waarom is er geen kattenvoer met varkensvlees?

Dat is wat ik me afvraag, want katten eten wel varkensvlees...
Een stukje frikandel vinden ze heerlijk
is dit misschien niet goed om te geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeker weten doe ik het niet, daarom bij reacties, maar als kind leerde ik al dat ik geen rauw varkensvlees mocht eten (snoepen bij het soepballetjesdraaien) ivm vrij grote kans op lintwormeieren. En dat wil je echt niet, een lintworm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/mogen-katten-varkensvlees-eten.10902
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt cypertje: was en is gevaarlijk ook voor mensen en een lintworm is inderdaad geen pretje!

Het beste antwoord

al meer dan 30 jaar heb ik katten, een van de eerste dingen die ik leerde was : geef je katten nooit varkensvlees, dat is gevaarlijk!

geef hun natuurlijk prooi voer: vlees, vis, kip.
afwisseling is goed, sardines, koolvis (even gekookt), kipfilet, kippenhartjes en -maagjes, eendagskuikens,
muizen, soepvlees.

bedenk wel dat katten die alleen harde brokken gewend zijn of zelfs zachte brokjes uit blik, soms erg moeten wennen aan het eten van echt vlees.

uit onderstaande bron:

Varkensvlees
In varkensvlees (vooral rauw varkensvlees is heel gevaarlijk) kan het virus van Aujeszki zitten. Dit virus is zeer gevaarlijk voor een kat. Als de kat eenmaal besmet is, dan is het altijd dodelijk. Het duurt maximaal 3 dagen.... De symptomen lijken op die van rabiës. De symptomen zijn: schuimbekken, veel miauwen, karakterverandering, zenuwsymptomen enz. Er zijn geen medicijnen voor, dus: voorkom deze ziekte door je kat geen varkensvlees te geven!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oud nieuws. Dit virus is al lang niet meer aangetroffen bij varkens, het kan namelijk ook schadelijk zijn voor mensen daardoor moest het verdwijnen uit het varkensvlees. Varkensvlees dat besmet is met het virus mag overigens niet verwerkt worden, ook niet tot diervoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momenteel waart het virus weer rond in de Oostbloklanden,Bij de varkens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Goed onderouwd zonder overbodige poeha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ps......een antwoord moet ook de belangstelling vasthouden dus zonder overbodige info. Is mijn persoonlijke mening. Want wat is overbodig?.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Nooit geweten. Al zou het virus nooit meer zijn aangetroffen toch logische reden waneer dit virus zeer gevaarlijk is voor igg katten.
Mijn kat krijgt zowiezo nooit varkensvlees gezien wij het zelf niet eten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt ;)

Andere antwoorden (3)

Omdat katten niet zelf hun blikjes voer kopen, maar hun baasjes kopen die. Die baasjes kiezen dan vaker voor voer wat er duur en luxe uitziet. Aangezien varkensvlees soms zelfs goedkoper verkocht wordt per kilo dan kattenvoer, heeft dit niet zo'n duur en luxe imago. Mensen kiezen dan toch iets vaker voor kattenvoer met kip, rund of tonijn of garnalensmaak. Je hebt zelfs kattenvoer met mensengerechten themas zoals oosterse garnalen roerbakschotel. De kat geeft hier niks om, dat is puur voor de koper in de supermarkt of dierenwinkel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook is rauw varkensvlees eten gevaarlijk voor mensen en dieren, wegens parasieten die kunnen voorkomen. Voor katten is het zelfs extra gevaarlijk vanwege een virus wat kan voorkomen.

Varkensvlees kan gevaarlijk zijn, het kan namelijk een virus herbergen, het virus van Aujeszki. Dit virus, totaal ongevaarlijk voor de mens, is zeer gevaarlijk voor de hond en kat. Eens dat hond/kat besmet zijn en uiterlijke symptomen vertonen, verloopt de infectie altijd dodelijk, na maximaal drie dagen. De symptomen lijken op rabies=razernij, daarom wordt de ziekte van Aujeszki ook pseudorabies of pseudorazernij genoemd. Het symptomenbeeld omvat speekselen, veel blaffen of miauwen, karakterveranderingen, zenuwsymptomen enz...). Helaas kan er medicamenteus NIETS gedaan worden, dus in dit geval : zeker voorkomen ! Vooral RAUW varkensvlees (vooral slachtafval, zoals tong, longen enz...) is gevaarlijk.

Een kattenliefhebber zal dus minder snel een blikje varkenskattenvoer kopen, zelfs al is het gecontroleerd en veilig voor kattenconsumptie. De kattenvoerconsument koopt liever een kuipje konijnenpate (met 1% konijn) dan een blik varkenkattenvoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een min. Theoretisch misschien waar maar waanzinnig overdreven. Mensen (ik toevallig niet)eten toch ook varkensvlees. Beetje teveel info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin om een min te geven omdat het antwoord waar is en te informatief.
Veel mensen eten ook geen varkensvlees, om allerlei redenen, niet alleen religieuze. Dat heeft in zoverre met kattenvoer te maken dat die mensen het dan ook minder snel voor hun kat zouden kopen.
Katten houden over het algemeen niet van de smaak van varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk is goed op e blikjes en dan bij inhoud, in de meeste blikjes zit weldegelijk varkensvlees verwerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat grappig theo dat je steeds op mijn antwoorden reageert, fijn dat je ze leest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees alle antwoorden, zo doe je namelijk kennis op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar je geeft niet onpartijdig commentaar: de een wel en de ander niet, althans bij deze vraag.