van mij. :)
Ik sluit me aan bij vlindertje en Rieneke. Ik vind het te jong voor dementie.
En te laat voor rouw.
Maar misschien is hij eenzaam.
Of heeft hij een lichamelijk mankement... Succes,
Je hebt zoveel zorg, dat komt wel goed bij jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik ga maandagmorgen om 8 uur de da bellen om een afspraak te maken. wil niet paniekeren, maar ondertussen ben ik er helemaal niet gerust op.

Het beste antwoord

Weet je zeker, of hij helemaal gezond is?
Een kat gaat niet zomaar ineens na 10 jaar ergens zitten jammeren.
Het klinkt voor mij, alsof hij ergens last van heeft (meest voorkomend zou dan blaasgruis zijn of blaasontsteking)
En dat jouw komst, hem afleidt.

Wanneer en waarom jammert een kat: als hij ergens last van heeft.

Ik heb een kat gehad, die zat ook 'zomaar" te jammeren.
Dat nam steeds meer toe. Totdat het plots op een dag heel urgent werd. (oorverdovend, constant. Heeeeel duidelijk dat hij echt pijn had)
Het bleek, dat hij last had van blaasgruis.
Dat irriteert in de blaas (en bij deze kat was de plasbuis verstopt geraakt, waardoor het erg urgent werd)

Misschien kan je overleggen met je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
nee, ik weet het niet zeker, steeds minder zeker zelfs, het telefoonnummer van de dierenarts ligt nu naast me. maandag bellen z.s.m.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het echt zoiets is als die blaasgruis-verstopping, dan moet je niet te lang wachten.
Gewoon consult = 20 euro
Weekend = 30.
Dat tientje kan je vaak wel kwijt.
Die (nep) kater waar ik het over had, was bijna dood, omdat de doorgang verstopt was geraakt. Dan gaat et "de andere kant op" (vul zelf maar in, heel erg...) Maar je zegt ook dat hij zijn vriendje kwijt is sinds meer een jaar.
En het aanhankelijk worden en tikken met een vinger, lijkt op eenzaamheid, Maar daar durf ik je geen advies in te geven:
Ik denk dat hij zijn maatje mist.
Maar zomaar een andere erbij halen kan ook maar zo juist averechts werken. Toch denk ik, dat hij een "nieuw" vriendje zou willen. Bovendien: het vriendje is al meer dan een jaar weg. Het zou logischer zijn, dat hij "meteen" zou zijn gaan jammeren ipv 16 maanden later.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, ik schoot echt in de lach, hij is zo aanhankelijk, ligt op mijn linkerarm en dan heb ik rechts over om met 1 vinger te tikken (grappig). ben bang dat we het toch in de medische hoek moeten zoeken.

Andere antwoorden (5)

Jouw kater gaat onder invloed van hormonen lekker roepen en zeuren om een poes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijpt de kat de functie van het luik nog wel? Het kan zijn dat'ie lichtjes dement aan het worden is, dat 'ie om jouw aandacht vraagt om naar binnen te kunnen... Het kan ook zijn dat'ie het wel makkelijk vind dat jij de deur open komt doen, dat'ie zich van de domme houdt. Katten zijn soms behoorlijk uitgekookt daarin!
Mijn kat is echt tot dat laatste in staat he, gaat'ie voor het raam zitten en wachten totdat wij de deur open doen. Als we niet in het zicht zitten gebruikt 'ie wel het luik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
hij rent zelfs nog door het kattenluikje dat altijd open is, maar "af en an" dement, ja dat zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan, ben benieuwd hoe het afloopt, wat het is volgens de dierenarts. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!
Ook wij hebben een jammerende kater. Hij zit dan bijvoorbeeld boven en mauwt dan heel hard en klagerig. Volgens de dierenarts is hij kerngezond. En op ons komt het over alsof hij aandacht wil. Wanneer we naar hem toe gaan of hem roepen houdt het op. We moeten er wel om lachen. In jouw geval zou ik zeker de dierenarts bezoeken en kijken of het een medische reden heeft. Hopenlijk is het een vraag om aandacht!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
ik hoop het ook, aandacht! maandag bel ik zeker de dierenarts.
Ik had precies het zelfde, alleen werd er op een gegeven moment niet alleen in de tuin gejammerd, maar ook midden in de nacht als wij in bed lagen. Het was nog luider dan een krolse kat!
Wij hebben uiteindelijk bedacht zat het zeer waarschijnlijk een combinatie was van doofheid en dementie. Dus hij blert zo hard omdat hij zichzelf niet hoort, en hij is helemaal in de war. Waar is iedereen toch!?
Ga er wel mee naar de dierenarts, er kan ook sprake zijn van een verstoorde schildklierfunctie. Dit komt vaker voor bij ouderr katten en ze kunnen hierdoor naast vermageren ook erg onrustig gedrag gaan vertonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
dus even mee naar dierenarts, ook om andere dingen uit te sluiten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
het telefoonnummer van de dierenarts ligt naast me. maandag bel ik meteen.
is het niet mogenlijk dat hij zijn vriendje mist en hem roept?want zo ver ik begrijp stopt hij als je er naar toe gaat en hij loopt mee ,ook wilt hij kroelen en is aanhankelijk ook komt hij door het luikje .een kat licht dement komt niet meer omdat hij zijn huis niet meer kan vinden en zoekt ergens een plek om te slapen en begint met zwerven .troost hem geef iets meer aandacht en speel met hem ,dan kan je hem beter in de gaten houden en als je dan afwijkend gedrag zie ga dan voor de zekerheid naar de dierenarts ik ben een poes kwijtgeraakt en de ander loopt nog steeds te roepen en te zoeken zowel binnen als buiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
misschien kan ik jou hier helpen met de poes die nog steeds zoekt.
heb op ned. tv tros een programma gezien van een dame die "telepathisch contact" had met huisdieren, wat ik zag, was een mevrouw met een kat met hetzelfde probleem als jouw poes heeft.
de helderziende/voelende (weet niet hoe het heet) zocht contact met de kat op schoot bij die mevrouw en vertelde na een paar minuten dat het dier zijn maatje zocht "waar was hij!!!" geadviseerd werd om de kat te vertellen dat hij overleden was en niet meer thuis zou komen.
ik vond het wel bijzonder, maar je staat er voor open of vind het onzin - toch ? toen mijn andere kater vorig jaar overleden was en deze kater zocht en bleef zoeken, heb ik hem verteld dat de ander: overleden was en dus niet meer thuis zou komen.
geloof het of niet, hij zocht niet meer en liep "lichter, lichtvoetiger"!
hopelijk helpt het bij jou ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook bedankt voor je antwoord en ja ik sta open voor de uitleg en ook geloof ik dat er mensen zijn die dat voelen of waarnemen,blijft mij dus maar een ding te doen en dat is praten met mijn kat wat er met haar vriendje is gebeurt ,en hoop dat ze stopt met zoeken ,heb haar gisteren gevonden en een plaatsje in de tuin gegeven,zij was daar niet bij en loopt dus nog steeds te roepen en zoeken ,dus dat wordt weer huilen maar dan met ons twee.bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik me net herinnerde is dat andere mensen het zo doen: wanneer een (in dit geval wat ik las, en ook foto´s van zag) kat overleden is, het dier niet meteen wegbrengen, of in het andere geval mee naar huis nemen van de dierenarts, maar op een plek op de grond neerleggen en de andere dieren afscheid laten nemen.
zij zullen keer op keer gaan kijken en ruiken aan het overleden dier om zich ervan te overtuigen dat hun maatje dood is.
weet niet meer hoe lang het duurde, maar het werkte.
dacht dat ik het in een oude "majesteit" gelezen had. hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om dat te doen is het nu te laat ,maar kan wel naar het plekje toegaan met haar en uitleggen dat hij daar slaapt , kijken of ze het begrijpt ,misschien ruikt ze nog een bepaalde geur.want ze heeft echt verdriet en als ik het niet probeer weet ik het ook niet,dus proberen kan geen kwaad nogmaals bedankt voor je advies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon sterkte.
Ik vind het erg verdrietig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterkte morgen marija, en poes ook, dit zijn ook verdrietige gebeurtenissen waar je doorheen moet.