Agapornis dood weet iemand waarom?

Mijn agapornis was sochtend heel dik opeens en ik heb hem net dood in de kooi gevonen en hij is zelfs niet zo oud. Ze had ook een paar onbevruchte eieren gelegd daarvoor. Watmoet ik nu doen en weet iemand alsjeblieft de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Je vogel had waarschijnlijk het Polyoma virus. Als je van plan bent een nieuwe vogel aan te schaffen over een tijdje, breng je Agapornis dan naar de dierenarts om de oorzaak te laten onderzoeken, zodat een eventuele andere vogel niet besmet wordt.
Je kunt je vogel begraven, dat mag in je tuin, maar je kunt hem ook naar de dierenarts brengen en dan kiezen voor een begrafenis of crematie, je kunt ook zelf contact opnemen met een dierenbegraafplaats/crematorium. Als je het mooier vind om je vogel in het bos, of in een park te begraven, denk er dan aan, dat dit officieel niet mag, maar je zal de eerste niet zijn die het wel doet..
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Bedankt voor je antwoord.
Volgensmij had mijn voghel dat niet, want mijn voghel had hele mooie veren. Zag er heel verzocht uit, alleen in de ochtend was hij heel dik. Toen ik thuiskwam had ik hem dood gevonden. Mijn voghel had ook 2 onbevruchte eieren gebroed misschien lag het daar aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er slecht uitzien kan een verschijnsel zijn, maar het hoeft niet zo te zijn, dat de vogel er slecht uitziet. Ga zeker naar je dierenarts met je dode vogel en laat onderzoeken wat de oorzaak is. Er is altijd een kans dat de andere vogel ook met dit, of iets totaal anders besmet is, of ook ziek kan worden door verkeerd verzorgen. Ik heb net de andere antwoorden gelezen, welke ook zeer waardevol zijn.
Heel veel sterkte, ook voor je andere vogel.
Het zou ook door "egg binding" kunnen komen, de onbevruchte eieren en zwelling wijzen een beetje in die richting. Te weinig kalk in de voeding (schelpengrit) en te weinig beweging zijn achterliggende oorzaken voor eieren die in het kanaal blijven steken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je er nu nog achter wil komen wat ze mankeerde, lukt dat alleen nog maar als je een pathologisch onderzoek laat doen en dan nog is het niet zeker of ze iets vinden.
Zag je haar alleen bol zitten op de dag dat je haar dood vond, of zag je dit al eerder? Had ze die eieren kort geleden gelegd, of heeft ze in de afgelopen tijd een paar keer een ei gelegd? Als een vogel bol zit of slecht eet, is het zaak om snel naar een arts te gaan. Vogels zullen pas laten zien dat ze ziek zijn als ze al zó ziek zijn dat ze het niet meer kunnen verbergen en dan zien wij het pas. Op zo'n moment is een vogel dus al behoorlijk ziek en is snel ingrijpen dus belangrijk. Het is ook niet goed voor een vogel om altijd maar eieren te leggen, dit kost ze heel veel energie en worden ze ook zwakker. Vaak moet je dan iets veranderen in de voeding en in je benadering naar de vogel toe. Vraag bij je eventuele volgende vogeltje hierover informatie bij een vogelspecialist (en dan heb ik het niet over een dierenwinkel/handel).