Waarom wen ik niet aan mijn puppy?!

Hoi allemaal, ik zit er dus echt vreselijk mee en ik begrijp het ook niet echt... Ik ben een enorme dierenvriend. Mijn puppy is echt een SCHATJE, en toch kan ik maar niet aan hem wennen! Ik zie hoe lief hij is, soms laat hij me echt wel smelten met zijn kleine koppie en puppiestreken. Maar toch... Het lijkt wel alsof het maar niet wil klikken! Ik irriteer me gewoon aan de enorme hoeveelheid aandacht die hij vraagt. Ik begrijp hem ook niet zo goed, zoals ik mijn katten begrijp. Ik denk steeds "wat WIL je nou allemaal?!" Waarom ga je nou niet gewoon heel even liggen?! Als ik heel eerlijk ben is het 20% genieten en 80% ergernis... Ik heb hem nu 2 maanden en weet echt niet wat ik moet doen, ik krijg ook medelijden met het beestje en last van schuldgevoel als ik weer mopper of niet geniet. Hoe kan dit nou? Het is zo'n lief beestje! En wat adviseren jullie; volhouden of een ander huis voor hem zoeken? Ps: HULP gevraagd, geen kritiek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puppies zijn altijd nog wat speels en vragen aandacht. Als je de puppy goed africht zal je er later in de rit heel veel plezier van hebben.
Ivana
11 jaar geleden
Het "dierenvriend" zijn is geen enkele garantie, dat je ook weet hoe je een hond moet opvoeden. Dit zijn de woorden van de Hondenfluisteraar (Cesar Millan). Dat is geen schande, maar ga dan gewoon op les, dan kan je een hele goeie worden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had dat met mijn huiskonijn. Ja, je gaat je heel schuldig voelen. Ik weet niet wat het beste is voor jullie, als je in de tussentijd maar aardig bent tegen het beestje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al eerder een pup gehad? En klikte dat wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is mijn eerste hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt alsof je eerder een kattenmens ben, dan een hondenmens ben. Sommige mensen zijn allebei, maar er zijn er ook zat die denken dat ze het aankunnen, maar dat blijkt in de praktijk dan niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof best dat je een dierenvriend bent. Alleen is een hond een roedeldier en een kat niet. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken.
Een hond heeft veel meer aandacht nodig (wandelen, spelen, opvoeding) dan een kat, en je kan ze ook niet te lang alleen laten. Als je nu veel tijd in de opvoeding (cursus) steekt, en veel met 'm wandelt en speelt, krijg je er straks een superhond voor terug. Ben je bereid om die tijd er in te steken? Met een beetje mazzel heb je een hond voor zo'n 15 jaar. Maar dat zijn wel 15 jaren met minstens 3 wandelrondes per dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Typisch gevalletje ; bezint eer ge begint'. Ik ben ook een ontzettend dierenmens en kan smelten voor een puppy, maar dat slaafse, aanhankelijke, volledig op de baas gerichte gedrag van honden werkt me zo verschrikkelijk p de zenuwen dat ik er never nooit aan zal beginnen. Dieren moeten ook zichzelf af en toe een beetje kunnen vermaken. Katten zijn voor mij dus ideaal. Gepaste, rustige aandacht, en niet dat stresserige gehijg om je heen de hele dag ;) (niks ten nadele van honden hoor, het is gewoon MIJN type dieren niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte!
zo'n cursus zou ik sowieso doen. of de hond nou ooit de deur uit gaat of niet, dan is ie in ieder geval opgevoed en sociaal, en daar kan hij in zijn latere leven veel aan hebben.
En voor jou is zo'n cursus waarschijnlijk ook goed, om je verwachtingen bij te stellen, en om met andere verse hondenmoeders te kunnen praten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je zo irriteert, kan je het beste een ander huisje voor hem zoeken.
Nu is hij nog schattig en klein en smelten mensen voor hem.
Dan ben je hem snel kwijt. Waarom wilde je eigenlijk een hond? Als je toch per se een hond wilt, en je wilt hem dus toch houden, ga dan op cursus.
Dat is WEL leuk, omdat je samen spelenderwijs nieuwe dingen leert. Je kunt ook op agility bv, met van die toestellen waar je op en over heen moet. Echt superleuk. Het is dus leuk, maar je leert ook het gedrag van je hond een beetje interpreteren, waardoor je beter weet, wat hij wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik nam een hond omdat ik een beetje eenzaam was en veel tijd in bed doorbracht. Dit gedrag is mij bekend, en ik baal ervan. Dus ik dacht; als ik een hond neem dan moet ik m'n bed uit, en naar buiten. Ik ben al jaren depressief en ik sluit mezelf ook al jaren op in huis, en ik vermijd contacten.
Misschien is de omschakeling hetgeen wat me dwarszit. Ik moet uit mijn comfortzone. Puppycursus lijkt me wel leuk, dat ga ik wel doen. Bedankt allemaal, hopelijk went het.

Antwoorden (7)

Misschien ben je meer een kattenmens dan een hondenmens... Zo doorgaan is zielig voor de pup, want hij zal die aversie zeker voelen. Denk dat een ander huis waarschijnlijk toch beter is voor het diertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na twee maanden weglopen voor je verantwoordelijkheid kan voor de pup op een drama uitlopen. Zorg in elk geval dat hij in zijn herplaatshuis meer dan welkom is. (En mocht je een 'kattenmens' zijn, doe het dan nooit meer een pup aan, al kijken ze nog zo lief naar je. (Wat een slechte motivatie is om een hond in huis te nemen! Dat is na een maand of zes grotendeels over namelijk.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht... Toch weer iemand die met dit kleine beetje informatie denkt te weten hoe de vork in de steel zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraagt om advies, en dat krijg je. Wat wil je nog meer
horen? Dat je het zo goed doet???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het tegen AdrieK, die er vanuit gaat dat ik een pup nam "omdat ie zo lief naar me keek". Dit antwoord is prima, ik ben het met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Doodie je geeft wat dat betreft zelf geen achtergrondinformatie in je vraag.
Hoe heb je je georienteerd op het leven van een hondenbezitter? Heb je boeken gelezen, cursus gevolgd, je laten adviseren, zorgvuldig een ras geselecteerd dat bij jou past? Of heb je gedacht goh.. leuk.. een puppy.. en er een in huis gehaald? Je klaagt alleen dat het tegenvalt, en verteld dat hij je zo lief aankijkt en jij hem niet begrijpt.
Daaruit concludeer ik, misschien ten onrechte, dat je de pup nogal ondoordacht in huis hebt gehaald. Mijn reactie elders was: "Een hond is geen kat" dat is een zeer wijze opmerking van mij (...)
Een kat is solitair en redt zichzelf wel, een hond is een sociaal dier en heeft een roedel nodig, die roedel ben jij (en eventueel je familie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK, je reactie " na 2 maanden weglopen voor je verantwoordelijkheid" klinkt gewoon rottig. Ik vind dat Doodle toch wel degelijk verantwoordelijkheid neemt nu, door hulp te zoeken.
Er is best lef voor nodig om toe te geven dat je je ergert aan je puppy!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep. Maar geef dan ook informatie: wat heb je zelf gedaan om je probleem op te lossen? En niet alleen huilie huilie doen. (Sorry voor de sarcastische boventoon)
Ga met je puppy op puppycursus, dat kan een enorme verbetering geven, je bent intensief met je hondje bezig en leert hoe je het beste met hem kunt omgaan.

Toegevoegd na 16 minuten:
Waarom je niet went aan je pup, omdat je je niet verdiept hebt, in wat het hebben van een pup inhoudt, voor je je pup aanschafte, als dat dan tegenvalt, wen je er niet aan door de ongemakken. Als je je er wel in gaat verdiepen, heb je een grote kans dat het wel goed komt en je toch nog nog gelukkig wordt met een ook gelukkige pup, in het vervolg: bezint eer gij begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puppycursus is nuttig en nodig, zeker voor een onervaren hondenbezitter.
De pup leert er wat, maar vooral de baas leert mistens zo veel over zijn hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens : je moet vertrouwd worden met de lichaamstaal van je pup, zodat je begrijpt wat hij nou vertelt en wil, en je zult een band moeten krijgen met je hond - en dat gaat het beste, door veel met elkaar te doen. Bovendien wordt je pup sociaal door met andere honden samen te zijn, je krijgt steun van andere (af en toe wanhopende!!) puppy-eigenaren, en je hond wordt ook geestelijk beziggehouden door puppy-les, waardoor hij thuis lekker in slaap valt. Het wezen 'hond' is een roedeldier : een groepslid met een leider. Heel anders dan een kat, maar de band die je kunt opbouwen met een hond is dieper en intenser : wordt echt een 'maatje' van je!
Een hond is geen kat.
Vooral een pup kan eindeloos veel aandacht vragen (en heeft de eerste maanden ook heel veel aandacht nodig!).

Rust, Reinheid en Regelmaat geldt niet alleen voor mensenbaby's :)

Een pup van vier maanden zou al een redelijk regelmatig leven moeten hebben. Opstaan, plassen, eten, spelen, slapen.
Een uurtje of twee later is het tijd voor een flinke wandeling (een half uurtje hooguit) even kroelen en weer twee uurtjes slapen.
Plassen, lunch, spelen, slapen.

Als je zo'n soort regelmaat opbouwt moet het goed gaan. Doe je dat?
Vooral één of twee keer per dag een langere wandeling is essentieel om zijn energie kwijt te raken anders blijft hij aan je trekken.

Krijgt je pup (wat voor ras?) voldoende beweging? Zit je op puppycursus?

Vertel wat je zoal met hem doet de hele dag en wij adviseren je over wat anders of beter kan!

Een ander thuis zoeken kan, maar wees wel heel zeker dat het een goed thuis is. Twee keer een nieuw thuis in zo'n korte tijd kan behoorlijk traumatiserend zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een hond is je beste kameraad, maar elke vriendschap is een kwestie van geven en nemen. Je zult dus veel moeten geven.
Veel betekent niet 24 uur per dag, maar wel een aantal uren per dag 100%, en niet alleen even spelen als het jou toevallig uitkomt.
Wel: niet spelen als het jou niet uitkomt (jij bent de baas) maar rekening houden met de behoefte van jouw huisdier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het voor het allergrootste deel helemaal eens met dit antwoord. Het enige waar ik het niet mee eens ben is de 'lange wandeling'. Pups kunnen hier vervelende blessures van overhouden. Het hangt voor een deel af van de grootte van het ras; ravotten en spelen, ja absoluut maar over het algemeen is een pup zeker totaan 1 jaar oud niet gediend met lange wandelingen. Verder een dikke duim op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Richtlijn voor de eerste maanden is maximaal 1 minuut per week leeftijd. Dus een pup van drie maanden kan hooguit een klein kwartiertje wandelen. Uiteraard hangt dit af van het ras en dergelijke. Als je goed op het gedrag van de hond na de wandeling let zie je wanneer het (te) veel was.
Dank voor je terechte commentaar Milli.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Adrie! Dat is het leuke van deze website: je leert er altijd wel iets. Tenminste, dat vind ik voor mezelf.
Volgens mijn bescheiden mening is de voorbereiding op de aanschaf van een pup nihil geweest. Je hebt waarschijnlijk gedacht dat het fijn was om 'een schatje van een pup' te hebben, zonder je te verdiepen in het ras en de sekse van het dier. Wat verwacht je van een hond? Moet hij meedraaien in een sportief leven of alleen maar kroelen op de bank (wat ongezond is voor iedere hond). Welke maat is nodig, welk energie-niveau mag hij hebben. (Gezond is het energie-niveau te zoeken dat bij je persoonlijkheid hoort.)

Ik ken honderden honden en hondjes die ik schattig vind. Maar als je me zou vragen, welke ik zelf zou willen hebben, dan zijn dat er hooguit twee van die vele honderd. Schattig is absoluut geen criterium.

Je mag een pup ook de wacht aanzeggen. !8 uur rust/slaap is normaal voor een pup tot een maand of 5. Alsmaar aaien en naar de ogen kijken is totaal verkeerd. De beste les die ik ooit bij mijn eerst hond (20 jaar geleden) heb gehad: zorg dat je niet in dienst bent bij je hond. Als je de hond zijn natje en droogje hebt gegeven, zijn wandeling vast en van de lijn, de kans hebt gegeven om iedere dag een beetje meer te socialiseren binnen en buiten, dan is het rust en wegwezen op de plaats. Niet als straf, dat nooit, maar als regel en orde.

Al die zaken leer je op puppyles. Ik benadruk nogmaals: puppyles is voor de eigenaar die de hond moet leren kennen, voor de eigenaar die de regels moet doorgronden zodat hij/zij niet in de fout gaat. Jij pakt het een beetje verkeerd aan. Als je het goed aanpakt en je hebt een hond gekozen die bij je karakter past, zal je zien dat de liefde voor het dier alsnog boven komt drijven. Liefde voor een dier is niet het eerste waar je aan moet denken. Pas als de hond zich op jou richt in een afwachtende houding (en niet dwangmatig en eisend), pas daarna is het tijd de hond te belonen met een aai over de bol of een kleine versnapering, maar overdrijf dat niet.

Kortom, geef het nog een kans en bespreek je probleem met je trainer. Ik heb op les meer mensen zien veranderen van aarzelaars in gelukkige hondenbezitters. Zet 'm op!!
Ivana
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ amen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1000% mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doodie, ga je ons wel op de hoogte houden van wat er gebeurt? Ik ben echt wel benieuwd naar hoe dit verder gaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Alle puppies zijn schattig...
Lang niet alle volwassen honden passen bij mij.
Ik heb twee honden in mijn vriendenkring waar we regelmatig op passen. Schatten van dieren allebei, altijd welkom, ook voor een paar weken vakantie, maar geen honden voor mij. (Heb zelf een golden retriever van nog geen jaar.)
Ik vind het helemaal niet raar hoor, dat je hiermee zit. Het duurt sowieso minimaal 6 weken om aan elkaar te wennen, dat was tenminste mijn ervaring. En dan ontwikkelt een pup zich ook nog eens razendsnel, na twee maanden gedraagt hij zich al heel anders dan in het begin. Ik denk dat het voor jou heel fijn zal zijn als je naar een hondenschool zou gaan. Niet alleen voor de opvoeding van je pup, maar ook alleen dat je daar dan met je vragen heen kan. Of neem anders contact op met een gedragstherapeut. Ik stem voor volhouden, als je hondje volwassen is heb je er heus een fijne vriend aan. Maar een beetje begeleiding voor jezelf kan geen kwaad, vooral omdat het je eerste hond is. Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij is nog zo jong en dan hebben ze ook veel begeleiding nodig. Heb je een bench? Sommige honden hebben echt een time out nodig, opgedrongen rust op een vaste tijd. Anders blijven ze zich voorbijlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben helemaal voor een bench.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bench/kamerkennel werkt prima, tot de hond zijn draai gevonden heeft.
Gebruik een bench wel met mate: het moet geen opsluitplaats worden voor de (lange) perioden dat het baasje geen zin/tijd heeft voor _zijn_ hond.
Ik denk dat je je te weinig op een goede manier met je pup bezig houdt en je daarom aan gaat irriteren.
Een pup slaapt het grootste gedeelte van de dag.
Is maar een half uur tot een uur wakker en moet dan weer slapen. Je moet ook leren wat je hond wil, wat hij bedoelt, maar je moet je hond ook leren wat jij wil.
Het is belangrijk om een bench te gebruiken, voor de rust van je pup en de rust van jezelf.
Ga naar een goede puppy training!! Daar kan je alles leren en terecht met al je vragen.
Koop een goed boek, bijv het boek: hij wil dat, en ga je eens goed inlezen. Je hoeft een pup niet de hele dag bezig te houden, ze moeten ook zichzelf kunnen vermaken.

Als je dit allemaal hebt gedaan en het gevoel komt er niet, zoek dan zo snel mogelijk een nieuw huisje voor je pup!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Doodie je krijgt er wel van langs zeg. Jammer !
Gelukkig krijg je ook advies waar je wat aan hebt, maar zelf denk ik dat je inderdaad meer een kattenmens bent.
En ik ben bang dat je niet aan je pup zult wennen.
Ondanks alle drama die je over je heen krijgt hier, kies voor jezelf en zoek een goed huis voor je pup. Dan zijn jullie allebei beter af. Ik heb niet de indruk dat je onbezonnen te werk bent gegaan. Je hebt je gewoon vergist. Je kunt beter bijtijds op zoek gaan naar een ander huis. De pup went snel genoeg. Succes ermee en natuurlijk sterkte. Het is verdrietig genoeg.